یلن می گوید بن بست بدهی خطر “فاجعه” دارد

داکار، سنگال (AP) – جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز شنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که انتظار دارد کنگره در نهایت به افزایش سقف بدهی آمریکا رای دهد، اما درخواست‌های جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای کاهش هزینه‌ها در ازای حمایت از افزایش آن «بسیار غیرمسئولانه است. کاری که باید انجام شود» و خطر ایجاد یک «فاجعه خودساخته» برای اقتصاد جهانی است.

وزیر خزانه داری گفت که کاخ سفید و مقامات وزارت او «در حال ملاقات برای گفتگو در مورد مسیرهای احتمالی هستند. و ما با اعضای کنگره گفتگو خواهیم کرد تا بفهمیم که آنها چه مسیری را پیش روی خود می بینند.”

روابط بین ایالات متحده و چین – دو اقتصاد بزرگ جهان – در بحبوحه پیامدهای ژئوپلیتیک دوستی چین از روسیه، تداوم ویروس کرونا و عصر جهانی شدن باز که جای خود را به اولویت‌های امنیت ملی داده است، رگه‌ای متضاد به خود گرفته است.

یلن در این مصاحبه که در طول سفرش به آفریقا انجام شد، در پاسخ به سوالی درباره چنین صحبت‌هایی مبنی بر عدم تایید محدودیت بدهی بالاتر، مگر اینکه کاهش هزینه‌ها همراه باشد، این موضع را “کاری بسیار غیرمسئولانه” خواند و گفت که حتی می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. قبل از «یوم الحساب».

این اقتصاددان و رئیس سابق فدرال رزرو بر تمایل خود برای کاهش نابرابری نژادی و درآمدی، عنصری از نژادپرستی سیستمیک مرتبط با برده داری و پیامدهای آن از جداسازی تاکید کرده است. برای دموکرات‌ها، با توجه به اینکه رای‌دهندگان سیاه‌پوست یک حوزه کلیدی برای پیروزی در انتخابات هستند، مسئله چگونگی پر کردن این شکاف فقط یک موضوع عدالت اجتماعی نیست، بلکه عمل‌گرایی سیاسی است.

پرزیدنت جو بایدن و مقامات دولت خواستار “افزایش پاک” – نه مرتبط با کاهش – در ظرفیت استقراض شده اند و گفته اند که خطرات یک بن بست طولانی می تواند منجر به رکود اقتصادی عمیقی شود که در صورت از بین رفتن ایمان در سراسر جهان به طور خطرناکی منعکس می شود. اعتبار دولت آمریکا

یلن گفت: “دولت غرامت را به عنوان بخشی از پاسخ پذیرفته نیست” و افزود که “ما برنامه ای برای رسیدگی به این مسائل داریم که شامل گام های مثبت و تعدیل ها و افزایش فرصت است.”

___

یلن برای مصاحبه شنبه در میانه یک سفر سراسر قاره نشست، که در آن قبل از رفتن به سنگال، زامبیا و آفریقای جنوبی با همتای چینی خود در سوئیس دیدار کرد.

یلن گفت: «نوعی شور و نشاط در کشور و روحیه قابل انجامی وجود دارد که دیدیم. “آنها در حال ارائه ایده های بسیار بدیع و بدیع در مورد اینکه چه کاری می توانند انجام دهند تا نیازهای محلی را برآورده کنند و به راحتی می توانند یک بازار جهانی پیدا کنند، ارائه می دهند.”

یلن گفت که با کوین مک کارتی نماینده ایالات متحده، رئیس جمهوری خواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا صحبت نکرده است. مک کارتی هنوز اندازه و هدف کاهش هزینه هایی را که به نظر او برای قرار دادن دولت فدرال در مسیر مالی سالم تری لازم است، مشخص نکرده است.

او گفت: “کنگره باید این کار را انجام دهد.” این باید انجام شود. این نمی تواند چیزی باشد که مشروط به کاهش باشد.

او با اشاره به تأثیرات منفی اقتصادی یک رویارویی بدهی در سال 2011 گفت: «این امکان وجود دارد که بازارها نسبت به پرداخت یا عدم پرداخت صورت حساب های آمریکا کاملاً نگران شوند.

قبل از مصاحبه، یلن به جزیره گوری سنگال رفت و از ساختمانی به نام خانه بردگان بازدید کرد که مرکزی برای تجارت برده در اقیانوس اطلس بود که بسیاری از تاریخ آمریکا را تعریف کرد.

یلن گفت: «کنگره باید درک کند که این در مورد پرداخت صورت‌حساب‌هایی است که قبلاً توسط تصمیم‌گیری‌های این کنگره و کنگره گذشته متحمل شده‌اند و مربوط به هزینه‌های جدید نیست». او گفت که به اطمینان از پایداری سطح بدهی دولت معتقد است، “اما نمی توان در مورد اینکه آیا ما قبض های خود را پرداخت می کنیم یا نه” مذاکره کرد.

یلن گفت که دولت برای پرداختن به نابرابری به غرامت ها – پرداخت ها و سایر برنامه های در نظر گرفته شده برای فرزندان بردگان – روی نیاورده است.

آمریکا در تلاش است با شرایط اخلاقی به کشورهای آفریقایی متوسل شود و می‌گوید که کمک‌ها و وام‌های آمریکا شفاف و منصفانه خواهد بود، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری‌های چینی چنین نبوده است.

یلن گفت: “این رقابت با چین نیست – ما می خواهیم تعامل خود را با آفریقا عمیق تر کنیم.” ما پروژه هایی داریم که واقعاً منافع گسترده ای را برای مردم آفریقا به ارمغان می آورد و میراثی از بدهی های ناپایدار باقی نمی گذارد.

یلن گفت که در طول مدت حضورش در سنگال تحت تاثیر “احساس پویایی و خوش بینی در بین تمام مقامات دولتی و افراد بخش خصوصی که من با آنها ملاقات کرده ام.” او به کارآفرینان زن اشاره کرد که از طریق دولت سنگال پول اولیه دریافت کردند.

دو دولت گذشته ریاست جمهوری ایالات متحده، شیوه های تجاری چین را به چالش کشیده اند، به طوری که دولت بایدن صادرات تراشه های کامپیوتری پیشرفته را محدود کرده است، زیرا همزمان تلاش می کند بخش ایالات متحده را تقویت کند.

یلن گفت که موضع دولت همچنان مبنی بر عدم مذاکره بر سر محدودیت بدهی است، اما او جزئیاتی درباره استراتژی‌های احتمالی که در داخل کاخ سفید برای اطمینان از افزایش سقف مورد بحث قرار می‌گیرد، ارائه نکرد.

یلن گفت: “من معتقدم در پایان ما راهی برای دور زدن این موضوع پیدا خواهیم کرد.”

علیرغم هشدارهای وحشتناک، یلن گفت که معتقد است وضعیت در نهایت خنثی خواهد شد، زیرا اگر دولت فدرال قادر به پرداخت تمام صورت حساب های خود نباشد، قانونگذاران می توانند تشدید خطر را درک کنند: سقوط بازارهای مالی، اخراج های گسترده، و رکود اقتصادی که می تواند آمریکا را به خطر بیندازد. جایگاه در سلسله مراتب جهانی

او گفت که در مورد یک نکول احتمالی، که “یک فاجعه خودخواسته را در ایالات متحده و اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد.” اقدامات خارق‌العاده وزارت خزانه‌داری تا کنون به این معناست که دولت ایالات متحده باید بتواند تا زمانی در ماه ژوئن فعالیت کند، زمانی که برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی قابل توجه باید محدودیت را افزایش داد.

جاش بواک، نویسنده آسوشیتدپرس در بالتیمور در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

کاخ سفید روز جمعه گفت که بایدن مشتاقانه منتظر نشستن با مک کارتی برای بحث در مورد موضوعات مختلف است. اما بیانیه آن بدون دعوت و یا تاریخ ملاقات ارائه شد.

دولت بایدن تلاش می کند حمایت خود را از بهبود اقتصاد کشورهای آفریقایی، که بسیاری از آنها دارای جمعیت جوان هستند، نشان دهد که در نهایت این کشورها را به محرک های رشد در دهه های آینده تبدیل خواهند کرد. در نشست سران کشورهای آفریقایی که ماه گذشته در واشنگتن برگزار شد، بایدن گفت که امسال به نشانه تمایل به افزایش تعامل با ایالات متحده، از این قاره بازدید خواهد کرد.

دولت بایدن و قانونگذاران جمهوری خواه بر سر چگونگی افزایش ظرفیت استقراض قانونی دولت با هم اختلاف دارند. روز پنجشنبه، دولت در برابر سقف بدهی 31.381 تریلیون دلاری افزایش یافت و وزارت خزانه داری ایالات متحده را مجبور کرد تا اقدامات حسابداری “فوق العاده” را برای حفظ کارکرد دولت انجام دهد.