کوبا می‌گوید آمریکا با قرار دادن این کشور در لیست سیاه اقدام غیراخلاقی می‌کند

فرناندز گفت که مقامات آمریکایی حذف از فهرست را به عنوان تصمیمی «از نظر سیاسی دشوار» توصیف می‌کنند «بهانه‌ای غیراخلاقی است، زیرا در نتیجه این نامگذاری، اقتصاد کوبا درد بیشتری را نسبت به اقتصاد تحمیل شده توسط محاصره متحمل می‌شود».

وی ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن «کار درست را انجام دهد» و نام تروریسم را لغو کند زیرا «کاملاً ناعادلانه است، کاملاً غیرقابل توجیه است و کاملاً غیراخلاقی است».

وی توضیح داد که هرکسی که با کشوری در این لیست تعامل اقتصادی یا مالی داشته باشد، با احتمال مجازات از سوی ایالات متحده مواجه است و به دلیل نامگذاری کوبا، بیش از 30 موسسه مالی و بانکی روابط خود را با این کشور قطع کردند.

او به یک سند وزارت امور خارجه از آوریل 1960 استناد کرد که هدف سیاست ایالات متحده را برای کاهش سطح زندگی کوبا، تحریک گرسنگی و ناامیدی و وادار کردن مردم به شورش علیه دولت توصیف می کند.

وی گفت که این کشور همچنان از تأثیر کووید-19 و گردشگری به ویژه از سوی کانادا و اتحادیه اروپا که منبع درآمد مهمی است، رنج می برد.

با این وجود، وزیر گفت که کوبا امیدوار است اقتصاد امسال 2.5 درصد رشد کند.

فرناندز گفت: “ما فکر می کنیم که می توانیم از آن بیرون بیاییم.” ما این کار را در گذشته انجام داده‌ایم، اما تلاش زیادی می‌طلبد. اگر کل محاصره وجود نداشته باشد، یا حداقل چند انعطاف‌پذیری که دولت بایدن قول داده است اما ارائه نکرده است، بسیار آسان‌تر خواهد بود.»

سازمان ملل (AP) – معاون وزیر خارجه کوبا، دولت بایدن را به اقدام غیراخلاقی، غیرقانونی و ناعادلانه با حفظ کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم متهم کرد و مدعی شد که این کشور قربانی تروریسم دولتی مورد حمایت ایالات متحده بوده است. بیش از 60 سال

او گفت: «بنابراین کشور سقوط نکرده است، هر چند مشکلات جدی از نظر برق، نیرو و سوخت وجود دارد.

وی گفت: متأسفانه آمریکا برای انجام کاری که غیرقانونی، ناپایدار و غیراخلاقی است، هیچ بهایی نمی پردازد. و حتی با وجود صحبت با مقامات دولتی، آنها دلیلی برای حضور کوبا در این لیست نمی یابند، اما ادعا می کنند که از نظر سیاسی برای آنها دشوار است.

او اشاره نکرد که پمپئو همچنین به عنوان دلایل پناه دادن کوبا به فراریان آمریکایی و حمایت این کشور از نیکلاس مادورو، رهبر ونزوئلا اشاره کرد.

ایالات متحده در سال 1960 پس از انقلاب به رهبری فیدل کاسترو و ملی شدن املاک متعلق به شهروندان و شرکت های آمریکایی، یک تحریم اقتصادی علیه کوبا اعمال کرد.

فرناندز رهبری هیئت کوبایی را در ماه آوریل در واشنگتن در مورد مهاجرت بر عهده داشت که به گفته او بر احیای توافقنامه 1994 در مورد صدور 20000 ویزا برای کوبایی ها توسط ایالات متحده در سال متمرکز بود. او گفت پیشرفت هایی وجود دارد و شاید بتوان در اواخر امسال به هدف دست یافت.

چند روز قبل از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کوبا را مجدداً به عنوان «دولت حامی تروریسم» معرفی کرد و تحریم های جدیدی را اعمال کرد. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داد روابط خود را با این جزیره تحت حکومت کمونیست ها تجدید کند، اما هیچ اقدامی برای انجام این کار انجام نداده است.

فرناندز گفت “بهانه” وزیر امور خارجه وقت مایک پمپئو، حضور نمایندگان آخرین گروه چریکی کلمبیا، ارتش آزادیبخش ملی، موسوم به ELN در کوبا بود. او گفت که کوبا آنها را دعوت نکرد اما به درخواست دولت کلمبیا برای میزبانی مذاکرات صلح با این گروه در هاوانا پاسخ داد.

وزیر کوبا گفت که دولت هیچ پاسخی در مورد اینکه چرا بایدن از گشایش اوباما به کوبا پیروی نکرد، ندارد.

حذف کوبا از لیست سیاه یکی از دستاوردهای اصلی باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در سیاست خارجی بود، زیرا او به دنبال روابط بهتر با جزیره کارائیب بود، تلاشی که بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور او را تایید کرد.

کارلوس فرناندز دی کوسیو در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که حفظ کوبا در لیست سیاه وزارت امور خارجه با کره شمالی، ایران و سوریه «راهی آسان برای مجازات کوبا با هدف کلی تلاش برای تبدیل کوبا به چیزی است که نیست. کوبا را به یک کشور شکست خورده تبدیل کنید.

او گفت: «پاسخ ساده ای که آنها می دهند این است که بایدن تنها نیست. “به نظر من این بهانه ای برای خروج است.”

فرناندز گفت: «هیچ راهی برای حمایت اخلاقی یا توجیه مجازات چندین نسل کوبایی یا کل جمعیت کوبا برای بیش از شش دهه با هدف تبدیل کشور به یک کشور شکست خورده وجود ندارد.

فرناندز گفت که مهاجرت دسته جمعی کوبایی‌ها در سال جاری نتیجه یک «معادله کامل» است – عدم رعایت 20000 ویزا در سال از سال 2017 و افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند، انگیزه مردم برای مهاجرت به روش‌های نامنظم از جمله با استفاده از قاچاقچیان. زیرا نزدیک به 90 درصد کوبایی‌هایی که به آمریکا می‌رسند پذیرفته می‌شوند و شرایط سخت اقتصادی کوبا که آمریکا آن را تشویق می‌کند.



منبع

فرناندز گفت: «فشار اقتصادی عظیمی وجود دارد.» وی توضیح داد که در شش سال گذشته کشور هیچ منبع مالی یا اعتبار توسعه ای نداشته است و ایالات متحده تلاش کرده است کوبا را از سوخت محروم کند، بنابراین باید 15 تا 30 درصد بپردازد. حق بیمه به دلیل ریسکی که تعداد کمی از فروشندگان متحمل می شوند.