کاخ سفید خواستار مصالحه در میان اعتراضات و درگیری اصلاحات قضایی در اسرائیل شد


واشنگتن – دولت بایدن یکشنبه شب بر هرج و مرج و وضعیت دموکراسی در اسرائیل سنجید و گفت که پس از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به طور ناگهانی یکی از مخالفان اصلاحات بحث برانگیز قضایی خود را برکنار کرد، “عمیقا نگران است”.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «ما عمیقاً نگران تحولات امروز خارج از اسرائیل هستیم که بر نیاز فوری به سازش تأکید می‌کند.» ارزش‌های دموکراتیک همیشه یکی از نشانه‌های روابط آمریکا و اسرائیل بوده و باید باقی بماند.»

این به دنبال تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو یک هفته پیش است که در آن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت دموکراسی تاکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه روز یکشنبه خود گفت: «جوامع دموکراتیک با کنترل و تعادل تقویت می‌شوند و تغییرات اساسی در یک سیستم دموکراتیک باید با گسترده‌ترین پایگاه ممکن از حمایت مردمی دنبال شود».

صفی از معترضان به حمایت از حقوق زنان با لباس شخصیت‌های سریال تلویزیونی The Handmaid's Tale و دیگر اسرائیلی‌ها علیه طرح‌های دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر برای بازنگری در سیستم قضایی در تل‌آویو، اسرائیل، شنبه، 25 مارس 2023 اعتراض کردند. (AP Photo/ Oded Balilty) ORG XMIT: XOB101

صفی از معترضان به حمایت از حقوق زنان با لباس شخصیت‌های سریال تلویزیونی The Handmaid’s Tale و دیگر اسرائیلی‌ها علیه طرح‌های دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر برای بازنگری در سیستم قضایی در تل‌آویو، اسرائیل، شنبه، 25 مارس 2023 اعتراض کردند. (AP Photo/ Oded Balilty) ORG XMIT: XOB101

پیش از این، نتانیاهو پس از آن که این مقام عالی رتبه خواستار توقف طرح بحث برانگیز اصلاحات قضایی شد، وزیر دفاع خود را برکنار کرد. در پاسخ، انبوهی از معترضان به خیابان ها ریختند و آتش سوزی در بزرگراه تل آویو به راه انداختند و سنگر پلیس را در خارج از خانه نتانیاهو سرنگون کردند.

تشدید تنش ها پس از آن اتفاق افتاد که یوآو گالانت، وزیر دفاع، شنبه شب گفت که بازنگری قضایی نتانیاهو یک تهدید امنیتی برای اسرائیل است. نیروهای ذخیره نظامی از ثبت نام برای انجام وظیفه خودداری کرده اند و بسیاری دیگر نیز تهدید به انجام همین کار کرده اند. سرکنسول اسرائیل در نیویورک در اعتراض به این موضوع استعفا داد.

علاوه بر اعتراضات شبانه در اسرائیل، انتظار می رفت که یک اتحادیه کارگری قدرتمند برای اعتصاب عمومی فراخوان دهد و دانشگاه ها کلاس ها را لغو کنند.

در حالی که انتظار می رفت دولت اسرائیل در این هفته با طرح بحث برانگیز خود به پیش برود، ایالات متحده روز یکشنبه بر تنش زدایی سریع فشار آورد.

کاخ سفید گفت: «ما همچنان قویاً از رهبران اسرائیل می‌خواهیم تا در اسرع وقت به مصالحه دست یابند.» ما بر این باوریم که این بهترین مسیر برای اسرائیل و همه شهروندانش است. حمایت ایالات متحده از امنیت و دموکراسی اسرائیل همچنان روشن است.”

عمیق تر حفاری کنید: پس از برکناری نتانیاهو وزیر مخالف اصلاحات جنجالی، معترضان به خیابان های اسرائیل سرازیر شدند.

مشارکت: Associated Pres

فرانچسکا چمبرز خبرنگار کاخ سفید برای USA TODAY است. او را در توییتر @fran_chambers دنبال کنید.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: کاخ سفید خواستار سازش در میان اعتراضات اصلاحات قضایی در اسرائیل شد



منبع