گارد ساحلی چین بقایای موشک های نیروی دریایی فیلیپین را کشف و ضبط کرد

سرگرد شریل تیندوگ، سخنگوی فرماندهی غربی ارتش، گفت که این جسم فلزی شناور شبیه تعدادی دیگر از قطعات موشک چینی است که اخیراً در آب های فیلیپین پیدا شده است. او افزود که ملوانان فیلیپینی با تشنج مبارزه نکردند.

مانیل، فیلیپین (AP) – یک فرمانده ارتش فیلیپین روز دوشنبه گفت که گارد ساحلی چین به زور زباله‌های شناوری را که نیروی دریایی فیلیپین در حال یدک‌کشیدن به جزیره خود بود، در یک رویارویی دیگر در دریای جنوبی چین جنوبی ضبط کرد. به نظر می رسد که این زباله ها از پرتاب موشک چینی باشد.

موشک‌هایی که در ماه‌های اخیر از مرکز پرتاب فضایی Wenchang در جزیره Hainan چین پرتاب شده‌اند، مواد ساختمانی و تجهیزات را برای ایستگاه فضایی خدمه چین حمل کرده‌اند.

تیندوگ به خبرنگاران گفت: «ما در چنین شرایطی حداکثر تحمل را انجام می دهیم. “از آنجایی که شامل یک شی ناشناس بود و موضوع مرگ و زندگی نبود، تیم ما تصمیم به بازگشت گرفت.”

این آخرین شعله ور شدن در مناقشات طولانی مدت ارضی در آبراه استراتژیک است که شامل چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان می شود.

کشتی گارد ساحلی چین سپس یک قایق بادی را با پرسنلی مستقر کرد که با بریدن خط بکسل متصل به قایق لاستیکی ملوانان فیلیپینی، شی شناور مذکور را به زور بازیابی کردند. کارلوس گفت که ملوانان فیلیپینی تصمیم گرفتند به جزیره خود بازگردند، بدون اینکه جزئیاتی از آنچه اتفاق افتاده بیان کند.

جزیره تیتو که فیلیپینی ها آن را پاگ آسا می نامند، میزبان جامعه ماهیگیری و نیروهای فیلیپینی است و در نزدیکی سوبی قرار دارد، یکی از هفت صخره مورد مناقشه در منطقه فراساحلی که چین آن را به جزایر محافظت شده موشکی تبدیل کرده است، از جمله سه جزیره دارای باند، که مقامات امنیتی ایالات متحده آن را باند فرودگاهی تشکیل می دهند. می گویند اکنون شبیه پایگاه های نظامی پیشرو هستند.

کارلوس گفت که ملوانان فیلیپینی با استفاده از یک دوربین دوربرد در جزیره تیتو، آوارها را در امواج قوی در نزدیکی یک میله شنی در فاصله 800 یاردی (540 متری) مشاهده کردند. آنها سوار قایق شدند و شی شناور را بیرون آوردند و با طنابی که به قایقشان بسته شده بود شروع به کشیدن آن به جزیره خود کردند.

فیلیپین و سایر کشورهای مدعی کوچکتر در منطقه مورد مناقشه، با حمایت ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، به شدت نسبت به اقدامات تهاجمی چین در آبراه شلوغ اعتراض کرده و هشدار داده اند.

معاون دریاسالار آلبرتو کارلوس روز دوشنبه گفت که کشتی چینی دو بار قایق نیروی دریایی فیلیپین را قبل از توقیف زباله هایی که روز یکشنبه در حال یدک کشی در جزیره تیتو تحت اشغال فیلیپین بود مسدود کرد. وی گفت که در این رویداد به کسی آسیب نرسیده است.

کارلوس در بیانیه ای گفت: در حالی که ملوانان فیلیپینی در حال بازگشت به جزیره خود بودند، “آنها متوجه شدند که کشتی گارد ساحلی چین با شماره کمان 5203 در حال نزدیک شدن به محل آنها است و متعاقبا دو بار مسیر از پیش طراحی شده آنها را مسدود کردند.”

دولت فیلیپین اعتراضات دیپلماتیک زیادی را علیه چین به دلیل اقدامات تهاجمی در دریای چین جنوبی ارائه کرده است، اما فوراً اعلام نکرده است که در پی حادثه روز یکشنبه چه اقدامی انجام خواهد داد. وزارت امور خارجه در مانیل معمولاً قبل از تسلیم اعتراض منتظر گزارش تحقیقات رسمی است.

بقایای فلزی از پرتاب موشک های چینی، که برخی از آنها بخشی از آنچه به نظر می رسد پرچم چین است را نشان می دهد، حداقل در سه مورد دیگر در آب های فیلیپین پیدا شده است.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده که از مانیل بازدید می کند، قرار است روز سه شنبه به استان غربی پالاوان، که رو به دریای چین جنوبی است، برود تا بر حمایت آمریکا از فیلیپین تاکید کند و تعهد ایالات متحده برای دفاع از متحد دیرینه خود را در صورت وجود فیلیپینی، تجدید کند. نیروها، کشتی ها و هواپیماها در آب های مورد مناقشه مورد حمله قرار می گیرند.



منبع

کشتی‌های گارد ساحلی چین در گذشته قایق‌های تدارکاتی فیلیپین را که به نیروهای فیلیپینی در آب‌های مورد مناقشه تحویل می‌دادند، مسدود کرده بودند، اما توقیف اشیایی که در اختیار ارتش یک کشور دیگر بود، اقدام وقیحانه‌تری بود.

چین قبلاً به دلیل اینکه اجازه می دهد مراحل موشک به زمین بدون کنترل سقوط کنند، مورد انتقاد قرار گرفته بود. آژانس فضایی فیلیپین در اوایل این ماه بر فیلیپین فشار آورد تا معاهدات سازمان ملل را تصویب کند که مبنایی برای جبران خسارت ناشی از زباله‌های فضایی دیگر کشورها فراهم می‌کند، و ناسا سال گذشته پکن را به “عدم رعایت استانداردهای مسئول در مورد زباله‌های فضایی” متهم کرد. یک موشک چینی در اقیانوس هند فرود آمد.