یک ایرانی متهم به توطئه ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ است

بر اساس اسناد دادگاه، در جستجوی حساب‌های آنلاین پورصفی، «تصاویری از یک اپلیکیشن نقشه که نمای خیابانی از دفتر مشاور سابق امنیت ملی را نشان می‌دهد» آشکار شد. ضمیمه یک اسکرین شات، یادداشتی بود که پورصافی از تهران، ایران در حال ارتباط بود.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: یک شهروند ایرانی متهم به توطئه برای کشتن جان بولتون شد





منبع

به گفته دادستانی فدرال، پورصافی تلاش کرد 300000 دلار برای اجرای این توطئه به یک تماس آمریکایی بپردازد، بدون اینکه بداند فرد ناشناس از مخبران مقامات آمریکایی است.

بولتون از مقامات، از جمله اف‌بی‌آی برای کشف تهدید و ردیابی توطئه برای عامل ایرانی، و سرویس مخفی برای اطمینان از محافظت از او تشکر کرد.

در اکتبر 2015، مقامات آمریکایی ایمان کوبسی، شهروند لبنانی-فرانسوی را در آتلانتا به اتهام هماهنگی برای فروش هزاران سلاح گرم، از جمله مسلسل نظامی و تفنگ تک تیرانداز، به گروه های جنایتکار در ایران و لبنان، از جمله حزب الله، یک سازمان تروریستی شناسایی شده دستگیر کردند. اغلب به عنوان یک نیروی جنگی نیابتی برای سپاه عمل می کند.

بولتون در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که در حال حاضر نمی‌توان چیز زیادی را علناً گفت، یک نکته غیرقابل انکار است: حاکمان ایران دروغگو، تروریست و دشمن ایالات متحده هستند.» “اهداف رادیکال و ضد آمریکایی آنها بدون تغییر است، تعهدات آنها بی ارزش است و تهدید جهانی آنها در حال افزایش است.”

ماه گذشته، یک عامل عملیاتی ادعا شده بود با یک AK-47 بارگیری شده دستگیر شد و متهم به تعقیب روزنامه نگار ساکن بروکلین و مخالف ایرانی مسیح علینژاد. یک سال پیش از آن، چهار عضو یک شبکه جاسوسی ایرانی متهم به توطئه برای ربودن علی نژاد شدند.

پورصافی سه روز قبل از کریسمس، عکسی را برای منبع ارسال کرده است که دو کیسه پلاستیکی حاوی پشته‌های پول آمریکا را به همراه یک یادداشت دست‌نویس با نام منبع و تاریخ «22.12.2021» نشان می‌دهد.

ایالات متحده در سال 2019 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران، در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» قرار داد. امسال بایدن تصمیم گرفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سیاه تروریست ها نگه دارد علیرغم فشار برخی از قانونگذاران که می گویند این اقدام تلاش های بین المللی برای بازگرداندن توافق هسته ای 2015 ایران را پیچیده می کند..

این تماس آمریکایی که در اسناد دادگاه به عنوان “فرد الف” معرفی شده است، پورصفی را با یکی از همکارانش که به عنوان یک منبع محرمانه برای مقامات آمریکایی خدمت می کرد، ارتباط داد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روابط نامناسبی با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا داشت.

سالیوان گفت: «اگر ایران به هر یک از شهروندان ما، از جمله کسانی که به خدمت به ایالات متحده ادامه می‌دهند یا کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند، حمله کند، ایران با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد». ما به استفاده کامل از منابع دولت آمریکا برای محافظت از آمریکایی ها ادامه خواهیم داد.»

دو سال بعد، ارباب سیار به جرم توطئه با مقامات نظامی ایران برای ترور سفیر عربستان به ۲۵ سال زندان فدرال محکوم شد.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل، رئیس بخش امنیت ملی این وزارت، گفت: «وزارت دادگستری وظیفه جدی دارد از شهروندان ما در برابر دولت های متخاصم که به دنبال صدمه زدن یا کشتن آنها هستند، دفاع کند. این اولین باری نیست که ما توطئه‌های ایران برای انتقام گرفتن از افراد در خاک آمریکا را کشف می‌کنیم و به طور خستگی‌ناپذیر برای افشای و مختل کردن هر یک از این تلاش‌ها تلاش خواهیم کرد.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ بود.

دادستان ها ادعا کردند که در اکتبر 2021، پورصافی به صورت آنلاین با فردی تماس گرفت و به دنبال کسی بود که از بولتون برای یک پروژه فرضی کتاب عکس بگیرد.

اتهامات فدرال علیه شهرام پورصافی، که گفته می شد به دنبال ترتیب دادن ترور بولتون در تلافی حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که منجر به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی در سال 2020 در بغداد شد، افشا شد.

در سال 2017، اف‌بی‌آی دو مرد از نیویورک و میشیگان به نام‌های علی کورانی و سامر الدبک را به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی در خاک آمریکا به نمایندگی از حزب‌الله و شاخه نظامی آن، سازمان جهاد اسلامی، دستگیر کرد. زمانی که کورانی در ماه مه 2019 محکوم شد، جفری برمن، دادستان ایالات متحده، گفت: “ماموریت وحشتناک او کمک به تهیه تسلیحات و جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف احتمالی در ایالات متحده برای حملات تروریستی حزب الله در آینده بود.”

برمن از ناحیه جنوبی نیویورک گفت، برخی از اهدافی که کورانی تحت نظر قرار داد شامل فرودگاه JFK و تأسیسات اجرای قانون در شهر نیویورک، از جمله ساختمان فدرال در فدرال پلازا 26 در منهتن بود. برمن گفت: «امروز، کورانی به درستی برای جنایات خود در دادگاهی که در سایه یکی از اهداف احتمالی او قرار دارد، محکوم شده است.

گفت‌وگوها هفته‌ها ادامه داشت، زیرا پورصافی گفته می‌شود منبع را در مورد زمان حمله تحت فشار قرار داده است.

بیشتر: آمریکا حمله هوایی به بغداد را آغاز کرد که در آن قاسم سلیمانی، رهبر نظامی ایران کشته شد

دادستان گفت: «پورصافی به (منبع) گفت که مهم نیست قتل چگونه انجام شده است، اما «گروه» او به تایید ویدیویی مرگ هدف نیاز دارد.

مقامات فدرال قبل از عملیاتی شدن این طرح را مختل کردند.

ظاهراً پورصفی با بیان اینکه برای انجام این حمله تحت فشار قرار گرفته است، ابراز نگرانی کرد که “اگر این حمله به زودی انجام نشود، کار از (پورصفی) و (منبع) گرفته می شود.

ظاهراً پورصافی گفته است که «شغل» دیگری برای منبع دارد که یک میلیون دلار می‌پردازد.

مردم در روز 2 ژانویه 2021، قبل از اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، در مراسم بیداری قاسم سلیمانی در صنعا، پایتخت یمن، شرکت کردند.

بر اساس اسناد دادگاه، این منبع از پورصفی برای یافتن بولتون کمک خواست و عامل ایرانی آدرس محل کار بولتون در واشنگتن را ارائه کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روابط نامناسبی با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا داشت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، به ایران نسبت به هرگونه اقدام بیشتر هشدار داد.

واشنگتن – مقامات وزارت دادگستری روز چهارشنبه گفتند، یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک توطئه قتل برای اجیر با هدف قرار دادن جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی متهم شد.

بیشتر: ایران متعهد شد انتقام ترور دانشمندی را که طراح برنامه مخفیانه تسلیحات هسته ای بود، بگیرد.

مردم در روز 2 ژانویه 2021، قبل از اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، در مراسم بیداری قاسم سلیمانی در صنعا، پایتخت یمن، شرکت کردند.

مقامات ایالات متحده بیش از یک دهه است که هشدار داده اند که ایران، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عواملی را برای طراحی حملات تروریستی، کشتار و ترور به ایالات متحده می فرستد.

در اکتبر 2011، وزارت دادگستری دو مرد را متهم به توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده کرد. این شکایت جنایی که در منطقه جنوبی نیویورک تنظیم شد، منصور ارباب سیار، 56 ساله، یک شهروند آمریکایی دارای گذرنامه ایرانی و آمریکایی و غلام شکوری، یکی از نیروهای ایرانی مستقر در نیروی قدس، یگان عملیات ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرد. که مقامات ضد تروریسم ایالات متحده می گویند حامی و ترویج فعالیت های تروریستی در خارج از کشور است.

به گفته دادستانی، از اوایل نوامبر 2021 و تا آوریل 2022 ادامه یافت، پورصافی در گفتگو با منبع، 250000 دلار برای “حذف” این مقام سابق امنیت ملی – مبلغی که تا 300000 دلار “مذاکره شده بود” با منبع در میان گذاشت.