یک سال پس از افغانستان، آژانس‌های جاسوسی به سمت چین حرکت می‌کنند

وایز گفت: «برای دهه‌ها، ما در حال مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. ما باید یک برنامه منطقی برای انجام این انطباق داشته باشیم، که آنقدر طول نمی کشد که دشمنان ما بتوانند از فرآیند یخبندان بهره برداری کنند.»



منبع

سیا سال گذشته اعلام کرد که دو “مرکز ماموریت” جدید ایجاد می کند – یکی در چین، دیگری در مورد فناوری های نوظهور – برای متمرکز کردن و بهبود جمع آوری اطلاعات در مورد این موضوعات. سیا همچنین در تلاش است تا سخنرانان چینی بیشتری را به خدمت بگیرد و زمان انتظار در مجوزهای امنیتی را کاهش دهد تا افراد جدید را سریعتر استخدام کند.

ثورپ گفت: «حتی در شرایطی که بحران‌هایی مانند تهاجم روسیه به اوکراین و چالش‌های راهبردی مانند آنچه که توسط جمهوری خلق چین ایجاد شده است، توجه ما را می‌طلبد، سیا به ردیابی تهاجمی تهدیدات تروریستی در سطح جهانی و همکاری با شرکای خود برای مقابله با آنها ادامه خواهد داد».

داگلاس وایز، افسر ارشد سابق سیا که معاون رئیس عملیات در مرکز ضد تروریسم بود، گفت: «این دستگاه تجزیه و تحلیل و هدف گیری است که فوق العاده شده است.

حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا که منجر به کشته شدن رهبر القاعده شد، نشان داد که مبارزه با تروریسم به سختی یک تفکر بعدی است. اما پیامی که معاون مدیر آژانس، دیوید کوهن، هفته‌ها قبل در آن جلسه ارائه کرد، تغییر نداد: در حالی که ایالات متحده به دنبال تروریست‌ها ادامه می‌دهد، اولویت اصلی تلاش برای درک بهتر و مقابله با پکن است.

واشنگتن (AP) – در جلسه اخیر پشت درهای بسته با رهبران مرکز ضد تروریسم آژانس، مقام شماره 2 سیا به صراحت اعلام کرد که مبارزه با القاعده و سایر گروه های افراطی در اولویت باقی خواهد ماند – اما پول و منابع آژانس در اولویت خواهد بود. به طور فزاینده ای به سمت تمرکز بر چین سوق داده شود.

هفته گذشته روشن می‌کند که ایالات متحده باید همزمان با هر دوی اینها برخورد کند. چند روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، چین مانورهای نظامی گسترده ای برگزار کرد و تهدید کرد که به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتباط خود را با ایالات متحده قطع خواهد کرد.

یک سال پس از پایان جنگ در افغانستان، رئیس جمهور جو بایدن و مقامات ارشد امنیت ملی کمتر در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می کنند و بیشتر در مورد تهدیدات سیاسی، اقتصادی و نظامی ناشی از چین و روسیه صحبت می کنند. یک چرخش آرام در سازمان های اطلاعاتی وجود دارد که صدها افسر را به مواضع متمرکز چین منتقل می کند، از جمله برخی که قبلاً روی تروریسم کار می کردند.

مدت‌ها بحث بر سر این است که آیا ضدتروریسم سازمان‌های اطلاعاتی را خیلی از جاسوسی سنتی دور می‌کند و اینکه آیا برخی از کارهای سیا در هدف قرار دادن تروریست‌ها باید توسط نیروهای ویژه تحت ارتش انجام شود یا خیر.

او گفت: “این تصور که به نوعی تمام کارهای سی تی ما انجام دادیم، به نوعی اشتباه بود، که ما چشممان را از توپ گرفتیم – فقط در 12 سپتامبر به یاد داشته باشید که همه چه احساسی داشتند.”

ایالات متحده مدتهاست که از جاه طلبی های سیاسی و اقتصادی رو به رشد چین نگران است. چین تلاش کرده است تا بر انتخابات خارجی تأثیر بگذارد، کمپین های جاسوسی سایبری و شرکتی را راه اندازی کرده و میلیون ها اویغور اقلیت را در اردوگاه ها بازداشت کرده است. برخی کارشناسان همچنین فکر می کنند پکن در سال های آینده تلاش خواهد کرد تا جزیره دموکراتیک تایوان را به زور تصرف کند.

تغییر در اولویت ها توسط بسیاری از افسران اطلاعاتی سابق و قانونگذاران هر دو حزب که می گویند دیر شده است، حمایت می شود. این شامل افرادی می شود که در افغانستان و سایر ماموریت ها علیه القاعده و سایر گروه های تروریستی خدمت کرده اند.

کریس استوارت، نماینده جمهوری‌خواه یوتا که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت می‌کند، گفت: «ما دیر رسیده‌ایم، اما خوب است که بالاخره تمرکز خود را به آن منطقه تغییر می‌دهیم. این به معنای در مردم، در منابع، در دارایی های نظامی و در دیپلماسی است.

به ویژه، قانونگذاران خواهان اطلاعات بیشتر در مورد پیشرفت چین در فناوری های پیشرفته هستند. در دوران ریاست جمهوری شی جین پینگ، چین تریلیون ها دلار سرمایه گذاری روی علوم کوانتومی، هوش مصنوعی و سایر فناوری ها انجام داده است که احتمالاً نحوه جنگ های آینده و ساختار اقتصاد را مختل می کند.

در داخل آژانس، بسیاری از افسران در حال یادگیری زبان چینی هستند و به سمت نقش های جدید متمرکز بر چین حرکت می کنند، اگرچه افراد آشنا به این موضوع گفتند که همه این مشاغل به آموزش زبان نیاز ندارند.

مقامات خاطرنشان می کنند که افسران اطلاعاتی برای انطباق با چالش های جدید آموزش دیده اند و بسیاری از آنها پس از حملات 11 سپتامبر 2001 سریعتر به نقش های ضد تروریسم منتقل شدند. پیشرفت های حاصل از کار ضد تروریسم – از جمله استفاده بهتر از داده ها و منابع مختلف اطلاعاتی برای ایجاد شبکه ها افسران سابق گفتند و شناسایی اهداف – همچنین برای مقابله با روسیه و چین مفید هستند.

به گفته یکی از افراد آشنا، کمیته های کنگره به عنوان بخشی از این تغییر، تلاش می کنند تا نحوه هزینه سازمان های اطلاعاتی بودجه خود را برای چین بهتر پیگیری کنند و به دنبال جزئیات بیشتر در مورد نحوه کمک برنامه های خاص به این ماموریت هستند.

مارک پلیمروپولوس یک افسر بازنشسته عملیات سیا و رئیس سابق پایگاه در افغانستان است. او گفت که از تمرکز بیشتر بر چین و روسیه حمایت می کند، اما افزود: “هیچ دلیلی وجود ندارد که کاری را که باید انجام می دادیم کاهش دهیم.”

و جنگ در اوکراین بر اهمیت روسیه به عنوان یک هدف تاکید کرده است. ایالات متحده از اطلاعات محرمانه برای افشای برنامه های جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبل از حمله و جلب حمایت دیپلماتیک از کیف استفاده کرد.

وایز گفت که جهت‌گیری مجدد آژانس‌ها به سمت تمرکز بیشتر بر چین و روسیه در نهایت سال‌ها طول می‌کشد و نیاز به صبر و درک این نکته دارد که فرهنگ آژانس تغییر خواهد کرد.

به گفته چندین نفر از افراد آشنا که به شرط ناشناس ماندن در بحث درباره موضوعات حساس اطلاعاتی صحبت کردند، کنگره سیا و سایر آژانس های اطلاعاتی را تحت فشار قرار داده است تا چین را در اولویت اصلی قرار دهند. فشار دادن منابع به سمت چین مستلزم کاهش در جاهای دیگر، از جمله در مبارزه با تروریسم است. ارقام خاصی در دسترس نبود زیرا بودجه های اطلاعاتی طبقه بندی شده است.

نماینده جیسون کرو، تکاور سابق ارتش که در افغانستان و عراق خدمت می کرد، گفت که معتقد است ایالات متحده در چند سال گذشته بیش از حد بر ضد تروریسم متمرکز بوده است.

کرو، دموکرات کلرادو که در کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و کمیته‌های نیروهای مسلح خدمت می‌کند، گفت: «یک تهدید وجودی بسیار بزرگ‌تر روسیه و چین هستند. او گفت که گروه‌های تروریستی «شیوه زندگی آمریکایی‌ها را آنطور که چین می‌تواند» را نابود نخواهند کرد.

حامیان رویکرد دولت بایدن خاطرنشان می کنند که ایالات متحده توانست الظواهری را ردیابی و کشتن کند، دلیلی بر توانایی آن برای هدف قرار دادن تهدیدات در افغانستان از خارج است. منتقدان می گویند این واقعیت که الظواهری در کابل تحت حمایت ظاهری طالبان زندگی می کرد، نشان می دهد که گروه های افراطی در حال ظهور هستند که آمریکا برای مقابله با آنها مجهز نیست.

و 13 سال پس از آنکه یک مامور دوگانه افسران را که در تعقیب الظواهری بودند فریب داد و خود را منفجر کرد و هفت کارمند آژانس را کشت، سیا او را در یک حمله بدون تلفات غیرنظامی کشته شد.

تامی تورپ، سخنگوی سیا، خاطرنشان کرد که تروریسم “یک چالش بسیار واقعی باقی می ماند.”

مقامات اطلاعاتی گفته‌اند که به بینش‌های بیشتری در مورد چین نیاز دارند، از جمله پس از اینکه نتوانستند به طور قطعی علت همه‌گیری COVID-19 را مشخص کنند. پکن متهم شده است که اطلاعات مربوط به منشاء این ویروس را مخفی کرده است.

سیا همچنین در برخی از تاریک ترین لحظات مبارزه با تروریسم شرکت داشت. این سازمان زندان‌های مخفی «سایت سیاه» را برای نگهداری مظنونان تروریسم، برخی به اشتباه، اداره می‌کرد و در تحقیقات سنا مشخص شد که از روش‌های بازجویی استفاده می‌کرده است که در حد شکنجه است. واحدهای ویژه عملیات ویژه افغانستان که توسط سیا آموزش دیده بودند نیز به کشتن غیرنظامیان و نقض قوانین بین المللی متهم شدند.

مرکز مبارزه با تروریسم سیا، که در سال 2015 به مرکز ماموریت ضد تروریسم تغییر نام داد، برای بسیاری از افرادی که کار این مرکز را به خاطر ایمن نگه داشتن آمریکایی ها از تروریسم پس از 11 سپتامبر اعتبار می دهند، مایه افتخار است. افسران سیا در 26 سپتامبر 2001 در افغانستان فرود آمدند. و بخشی از عملیات برای جابجایی طالبان و یافتن و کشتن رهبران القاعده از جمله اسامه بن لادن بود.