یک روز پس از توفان ماور که گوام را درنوردید، «آنچه قبلا جنگل بود شبیه خلال دندان است»

کلهر از هونولولو گزارش داد. ست بورنشتاین، نویسنده علمی AP در کنزینگتون، مریلند، و نویسندگان آسوشیتدپرس، لولیتا سی. بالدور و سارا برومفیلد در واشنگتن، آدری مک آووی در هونولولو، مارک تیسن در انکوریج، آلاسکا، استفانی دازیو در لس آنجلس، و اد کومندا در سیاتل مشارکت داشتند.



منبع

او افزود: “بیشتر گوام با یک آشفتگی بزرگ دست و پنجه نرم می کند که پاکسازی آن هفته ها طول می کشد.”

در تومون، در ساحل شمال شرقی گوام، بادها یک صفحه گرانیتی را از نوار بیرونی هتل جدا کردند و آن را به ارتفاع 4 فوت (حدود یک متر) در هوا پرتاب کردند. میهمانان برای بستن درها صندلی‌ها را روی هم چیده بودند و پنجره‌ها خمیده و قلقلک می‌دادند.

پس از دور شدن از گوام، انتظار می رود طوفان به طور کلی شمال غرب را بر فراز یک اقیانوس بزرگ و خالی برای روزها دنبال کند و می تواند تایوان را هفته آینده تهدید کند.

هاگاتنا، گوام (AP) – ساکنان و مقامات گوام روز پنجشنبه از خانه‌ها و پناهگاه‌ها بیرون آمدند تا خسارات وارده به قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده را پس از یک شب طولانی غوغایی بررسی کنند، زیرا بادهای زوزه‌آمیز طوفان ماور درخت‌ها را خرد کرد، وسایل نقلیه را منحرف کرد و تاسیسات برق را از کار انداخت.

مقامات مدیریت اضطراری در بیانیه ای اعلام کردند که فرماندار لو لئون گوئررو و جاش تنوریو در حال ارزیابی وضعیت پس از اینکه جزیره “یک شبه بار سنگین توفان را دریافت کرد” بودند. آنها یک تور رانندگی را برای جستجوی هرگونه آسیب عمده یا مسدود شدن جاده ها برنامه ریزی کردند.

او از طریق پیامک گفت: «این اولین بازی ما نیست. “ما بدتر از این را گذرانده ایم. اما ما خودمان را برای پاکسازی، تعمیرات و بازسازی پس از آن آماده می کنیم.»

___

به نظر می رسید که ساختمان های ساخته شده از بتون در گوام مستعد طوفان به خوبی عمل می کنند. دل موندو گفت: «اگر خانه شما از بتن ساخته نشده باشد، جان و مال شما با طوفان هایی مانند این در خطر است.

به گفته پنتاگون، گوام یک مرکز حیاتی برای نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام است و به گفته پنتاگون، حدود 6800 نیروی نظامی به این جزیره اختصاص داده شده اند. مقامات نظامی پرسنل، وابستگان و کارمندان را تخلیه کردند، کشتی ها را به دریا فرستادند و هواپیماها را به خارج از جزیره منتقل کردند یا آنها را در آشیانه های حفاظتی ایمن کردند.

براندون آیدلت، هواشناس سرویس ملی هواشناسی، گفت که بخش‌های مرکزی و شمالی جزیره با عبور از دیواره چشمی بیش از 2 فوت (60 سانتی‌متر) باران بارید و بیشتر گوام در طول طوفان حدود یک فوت باران بارید. فرودگاه بین‌المللی جزیره دچار سیل شد و طوفان چرخشی موجی از طوفان و امواجی را ایجاد کرد که از صخره‌های ساحلی عبور کردند.

طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، طوفان در حالی که به آرامی بر فراز جزیره می خزید، پنل های خورشیدی را به پرواز درآورد و بخشی از دیوار بیرونی هتل را به زمین فرو ریخت. در زمانی که اوج شدت آن احساس می‌شد، بادها مانند جت‌ها جیغ می‌کشیدند و زوزه می‌کشیدند، و آب برخی از خانه‌ها را زیر گرفت.

شرکت خدمات مشترک المنافع اواخر چهارشنبه گفت که برق برای تمام روتا قطع شد. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، این جزیره حدود 2500 ساکن دارد.

گوام حدود 3800 مایل (6115 کیلومتر) غرب هاوایی و 1600 مایل (1575 کیلومتر) شرق مانیل، پایتخت فیلیپین است.

“اوه مرد. خیلی پر سر و صدا بود.»

دفتر خدمات آب و هوای گوام در تیان اعلام کرد که عملیات را در صبح تعطیل می کند تا کارگران بتوانند به خانه خانواده ها برسند و خسارت وارده به خانه هایشان را ارزیابی کنند. همتایان در دفتر هونولولو وظایف خود را بر عهده گرفتند.

وولی گفت: «ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. “چند روز طول می کشد تا آن را تمیز کنیم.”

ری لئون گوئررو، دستیار دفتر شهردار در Barrigada که ارتباطی با فرماندار ندارد، گفت که روستایی با حدود 9000 نفر در مرکز گوام، یک شب در دفتر ماندند و مدام شنیده‌اند که اشیا به سقف و دیوارهای بیرونی کوبیده می‌شوند.

مقامات خدمات هواشناسی گفتند که ماور که قوی‌ترین طوفانی است که از سال 2002 به قلمرو تقریباً 150000 نفر رسیده است، برای مدت کوتاهی حدود ساعت 9 شب چهارشنبه شب به وقت محلی به عنوان طوفان رده 4 در پایگاه نیروی هوایی اندرسن در شمال جزیره فرود آمد.

تعیین دامنه خسارت در اوایل کار دشوار بود، زیرا قطع برق و اینترنت ارتباط با جزیره دوردست را دشوار می کرد.

پاتریک دال، یکی دیگر از هواشناسان NWS می گوید: «این زمین حدود 30 تا 35 دقیقه قبل از اینکه به سواحل بازگردد، روی زمین بود.

لیا دل موندو شب را با خانواده اش در خانه سیمانی شان در چالان پاگو در مرکز گوام گذراند. او به آسوشیتدپرس گفت که آنها سعی کردند بخوابند اما “با تکان دادن شدید دریچه های طوفان و بادهای قوی سوت زده از خواب بیدار شدند.”

ما در حال بیدار شدن با یک صحنه نسبتاً نگران کننده در سراسر گوام هستیم. لاندون آیدلت، برادر دوقلوی او و همکار هواشناس NWS گفت: ما به بیرون از خانه نگاه می کنیم و چیزی که قبلاً جنگل بود شبیه خلال دندان است – به نظر می رسد صحنه ای از فیلم “Twister” با درختانی که از هم جدا شده اند.

به گفته یک مقام آمریکایی، در نشانه ای از میزان کمکی که ممکن است گوام به آن نیاز داشته باشد، نیروی دریایی به گروه حمله ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز دستور داد تا برای کمک به تلاش های بازیابی به جزیره بروند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که نیمیتز به همراه ناو یو اس اس بانکر هیل، و ناوشکن یو اس اس وین ای. مایر، در جنوب ژاپن بودند و انتظار می رفت ظرف سه یا چهار روز به گوام برسند. برای بحث در مورد حرکت کشتی که هنوز علنی نشده است.

به گفته سرویس هواشناسی، طوفان روز پنجشنبه به وزش بادهای 150 مایل در ساعت (241 کیلومتر در ساعت) افزایش یافت تا وضعیت خود را به عنوان یک ابر طوفان باز یابد. Mawar، یک کلمه مالزیایی به معنای “رز” پیش بینی شده بود که بیشتر تشدید شود.

توماس وولی گفت: «مثل یک قطار باری بود که در بیرون حرکت می‌کرد. وقتی روز فرا رسید، او متوجه شد که کابینت چینی در فضای باز آنها واژگون شده و محتویات آن بر روی زمین خرد شده است. یک پسر عموی اره برقی به پاک کردن شاخه های ریزش شده کمک کرد.

تا اوایل پنجشنبه، ماوار در 75 مایلی (121 کیلومتری) شمال غربی گوام و 85 مایلی (137 کیلومتری) غرب روتا، همسایه گوام در شمال قرار داشت و با سرعت 8 مایل در ساعت (13 کیلومتر در ساعت) از غرب به شمال غربی در حرکت بود.

او گفت: «ما به آنها گفتیم که باید صبر کنیم تا طوفان کمی برطرف شود.

جی. آسپرر، یک افسر پلیس در منطقه دددو در شمال گوام، پیش از طلوع صبح گفت که هیچ گزارشی مبنی بر جراحت دریافت نکرده است، اما چندین خودرو پلیس و خودروهای شخصی توسط آوار آسیب دیده اند و درختان ریشه کن شده برخی جاده ها را غیرقابل عبور کرده است. بیشتر تماس‌های شبانه از سوی افراد نگران خارج از جزیره بود که قادر به تماس با اعضای خانواده نبودند.