مصر تهدید می کند که پیمان صلح چند دهه ای خود با اسرائیل را لغو خواهد کرد. معنی آن چیست؟

اورشلیم (AP) – این یک دست دادن گرم بین غیرمحتمل ترین دولتمردان بود که زیر نگاه درخشان رئیس جمهور جیمی کارتر انجام شد. نور خورشید از میان درختان کمپ دیوید، مریلند، به عنوان مصری جاری شد رئیس جمهور انور سادات و مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل، توافقنامه‌ای را محکم کردند که به بیش از 40 سال صلح بین اسرائیل و مصر اجازه داده است. این به عنوان منبع مهمی از ثبات در یک منطقه ناآرام عمل کرده است.

این صلح از طریق دو قیام فلسطینی ها و یک رشته جنگ بین اسرائیل و حماس برقرار شده است. اما اکنون با نخست وزیری بنیامین نتانیاهو دولت مصر با وعده اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح، شهری در غزه در مرز با مصر، تهدید می کند که این توافق را لغو خواهد کرد.

در اینجا نگاهی به تاریخچه این معاهده و آنچه که در صورت لغو آن ممکن است رخ دهد، می اندازیم.

معاهده چگونه به وجود آمد؟

سال 1977 بود و بگین، نخست وزیر جدید اسرائیل، با واگذاری هر یک از سرزمین هایی که اسرائیل یک دهه قبل از آن در جنگ 1967 در خاورمیانه فتح کرده بود، مخالفت کرد. این سرزمین ها شامل شبه جزیره سینا مصر بود.

مصر و اسراییل چهار جنگ بزرگ با هم داشتند که آخرین آن در سال 1973 بود. بنابراین وقتی سادات مصر از دیگر رهبران عرب جدا شد و تصمیم گرفت با اسرائیلی ها درگیر شود، جهان را شوکه کرد.

اوج این گفتگوها با قرارداد کمپ دیوید در سپتامبر 1978 و پیمان صلح در سال بعد به پایان رسید.

بر اساس معاهده صلح، اسرائیل موافقت کرد که از سینا خارج شود، که مصر آن را غیرنظامی خواهد گذاشت. به کشتی‌های اسرائیلی اجازه عبور از کانال سوئز، یک مسیر تجاری کلیدی داده شد. این کشورها در اولین قرارداد صلح اسرائیل با یک کشور عربی روابط دیپلماتیک کامل برقرار کردند.

«توافق کمپ دیوید توسط سه مرد شجاع رهبری شد که موضعی جسورانه اتخاذ کردند، زیرا آنها تأثیرات پایدار برای صلح و امنیت، هم در آن زمان و هم برای آینده را می دانستند. پیج الکساندر، مدیر اجرایی مرکز کارتر، گفت: ما امروز به همین نوع رهبری نیاز داریم، و این در حال حاضر وجود ندارد.

موقعیت فعلی مصر چیست؟

دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی روز یکشنبه به آسوشیتدپرس گفتند که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، مصر ممکن است معاهده صلح را تعلیق کند.

نتانیاهو می گوید رفح آخرین پایگاه باقیمانده حماس پس از بیش از چهار ماه جنگ است و اعزام نیروهای زمینی برای شکست این گروه ضروری است.

اما مصر با هر اقدامی که می‌تواند فلسطینی‌های ناامید را از مرز به خاکش فراری دهد، مخالف است. رفح همچنین به عنوان نقطه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه در مناطق تحت محاصره عمل می‌کند و حمله اسرائیل می‌تواند تحویل تجهیزات کلیدی را متوقف کند.

جمعیت رفح از 280000 نفر به حدود 1.4 میلیون نفر افزایش یافته است زیرا فلسطینی ها از جنگ در مناطق دیگر غزه فرار می کنند. صدها هزار نفر از این افراد تخلیه شده در کمپ های خیمه ای گسترده زندگی می کنند.

نتانیاهو به ارتش دستور داده است تا قبل از شروع تهاجم، طرحی برای تخلیه همه غیرنظامیان فلسطینی آماده کنند. اما معلوم نیست کجا خواهند رفت.

نتانیاهو یکشنبه گفت که آنها می توانند به فضاهای باز دورتر در شمال بازگردند. اما این مناطق در اثر حمله اسرائیل به شدت آسیب دیده است.

اگر معاهده باطل شود چه اتفاقی می افتد؟

این معاهده تعداد نیروها را در دو طرف مرز به شدت محدود می کند. این به اسرائیل اجازه داد تا ارتش خود را روی تهدیدات دیگر متمرکز کند.

همزمان با جنگ در غزه، اسرائیل در درگیری‌های تقریباً روزانه با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان درگیر شده است در حالی که نیروهای امنیتی آن به شدت در کرانه باختری اشغالی مستقر شده‌اند.

اگر مصر این توافق را باطل می کرد، می توانست به این معنا باشد که اسرائیل دیگر نمی تواند به مرزهای جنوبی خود به عنوان واحه آرامش تکیه کند. بدون شک تقویت نیروها در امتداد مرز خود با مصر، ارتش اسرائیل را که قبلاً به شدت گسترش یافته بود، به چالش خواهد کشید.

اما پیامدهای جدی برای مصر نیز خواهد داشت. مصر از زمان توافق صلح، میلیاردها دلار کمک نظامی از ایالات متحده دریافت کرده است.

اگر توافق باطل شود، می تواند این بودجه را به خطر بیندازد. افزایش عظیم نظامی همچنین اقتصاد مصر را که از قبل در حال مبارزه است تحت فشار قرار خواهد داد.

اسکندر گفت هر اقدامی که بتواند مصر را به جنگ بکشاند “برای کل منطقه فاجعه بار خواهد بود.”

___

پوشش بیشتر AP را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war بیابید

منبع