یک کارگر چینی کارخانه آیفون می گوید که دیدم دستمزد یکی از همکارانش به دلیل صرف زمان زیاد برای نوشیدن آب کاهش یافته است.

به گزارش رویترز، کارخانه فاکسکان، که با نام «آیفون سیتی» نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین مرکز تولید آیفون‌های اپل در جهان است و به تازگی تولید تقریباً با ظرفیت کامل خود را پس از شیوع کووید-19 از سر گرفته است. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، در نوامبر سال گذشته، صدها کارگر در این کارخانه به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه ناشی از کووید-۱۹ و ادعای دیرکرد دستمزدها اعتراض کردند.

در این عکس فایل 26 مه 2010، کارکنان در خط تولید مجتمع فاکسکان در شهر جنوبی چین شنژن، شهر جنوبی در چین کار می کنند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

بقیۀ جهان گزارش داد که اگر نیروهای جدید به مدت 6 روز در هفته 10 ساعت شیفت کار کنند، می توانند بیش از 10000 یوان در ماه یا 1474 دلار درآمد داشته باشند.

در گزارشی آمده است که مردی که در یک کارخانه چینی مونتاژ آیفون 14 کار می کرد، شاهد بود که یکی از همکارانش به دلیل صرف آب آشامیدنی طولانی مدت دستمزدش را کاهش داد.

با نام مستعار هانتر، مردی 34 ساله که در کارخانه فاکسکان در ژنگژو، چین کار می‌کرد، با نشریه فناوری غیرانتفاعی Rest of World بینش‌هایی را در مورد چگونگی کار در یک کارگاه بدون پنجره مونتاژ آیفون به اشتراک گذاشت.

یکی از کارگران به Rest of World گفت کار در کارخانه فاکسکان که در آن آیفون‌ها در چین مونتاژ می‌شوند چگونه است.

  • کارگران در خط تولید در مجتمع فاکسکان در شنژن، شهر جنوبی در چین، در 26 می 2010.Kin Cheung/AP

    • این کارگر گفت که دیده است یکی از همکارانش به خاطر صرف نوشیدن طولانی مدت دستمزدش کاهش یافته است.

    • فاکسکان و اپل فوراً به درخواست اینسایدر که خارج از ساعات کاری عادی انجام شده بود، پاسخ ندادند.

      او گفت که هر حرکت او در داخل کارخانه توسط “xianzhang” – یا رهبران خط – که مرتباً مردم را سرزنش می کردند، زیر نظر می گرفت. هانتر به Rest of World گفت که یک ساعت استراحت سخت ناهار دارد و اگر مجبور بود به توالت برود، باید زمان از دست رفته را جبران کند.

      هانتر، اگرچه به ندرت هدف رهبران خط بود، به نشریه غیرانتفاعی گفت که از تحقیرهایی که در محل کار متحمل شده متنفر است و احساس می‌کند که از “حقوق و منزلت” خود سلب شده است – اما چک حقوق به او کمک کرد تا آن را حفظ کند.

      او شاهد بود که یکی از همکارانش به دلیل طولانی‌مدت نوشیدن آب دستمزدش را کاهش می‌داد، در حالی که یکی دیگر به خاطر انجام تنها 40 کار در یک ساعت در حالی که دیگران 60 کار را انجام داده بودند فریاد می‌زدند.

      در 9 ژانویه، هانتر کارخانه را ترک کرد تا به زادگاهش بازگردد. او به Rest of World گفت که امیدوار است برای تولید انبوه بعدی آیفون‌ها در فاکسکان برنگردد، اما نمی‌تواند «کاملاً مطمئن» باشد.

      هانتر به Rest of World گفت که بیش از یک دهه در چندین نقش در کارخانه کار کرده است و آخرین ماموریت او شامل کار بر روی خط مونتاژ آیفون 14 پرو در سال گذشته بود. او 10 ساعت شیفت کار می کرد و مجبور بود هر روز 600 آیفون را مونتاژ کند.

      هانتر گفت که در این مرکز تشخیص روز و شب دشوار بود.

      در آن زمان، این شرکت بیانیه‌ای را در میان اعتراض‌ها منتشر کرد و در آن عذرخواهی کرد به‌خاطر یک «خطای فنی» که «در طول فرآیند ورود به سامانه روی داد» که منجر به تاخیر در پرداخت‌ها شد. طبق گزارش‌ها، اپل یکی از بزرگترین رقبای فاکس‌کان، Luxshare، را برای کمک به ساخت آیفون‌ها پس از اعتراضات استخدام کرد.

      این کارگر با نام مستعار شکارچی به Rest of World گفت که احساس می کند از “حقوق و منزلت” خود محروم شده است.