کاواناناکوا، «آخرین شاهزاده خانم هاوایی» در ۹۶ سالگی درگذشت


هونولولو (AP) – ابیگیل کینویکی ککائولیکه کاواناناکوا، به اصطلاح آخرین شاهزاده خانم هاوایی که نسبش شامل خانواده سلطنتی که زمانی بر این جزایر حکومت می کردند و یک تاجر ایرلندی که یکی از بزرگترین مالکان هاوایی بود، روز یکشنبه درگذشت. او 96 بود.

مرگ او صبح روز دوشنبه در «کاخ ایولانی»، تنها اقامتگاه سلطنتی آمریکا که سلطنت هاوایی در آن زندگی می کرد، اعلام شد اما اکنون بیشتر به عنوان یک موزه عمل می کند. این اعلامیه از سوی پائولا آکانا، مدیر اجرایی کاخ ایولانی، و هیلاما فردن، از هاله او نا علی او هاوایی، یک جامعه سلطنتی هاوایی منتشر شد.

دلیل مرگ ذکر نشده است.

او هیچ عنوان رسمی نداشت اما یادآوری زنده از سلطنت هاوایی و نماد هویت ملی هاوایی بود که پس از سرنگونی پادشاهی توسط بازرگانان آمریکایی در سال 1893 دوام آورد.

کیمو آلاما کیولانا، استادیار زبان و مطالعات هاوایی در کالج جامعه هونولولو، در مصاحبه ای در سال 2018 گفت: «او همیشه در میان مردم هاوایی به عنوان شاهزاده خانم نامیده می شد، زیرا مردم هاوایی این اصل و نسب را تصدیق کرده اند. هاوایی ها به شجره نامه اهمیت می دهند. و بنابراین از نظر شجره نامه ای، او دارای خون سلطنتی است.»

او با استفاده از کلمه هاوایی برای سلطنتی، او را «آخرین یکی از اعضای خانواده ما» نامید: «او مظهر آنچه سلطنت هاوایی است – با تمام وقار، هوش و هنرش».

جیمز کمپبل، پدربزرگ او، یک تاجر ایرلندی بود که ثروت خود را به عنوان مالک مزرعه قند و یکی از بزرگترین زمینداران هاوایی به دست آورد.

او با Abigail Kuaihelani Maipinepine Bright ازدواج کرد. دختر آنها، ابیگیل کمپبل کاواناناکوا، با شاهزاده دیوید کاواناناکوا، که به عنوان وارث تاج و تخت نامیده شد، ازدواج کرد.

پس از مرگ شاهزاده، بیوه او ابیگیل جوان را به فرزندی پذیرفت که این امر ادعای او را برای داشتن عنوان شاهزاده خانم تقویت کرد. او در مصاحبه ای با مجله هونولولو در سال 2021 اذعان کرد که در صورت حفظ سلطنت، پسر عموی او ادوارد کاواناناکوا در صف فرمانروایی خواهد بود نه او.

او به شوخی گفت: “البته، من قدرت پشت تاج و تخت خواهم بود، در این مورد بحثی وجود ندارد.”

کاواناناکوا به عنوان تنها فرزند تک فرزند، بیش از هر کس دیگری پول کمپبل دریافت کرد و اعتمادی به ارزش حدود 215 میلیون دلار جمع کرد.

او طی سال‌ها به اهداف مختلفی از جمله بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بومی هاوایی، مخالفت با پروژه حمل و نقل ریلی هونولولو، حمایت از اعتراضات علیه تلسکوپ غول‌پیکر، اهدای اقلام متعلق به پادشاه Kalākaua و ملکه Kapi’olani برای نمایش عمومی، از جمله یک الماس 14 قیراطی از پادشاه پرداخت. حلقه صورتی، و حفظ کاخ Iolani.

منتقدان گفته‌اند که از آنجایی که بازماندگان دیگر خانواده سلطنتی هستند که ادعای هیچ عنوانی ندارند، کاواناناکوا به عنوان آخرین شاهزاده خانم هاوایی صرفاً به دلیل ثروت و عنوان افتخاری‌اش شناخته شد.

والتر ریته، فعال هاوایی، گفت که بسیاری از مردم هاوایی علاقه ای به شاهزاده بودن او ندارند و تأثیر او بر فرهنگ بومی ناچیز بوده است.

ریته گفت: «ما کاملاً متوجه نشدیم که نقش او چیست و چگونه می تواند به ما کمک کند.

او گفت که بسیاری از مردم هاوایی نمی توانستند با او ارتباط برقرار کنند. او با استفاده از اصطلاح پیجین هاوایی که می تواند به معنای طبقه بالا باشد، گفت: «ما آن را maka-maks بالا می نامیم.

کاواناناکوا که در هونولولو به دنیا آمد، در پوناهو، یک مدرسه مقدماتی معتبر، تحصیل کرد. او همچنین در یک مدرسه آمریکایی در شانگهای تحصیل کرد و از دبیرستان تمام زنانه نوتردام در بلمونت کالیفرنیا فارغ التحصیل شد، جایی که او دانش آموز شبانه روزی بود.

او برای مدت کوتاهی با مردی نامزد بود، اما بیشتر روابط طولانی مدت او با زنان بود.

جیم رایت که از سال 1998 وکیل شخصی او بود، گفت: “او همیشه کنجکاو بود که مردم برای پول چه کاری انجام دهند.”

او زمانی را به یاد آورد که اسقف اسقف کاتولیک هونولولو برای گرامیداشت مقدس شدن سنت ماریانا، 100000 دلار هدیه خواست. رایت گفت که او به او گفت که تنها در صورتی این پول را به کلیسا می دهد که بتواند عکسی از پاپ بندیکت شانزدهم دریافت کند که چک او را می پذیرد.

وقتی اسقف موافقت کرد، کاواناناکوا ناامید شد. رایت گفت: “او واقعا امیدوار بود که به او بگویند که وزوز کند.”

رایت در همین حال، امتناع دالایی لاما از پذیرش هدایای پولی خود را در سال 2012 خوشحال‌کننده دانست و گفت: “او بسیار خوشحال بود که یک نفر واقعاً صداقت داشت.”

یکی از علایق او پرورش اسب های مسابقه بود.

او در سال 2018 وارد تالار مشاهیر اسب‌های کوارتر آمریکا شد، و انجمن اسب‌های کوارتر آمریکا اشاره کرد که او “پرورش زن پیشرو در تمام دوران در این صنعت در کنترل عملیاتی بود که بیش از 10 میلیون دلار درآمد داشته است.”

یکی از اسب‌های او، A Classic Dash، در سال 1993 در نمایشگاه All-American Futurity نیومکزیکو برنده یک میلیون دلار شد.

جدای از جلب توجه با اسب های مسابقه اش، کاواناناکوا هنگامی که در سال 1998 برای عکسبرداری مجله Life بر تخت سلطنتی کاخ ایولانی نشست، به شهرت رسید. او به برخی از رشته های شکننده آن آسیب زد.

این هیاهو منجر به برکناری او از سمت ریاست دوستان کاخ ایولانی شد، سمتی که او برای بیش از 25 سال در آن سمت داشت.

نبرد بر سر کنترل اعتماد او زمانی آغاز شد که یک قاضی پس از سکته مغزی رایت را به عنوان امین تایید کرد. او ادعا کرد که آسیبی ندارد، رایت را اخراج کرد و با ورونیکا گیل ورث، شریک ۲۰ ساله‌اش ازدواج کرد.

پرونده های دادگاه در این پرونده ادعا می کند که همسرش به کاواناناکوا آزار فیزیکی داده است. وکلای این زوج با این ادعا مخالفت کردند.

در سال 2018، کاواناناکوا تلاش کرد تا اعتماد خود را اصلاح کند و اطمینان حاصل کند که همسرش 40 میلیون دلار و تمام دارایی شخصی او را طبق سوابق دادگاه دریافت خواهد کرد.

در سال 2020، یک قاضی حکم داد که کاواناناکوا قادر به مدیریت دارایی و امور تجاری خود نیست زیرا او آسیب دیده است.

برای جلسات رسیدگی به این پرونده، همسرش آنها را با یک رولز رویس سیاه رنگ به دکه ای برای معلولان نزدیک در ورودی پشتی دادگاه مرکز شهر هونولولو می برد.

“همسر من؟ اوه، خانم،» او در یک مصاحبه ویدیویی گفت که مسئول تبلیغاتی اش در سال 2019 برای پاسخ به اتهامات مطرح شده در پرونده دادگاه، از جمله نحوه رفتار همسرش با او، گفت. او در ویدئویی که موهای ریز شده، صورت آرایش شده و مانیکور قرمزش را نشان می‌دهد، می‌گوید: «اگر گیل نبود، آن‌قدر که الان می‌بینید عادی نمی‌شدم».

او گفت که این “دلخراش” بود که نتوانست به تعهد خود در قبال مردم هاوایی در میان کشمکش های قانونی بر سر اعتماد خود عمل کند.

او در یکی از جلسات دادگاه گفت: “میراث من حکم می کند که باید از مردم هاوایی مراقبت کنم.”

__

این نسخه املای Kawānanakoa را در عنوان تصحیح می کند.



منبع