کاخ سفید احتمال می دهد نتانیاهو از بازنگری قضایی برای دنبال کردن مصالحه چشم پوشی کند.

بایدن و نتانیاهو که دهه‌ها یکدیگر را می‌شناختند، راحت با سطحی از صراحت که در دیپلماسی سطح بالا غیرمعمول است، صحبت می‌کنند. دنیس راس، دیپلمات سابق که در دولت اوباما خدمت می کرد، گفت: «من نحوه برخورد او با بی بی را دیدم. بایدن می گفت: «گوش کن رفیق. ما اینجا مشکل داریم. چگونه می خواهیم با آن کنار بیاییم؟ متن فرعی این بود: به من کمک کن تا به تو کمک کنم.

معاون رئیس جمهور جو بایدن با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سالانه فدراسیون های یهودی آمریکای شمالی در نیواورلئان، یکشنبه، 7 نوامبر 2010، ملاقات کرد. (جرالد هربرت / فایل AP)

یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت کاخ سفید در نظر داشت از نتانیاهو بخواهد در نشست مجازی سران دموکراسی‌های جهان در این هفته صحبت نکند، اما هرگز تا آنجا پیش نرفت که این گام را بردارد.

بایدن ماه گذشته در بیانیه ای به نیویورک تایمز گفت: «نابغه دموکراسی آمریکایی و دموکراسی اسرائیلی این است که هر دو بر پایه نهادهای قوی، بر اساس کنترل و تعادل، بر روی یک دستگاه قضایی مستقل ساخته شده اند. ایجاد اجماع برای تغییرات اساسی واقعاً مهم است تا اطمینان حاصل شود که مردم از آنها استقبال می کنند تا بتوانند پایدار باشند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: پیام بایدن به نتانیاهو این بود که او باید “راهی را طراحی کند که مبتنی بر مصالحه باشد و بتواند به چنین حمایتی از اجماع منجر شود.” اما او بسیار واضح بود و این واقعاً از موضع احترام و دوستی برای اسرائیل و هر چیزی که اسرائیل برای آن دفاع می کند ناشی می شود.

کربی در پاسخ به این سوال که آیا مناسب است نتانیاهو در این اجلاس سخنرانی کند یا خیر، تنها پاسخ داد که اسرائیل یکی از 121 کشوری است که برای شرکت در آن دعوت شده است.

اسرائیلی‌ها از ترس اینکه این طرح کشور را به سمت خودکامگی سوق دهد، در اعتراض به خیابان‌ها سرازیر شدند و در یک اعتصاب عمومی شرکت کردند. با عقب نشینی نتانیاهو، اعتصاب پایان یافت، اما اعتراضات همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسید کاخ سفید از نتیجه‌ای که به نتانیاهو فرصت می‌دهد تا جایگزین قابل‌قبول‌تری برای کاهش تنش‌های فزاینده ابداع کند، آرام شده است.

تل‌آویو، اسرائیل - 27 مارس: معترض اسرائیلی پلاکاردی را که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را نشان می‌دهد، پس از درگیری‌هایی که در جریان تظاهراتی علیه اصلاحات قضایی دولت اسرائیل در 27 مارس 2023 در تل‌آویو، اسرائیل آغاز شد، پرتاب کرد.  برکناری دیروز یوآو گالانت، وزیر دفاع، بحران سیاسی ناشی از اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت نتانیاهو را تشدید کرد که برای محدود کردن اختیارات دادگاه بر پارلمان طراحی شده بود.  (امیر لوی / گتی ایماژ)

دولت بایدن از ترکیبی از بیانیه‌های عمومی دقیق و گفتگوهای فشرده پشت پرده استفاده کرده بود تا نتانیاهو را وادار به دستیابی به مصالحه کند. در داخل کاخ سفید، دستیاران تا حدی با موضع نتانیاهو ابراز همدردی کردند، با توجه به اینکه او بر ائتلافی دست راستی ریاست می‌کند که نمی‌خواهد او خم شود.

یکی از آشنایان به این تماس گفت، جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در 19 مارس در یک مکالمه تلفنی با نتانیاهو به طور مفصل صحبت کرد که گاهی اوقات بحث برانگیز می شد. این شخص که خواست نامش فاش نشود، گفت: موضع نتانیاهو این بود که بایدن و ایالات متحده به طور کلی نباید به او درباره نحوه رهبری کشورش سخنرانی کنند.

دیوید فریدمن، که در دوران دولت ترامپ سفیر آمریکا در اسرائیل بود، گفت: حس می‌کند نتانیاهو «دوست ندارد سخنرانی کند» و اضافه کرد: «بپذیریم که او کارشناس مسائل اسرائیل و سیاست اسرائیل است. “

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

بی بی برای همیشه وجود داشته است. فریدمن با اشاره به نام مستعار نتانیاهو افزود: روسای جمهور می آیند و می روند.

معاون رئیس جمهور جو بایدن با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سالانه فدراسیون های یهودی آمریکای شمالی در نیواورلئان، یکشنبه، 7 نوامبر 2010، ملاقات کرد. (جرالد هربرت / فایل AP)

در لحظه‌ای که دموکراسی‌ها و حکومت‌های استبدادی در حال مبارزه برای برتری هستند، بایدن نمی‌تواند ببیند یک متحد سرسخت ایالات متحده، کنترل‌ها و موازنه‌هایی را که زیربنای حکومت دموکراتیک است کنار گذاشته است.

نتانیاهو روز دوشنبه اعلام کرد که رأی گیری در مورد این پیشنهاد را به تعویق می اندازد، که منتقدان هشدار می دهند که قوه قضاییه را تضعیف می کند و کنترل حیاتی بر قدرت اجرایی را از بین می برد.

با این حال، برخی از مقامات هر دو دولت اسرائیل و ایالات متحده بر این باورند که اظهارات عمومی بایدن بیش از حد محتاطانه بود و او باید از همان ابتدا بازنگری قوه قضائیه را به شدت محکوم می کرد.

دفاع از پیشنهاد اولیه نتانیاهو، در صورت تصویب، برای دولت بایدن دشوار بود. یکی از این مفاد اکثریت کنست را قادر می‌سازد تا احکام دیوان عالی را لغو کند و عملاً قوه قضاییه را خنثی کند.

تل‌آویو، اسرائیل – 27 مارس: معترض اسرائیلی پلاکاردی را که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را نشان می‌دهد، پس از درگیری‌هایی که در جریان تظاهراتی علیه اصلاحات قضایی دولت اسرائیل در 27 مارس 2023 در تل‌آویو، اسرائیل آغاز شد، پرتاب کرد. برکناری دیروز یوآو گالانت، وزیر دفاع، بحران سیاسی ناشی از اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت نتانیاهو را تشدید کرد که برای محدود کردن اختیارات دادگاه بر پارلمان طراحی شده بود. (امیر لوی / گتی ایماژ)

واشنگتن – یک مقام ارشد دولت، دولت بایدن بر این باور است که دولت راست افراطی اسرائیل به احتمال زیاد طرح تفرقه افکنانه خود برای بازنگری در سیستم قضایی این کشور را رها کرده است، به طوری که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو اکنون انگیزه دارد تا جایگزینی ارائه دهد که بتواند یک اجماع گسترده را به دست آورد. گفت.