کوبا کمک های فنی ایالات متحده را برای کنترل آتش در ماتانزاس می پذیرد

دیاز کانل گفت: «ما از دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، روسیه، نیکاراگوئه، آرژانتین و شیلی تشکر می‌کنیم که به‌سرعت کمک‌های مادی را برای همبستگی در مواجهه با این وضعیت پیچیده ارائه کرده‌اند. ما همچنین از پیشنهاد مشاوره فنی ایالات متحده قدردانی می کنیم.

این سخنگو گفت: «تحریم ایالات متحده به افراد آمریکایی اجازه می دهد تا در کوبا امداد رسانی و واکنش نشان دهند.»

مقامات کوبایی گفتند که آتش حدود ساعت 7 بعدازظهر جمعه آغاز شد، زمانی که صاعقه به یک مخزن ذخیره نفت خام در منطقه تخلیه بار در بندر ماتانزاس برخورد کرد. با وجود تلاش آتش نشانان برای مهار آن، در ساعات اولیه روز شنبه حداقل چهار انفجار رخ داد و شعله های آتش به مخزن دوم سرایت کرد.

پیش از این سفارت آمریکا در هاوانا اعلام کرده بود که با مقامات کوبا در تماس است و به قربانیان آتش سوزی که تاکنون 77 مجروح برجای گذاشته تسلیت گفته است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، که به متحد نزدیک کوبا تبدیل شده است، همچنین کارگران شرکت نفت دولتی پمکس را برای کمک به خاموش کردن آتش فرستاد.

کارلوس فرناندز دی: «ما عمیقاً از تسلیت و ابراز کمک مردم و سازمان‌ها در ایالات متحده در رابطه با حادثه #ماتانزاس، از جمله از سوی دولت ایالات متحده، که توصیه‌های فنی ارائه کرد، پیشنهادی که قبلاً در دست متخصصان برای هماهنگی مناسب است، قدردانی می‌کنیم.» کوسیو، معاون وزیر امور خارجه کوبا در توییتر خود نوشت.

وزارت امور خارجه جزییات پیشنهادی به کوبا را ارائه نکرد.

دولت کوبا گفت که “راهنمای فنی” ارائه شده از سوی ایالات متحده را برای کمک به مقامات جزیره برای خاموش کردن آتش سوزی شدیدی که تهدید می کند یک تاسیسات ذخیره نفت در بندر ماتانزاس را در بر می گیرد، پذیرفته است، چیزی که می تواند یکی از معدود نمونه هایی باشد همکاری های دو کشور در سال های اخیر

رسانه های دولتی تصاویری را به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد یک هلیکوپتر نیروهای مسلح کوبا در حال تلاش برای انداختن آب بر روی شعله های آتش است.



منبع

میگل دیاز کانل، رهبر کوبا معمولاً به توییتر می رود تا درباره تحریم های آمریکا علیه کوبا انتقاد کند و از دولت بایدن انتقاد کند. اما شدت آتش سوزی و تلاش ناموفق آتش نشانان برای مهار شعله های آتش تاکنون، مسئولان را بر آن داشته تا با یک پیام تشکر عمومی، این پیشنهاد را بپذیرند.

سخنگوی یک آژانس گفت که دولت بایدن “به دقت وضعیت، از جمله هرگونه نیاز بشردوستانه را که ممکن است پدیدار شود، دنبال می کند.”