کنده کاری 10000 ساله مردی که اندام تناسلی خود را در دست دارد، قدیمی ترین حکاکی روایی شناخته شده است.

از این پنج پیکر، تنها یک مرد از دیوار بلند شده و رو به داخل اتاق است. به گفته محققان، این چهره آلت تناسلی خود را در دست راست خود گرفته و دو پلنگ در کنار آن قرار دارد. گمان می‌رود برآمدگی‌های گرد نشان‌دهنده زانوهای او هستند، که نشان می‌دهند او در حالت نشسته و خمیده به جلو است.

حکاکی‌های باستانی در یک ساختمان عمومی دوران نوسنگی پیش از سفال در ترکیه کشف شد.

کنده کاری ها

تحقیقات بیشتر

بر اساس گزارشی که در نسخه 8 دسامبر نشریه آکادمیک Antiquity که بر باستان شناسی تمرکز دارد، منتشر شده است، دیواری که به نقش برجسته Sayburç معروف است، پنج پیکره در کنار هم، دو نر و سه حیوان را به تصویر می کشد. این چهره ها درگیر دو «صحنه» روایتی مجزا اما مرتبط هستند.

در کنار این تصویر، صحنه دوم مشابهی وجود دارد. در این حجاری یک مرد با یک گاو نر به تصویر کشیده شده است. محققان گفتند که هر دو رقم در کنار هم هستند. مردی که پشتش به صحنه دیگر است، در حالت چمباتمه است و از شکمش بیرون زدگی آلت تناسلی شکل دارد. دست چپ این فیگور دارای شش انگشت است در حالی که دست راست آن چیزی که به نظر می رسد مار یا جغجغه است را در دست گرفته است.

حفاری این سایت در سال 2021 آغاز شد و دو یافته پیش از سفال دوران نوسنگی را کشف کرد: مجموعه ای از ساختمان های مشترک و مجموعه ای از ساختمان های مسکونی با فاصله حدود 230 فوت از هم. به گفته محققان، این نقش برجسته در یک ساختمان مشترک پیدا شده است.

حکاکی‌های باستانی در یک ساختمان عمومی دوران نوسنگی پیش از سفال در ترکیه کشف شد.

یک تخته سنگ 10000 ساله کشف شده در ترکیه اولین مجموعه حکاکی های روایی شناخته شده است و بینش جدیدی را در مورد جامعه ماقبل تاریخ به محققان می دهد.

به گفته محققان، دیوار پنج شکل را در دو “صحنه روایی” مرتبط به تصویر می کشد.

به گفته محققان، گاو نر، مانند پلنگ، با شاخ های اغراق آمیز حک شده و با تکنیک های مشابهی که در سایر مکان های ماقبل تاریخ دیده می شود، حک شده است.

محققان گفتند که این سایت به کاوش ادامه خواهد داد. تاکنون تنها حدود نیمی از ساختمانی که حکاکی ها در آن کشف شده اند، کشف شده است. برنامه هایی برای تخریب بیشتر خانه های موجود برای ادامه کاوش در ویرانه ها وجود دارد.

سر این فیگور آسیب دیده است، اما محققان می‌گویند «صورت گرد، گوش‌های بزرگ، چشم‌های برآمده و لب‌های کلفت» و یک گردن‌بند مشهود است.

این تحقیق می گوید این جغدهای 5000 ساله برای تشریفات استفاده نمی شدند – آنها اسباب بازی بودند.

محققان گفتند که دو پلنگ در کنار این شکل هستند که هر دو دهان باز دارند و دندان‌های بزرگ‌شان نمایان است. یکی از پلنگ ها آلت تناسلی دارد.

به گفته محققان، دیوار پنج شکل را در دو

به گفته محققان، دیواری که در روستای سایبورچ ترکیه کشف شد، در زیر دو خانه مدرن یافت شد و بخشی از تپه بزرگ‌تر دوران نوسنگی است که مملو از آثار ماقبل تاریخ است.

جواهرات “حیرت انگیز” در قبر “مهمترین” زن قرون وسطی در بریتانیا پیدا شد.

باستان شناسان می گویند که این کنده کاری ها بینش بیشتری در مورد ویژگی های جامعه نوسنگی، به ویژه ارتباط انسان با حیوانات و اهمیت اجتماع ارائه می دهد.

حکاکی‌های باستانی در یک ساختمان عمومی دوران نوسنگی پیش از سفال در ترکیه کشف شد.

حکاکی‌های باستانی در یک ساختمان عمومی دوران نوسنگی پیش از سفال در ترکیه کشف شد.

ساختمانی به سبک کاتاکومب دوباره از شن بیرون می آید تا تابوت های مصر باستان را نمایان کند



منبع