کشف 70 تن سوخت موشک از ایران به یمن

نیروی دریایی گفت که مقدار پرکلرات آمونیوم کشف شده می تواند سوخت بیش از 12 موشک بالستیک میان برد داشته باشد، همان سلاحی که شورشیان حوثی یمن مورد حمایت ایران برای هدف قرار دادن نیروهای متحد دولت بین المللی به رسمیت شناخته شده این کشور و ائتلاف به رهبری عربستان استفاده کرده اند. از آنها حمایت می کند.

هاوکینز در پاسخ به این سوال که نیروی دریایی چگونه می‌دانست که کشتی را متوقف کند، فقط گفت که نیروی دریایی از طریق “چند ابزار” می‌دانست که کشتی حامل سوخت بوده و از ایران به مقصد یمن آمده است. او از توضیح بیشتر خودداری کرد.

نیروی دریایی گفت که کشتی گارد ساحلی ایالات متحده USCGC John Scheuerman و ناوشکن موشک هدایت شونده USS The Sullivans یک کشتی بادبانی سنتی چوبی معروف به dhow را در 8 نوامبر در خلیج عمان متوقف کردند. در طی یک جستجوی یک هفته ای، ملوانان کیسه های پرکلرات آمونیوم را کشف کردند که در داخل محموله ای از 100 تن اوره پنهان شده بود.

این کشتی به قدری تحت تأثیر این محموله قرار گرفت که برای کشتی های مجاور در خلیج عمان، مسیری که از تنگه هرمز، دهانه باریک خلیج فارس، به اقیانوس هند منتهی می شود، خطری ایجاد کرد. هاوکینز گفت که نیروی دریایی کشتی را با بسیاری از مواد هنوز در کشتی غرق کرد.

Cmdr: “این نوع محموله و فقط حجم عظیم مواد منفجره یک نگرانی جدی است زیرا بی ثبات کننده است.” تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه، به آسوشیتدپرس گفت. انتقال غیرقانونی سلاح از ایران به یمن منجر به بی ثباتی و خشونت می شود.

سالیوان ها چهار خدمه یمنی را روز سه شنبه به دولت این کشور به رسمیت شناخته شده بین المللی تحویل دادند.

هاوکینز گفت: «با توجه به این واقعیت که این در مسیری بود که معمولاً برای قاچاق سلاح و مواد مخدر از ایران به یمن استفاده می‌شد، واقعاً به شما می‌گوید آنچه را که باید بدانید». واضح است که هدف آن خوب نبوده است.»

حوثی‌ها صنعا، پایتخت یمن را در سپتامبر 2014 تصرف کردند و دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی را مجبور به تبعید کردند. یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مجهز به تسلیحات و اطلاعات آمریکا در مارس 2015 در کنار دولت تبعیدی یمن وارد جنگ شد. سال ها نبرد بی نتیجه، فقیرترین کشور جهان عرب را به آستانه قحطی رسانده است.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ۷۰ تن سوخت موشکی را که در میان کیسه‌های کود در کشتی عازم یمن از ایران پنهان شده بود، کشف کرد که اولین توقیف از این دست در جنگ چند ساله آن کشور به عنوان توقف است. آتش در آنجا شکسته شده است.

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع

آتش بس شش ماهه در جنگ یمن که طولانی‌ترین آتش‌بس در جنگ یمن است، در ماه اکتبر به رغم تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید آن به پایان رسید. این به ترس از تشدید مجدد جنگ منجر شده است. بیش از 150000 نفر از جمله بیش از 14500 غیرنظامی در جریان درگیری ها در یمن کشته شده اند.

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از سال 2014، انتقال تسلیحات به حوثی ها را ممنوع کرده است. علیرغم آن، ایران مدت هاست که تفنگ، نارنجک راکتی، موشک و سایر تسلیحات را از طریق محموله های کشتی به حوثی ها منتقل می کند. اگرچه ایران تسلیح حوثی‌ها را تکذیب می‌کند، اما کارشناسان مستقل، کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل ردیابی قطعات کشتی‌های توقیف شده در خارج از کشور را به ایران بازمی‌گردانند.

تلاش آشکار برای تسلیح مجدد در حالی صورت می گیرد که ایران عربستان سعودی، ایالات متحده و سایر کشورها را در اعتراضات چند ماهه که خواستار سرنگونی حکومت دینی جمهوری اسلامی شده بودند، تهدید کرده است. تهران قدرت‌های خارجی را – و نه جمعیت ناامید خود – را برای دامن زدن به اعتراض‌ها مقصر می‌داند که در بحبوحه سرکوب گسترده مخالفان در آنجا حداقل 344 نفر کشته و 15820 نفر دستگیر شده‌اند.

با حوثی ها نمی توان بلافاصله برای اظهار نظر تماس گرفت. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

اوره، یک کود، همچنین می تواند برای تولید مواد منفجره استفاده شود.

___