بایدن بنای یادبود ملی را به افتخار امت تیل، نوجوان سیاه پوستی که در می سی سی پی به قتل رسید، برپا خواهد کرد.


واشنگتن (AP) – یک مقام کاخ سفید روز شنبه گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بنای یادبود ملی را به افتخار امت تیل، نوجوان سیاه پوست شیکاگو که در سال 1955 پس از متهم شدن به سوت زدن به یک زن سفیدپوست در می سی سی پی و مادرش ربوده شد، شکنجه و کشته شد، ایجاد خواهد کرد.

به گفته این مقام، بایدن روز سه شنبه اعلامیه ای را برای ایجاد بنای یادبود ملی امت تیل و مامی تیل-موبلی در سه مکان در ایلینوی و می سی سی پی امضا خواهد کرد. این فرد خواست نامش فاش نشود زیرا کاخ سفید به طور رسمی برنامه های رئیس جمهور را اعلام نکرده بود.

سه شنبه سالگرد تولد امت تیل در سال 1941 است.

این بنای تاریخی از مکان‌هایی محافظت می‌کند که در داستان زندگی و مرگ تیل در ۱۴ سالگی، تبرئه قاتلان سفیدپوست و فعالیت‌های مادرش نقش اساسی دارند. اصرار مادر تیل بر روی یک تابوت باز برای نشان دادن نحوه رفتار وحشیانه پسرش و تصمیم مجله جت برای انتشار عکس های بدن مثله شده او به جنبش حقوق مدنی کمک کرد.

تصمیم بایدن همچنین در زمان پرتنشی در ایالات متحده بر سر مسائل مربوط به نژاد انجام می شود. رهبران محافظه کار در حال عقب نشینی از آموزش برده داری و تاریخ سیاه پوستان در مدارس دولتی، و همچنین ادغام برنامه های تنوع، برابری و گنجاندن از کلاس های درس کالج به اتاق های هیئت مدیره شرکت ها هستند.

روز جمعه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، از برنامه درسی تاریخ سیاه پوستان در فلوریدا انتقاد کرد که شامل آموزش این است که افراد برده از مهارت هایی که در دست افرادی که آزادی آنها را سلب کرده اند، آموخته اند، بهره می برند. شورای آموزش فلوریدا برنامه درسی را برای مطابقت با قوانین امضا شده توسط فرماندار ران دیسانتیس، نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری که مدارس دولتی را به تلقین لیبرال متهم کرده بود، تصویب کرد.

چگونه است که کسی می‌تواند بگوید در میان این جنایات، قرار گرفتن در معرض این سطح از غیرانسانی‌سازی فایده‌ای داشت؟» هریس در یک سخنرانی از جکسونویل، فلوریدا پرسید.

دیسانتیس گفت که او هیچ نقشی در ابداع استانداردهای جدید آموزش و پرورش ایالت خود نداشته است اما از مؤلفه هایی در مورد چگونگی بهره مندی افراد برده دفاع می کند.

او در پاسخ گفت: «همه اینها ریشه در هر چیزی دارد که واقعی باشد.

بنای یادبود تیل و مادرش شامل سه مکان در دو ایالت خواهد بود.

سایت ایلینویز کلیسای معبد خدا در مسیح رابرتز در برونزویل است، محله ای تاریخی سیاه پوستان در سمت جنوبی شیکاگو. در سپتامبر 1955 هزاران نفر برای عزاداری امت تیل در کلیسا جمع شدند.

مکان‌های می‌سی‌سی‌پی عبارتند از Graball Landing، جایی که گمان می‌رود جسد مثله‌شده تیل از رودخانه تالاهاچی بیرون کشیده شد، و دادگاه ناحیه دوم شهرستان تالاهاچی در سامنر، می‌سی‌سی‌پی، جایی که قاتلان تیل توسط هیئت منصفه کاملا سفیدپوست محاکمه و تبرئه شدند.

تیل در حال ملاقات با خویشاوندان خود در می سی سی پی بود که کارولین برایانت دانهام گفت که تیل 14 ساله زمانی که در فروشگاهی در محله کوچک مانی کار می کرد سوت زد و به او تعارض جنسی کرد.

تیل بعداً ربوده شد و جسدش در نهایت از رودخانه تالاهاچی بیرون کشیده شد، جایی که پس از شلیک گلوله به او پرتاب شده بود و با پنبه‌پنبه‌پنبه‌پنبه‌کن وزنش را سنگین کردند.

دو مرد سفیدپوست، روی برایانت و برادر ناتنی‌اش جی دبلیو میلام، حدود یک ماه پس از کشته شدن تیل به اتهام قتل محاکمه شدند، اما هیئت منصفه کاملا سفیدپوست می سی سی پی آنها را تبرئه کرد. ماه‌ها بعد، آن‌ها در یک مصاحبه پولی با مجله Look به قتل تیل اعتراف کردند. برایانت در سال 1955 با دانهام ازدواج کرد. او اوایل امسال درگذشت.

این بنای یادبود چهارمین بنای یادبودی است که بایدن از زمان روی کار آمدن در سال 2021 ایجاد کرده است و تازه ترین ادای احترام او به تیل جوانتر است.

برای ماه تاریخ سیاه‌پوستان امسال، بایدن میزبان نمایش فیلم «تا» بود، درامی درباره لینچ کردن او.

در مارس 2022، بایدن قانون ضد لینچ امت تایل را امضا کرد. کنگره برای اولین بار بیش از 120 سال پیش چنین قانونی را مورد بررسی قرار داده بود.

وزارت دادگستری در دسامبر 2021 اعلام کرد که تحقیقات خود را در مورد قتل تیل بسته است.



منبع