چین ناو هواپیمابر با فناوری پیشرفته را در نقطه عطف دریایی راه اندازی کرد

نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین، یا PLAN، بیش از یک دهه است که در حال مدرنیزه شدن است تا بیشتر به یک نیروی «آب آبی» تبدیل شود – نیرویی که قادر به فعالیت در سطح جهانی به جای محدود شدن به نزدیک‌تر شدن به سرزمین اصلی چین است.

PLAN در حال حاضر دارای حدود 355 کشتی از جمله زیردریایی است و ایالات متحده تخمین می زند که این نیرو تا سال 2025 به 420 کشتی و تا سال 2030 به 460 کشتی افزایش خواهد یافت. با وجود داشتن بزرگترین نیروی دریایی جهان از نظر عددی، PLAN در حال حاضر هنوز به توانایی ها نزدیک نیست. نیروی دریایی ایالات متحده است و در ناوها بسیار عقب مانده است.

ریدزوان رحمت، تحلیلگر مستقر در سنگاپور در شرکت اطلاعات دفاعی Janes گفت: «این یک نقطه عطف مهم برای مجتمع نظامی-صنعتی چین است.

مراسم راه اندازی کارخانه کشتی سازی آن توسط ژو کیلیانگ، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست حاکم و نایب رئیس کمیسیون مرکزی نظامی به رهبری رئیس جمهور و رهبر حزب شی جین پینگ، اداره شد.

شین هوا گزارش داد، پس از اینکه خو روبان پرتاب را برید، یک بطری شامپاین روی کمان فوجیان شکسته شد. سپس درهای حوض خشک باز شد و کشتی به داخل آب رفت و در اسکله آن لنگر انداخت.

او گفت: «اولین هواپیما تنها در اواخر سال 2023 تا 2024 از این ناو به فضا پرتاب خواهد شد و احتمالاً توانایی کامل عملیاتی آن نزدیک به سال 2025 اعلام خواهد شد.

او گفت: «این نشان می‌دهد که مهندسان چینی اکنون می‌توانند مجموعه کاملی از رزمندگان سطحی مرتبط با جنگ‌های دریایی مدرن، از جمله ناوها، ناوچه‌ها، ناوشکن‌ها، کشتی‌های تهاجمی آبی خاکی و اکنون یک ناو هواپیمابر را به صورت بومی بسازند.» “این توانایی برای ساخت یک کشتی جنگی بسیار پیچیده از زمین به ناچار به نتایج و مزایای مختلفی برای صنعت کشتی‌سازی چین منجر خواهد شد.”

تصور می‌شود که ناو تایپ 003 که به آخرین فن‌آوری‌های تسلیحاتی و پرتاب هواپیما مجهز است، با توانایی‌های ناوهای غربی رقابت می‌کند، زیرا پکن به دنبال تبدیل نیروی دریایی خود، بزرگترین نیروی دریایی جهان، به یک نیروی چند ناو است.

تایپ 003 از پرتاب منجنیق استفاده می کند، که کارشناسان گفته بودند به نظر می رسد یک سیستم الکترومغناطیسی است که در اصل توسط نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده بود. خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، در گزارشی در مورد پرتاب روز جمعه، تأیید کرد که فوجیان از سیستم الکترومغناطیسی استفاده کرده است.

جان گامبرل در دبی، امارات متحده عربی و ماری یاماگوچی در توکیو در این گزارش مشارکت داشتند. افزایش از بانکوک گزارش شد.



Source link

تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط Planet Labs PBC در روز پنجشنبه و تجزیه و تحلیل آن توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که ناو در چیزی که به نظر می‌رسد یک حوض کاملاً غرق‌شده در کارخانه کشتی‌سازی جیانگ‌نان، نزدیک شانگهای، آماده پرتاب است. احتمالاً برای آماده شدن برای مراسم پرتاب، با بند قرمز پوشیده شده بود.

مشخص نیست که چین در توسعه هواپیمای KJ-600 آواکس خود که آزمایش آن را در سال 2020 آغاز کرد تا چه اندازه برای آماده سازی آن برای عملیات حامل نزدیک است، و “شواهد کمی” وجود دارد که نشان می دهد کار بر روی حمل و نقل حمل و نقل حامل هواپیما را آغاز کرده است. هواپیما، او گفت.

رحمت گفت: «این منجنیق‌ها به هواپیماهای مستقر اجازه می‌دهند تا علاوه بر مخازن سوخت خارجی، محموله‌های بیشتری از سلاح‌ها را حمل کنند.

رحمت گفت: در حال حاضر تصور نمی‌شود چین این هواپیما را برای تحقق کامل پتانسیل حامل جدید توسعه دهد.

اکنون که راه اندازی شده است، حامل باید تجهیز شود که ممکن است دو تا شش ماه طول بکشد. سپس آزمایش‌های پذیرش بندر و آزمایش‌های دریایی انجام می‌شود که احتمالاً شش ماه دیگر طول می‌کشد تا مهندسان شروع به پرتاب بارهای آزمایشی با استفاده از سیستم منجنیق کنند.

هنگامی که به طور کامل عملیاتی شد، سومین ناو هواپیمابر PLAN همچنین می‌تواند مجموعه کامل‌تری از هواپیماهای مرتبط با عملیات گروه حمله ناو شامل حمل و نقل حمل و نقل و هشدار اولیه و کنترل هواپیما مانند KJ-600 را مستقر کند.

توسعه ناو هواپیمابر Type 003 توسط چین بخشی از نوسازی گسترده تر ارتش چین است. چین همانند برنامه فضایی خود در توسعه ناوهای هواپیمابر بسیار محتاطانه عمل کرده و تنها به دنبال استفاده از فناوری هایی است که آزمایش شده و کامل شده اند.

به گزارش رسانه های دولتی، ناو تایپ 003 که نام فوجیان نامیده می شود، صبحگاه خود را در یک کارخانه کشتی سازی در خارج از شانگهای ترک کرد و در یک اسکله مجاور بسته شد.

وزارت دفاع در گزارش سال گذشته خود به کنگره ایالات متحده در مورد توانایی های نظامی چین، گفت که برنامه توسعه ناو برای ادامه توسعه نیروی دریایی چین به یک نیروی جهانی حیاتی است، “به تدریج دامنه عملیاتی خود را فراتر از شرق آسیا به توانایی پایدار گسترش می دهد. در محدوده های فزاینده ای طولانی تر عمل کنند.”

متحدان آمریکایی مانند بریتانیا و فرانسه نیز ناوهای خود را دارند و ژاپن نیز چهار “ناوشکن هلیکوپتر” دارد که از نظر فنی ناو هواپیمابر نیستند، اما حامل هواپیما هستند. دو جنگنده برای پشتیبانی از برخاست کوتاه و فرود عمودی در حال تبدیل شدن هستند.

اولین ناو هواپیمابر چین یک کشتی شوروی تغییر کاربری داده شده بود و دومی آن در چین اما بر اساس طرح شوروی ساخته شد. هر دو برای استفاده از روشی به اصطلاح «پرش اسکی» برای هواپیما ساخته شده‌اند، با یک سطح شیبدار در انتهای باند کوتاه برای کمک به پرواز هواپیماها.

___

ناو هواپیمابر جدید چین به نام استان فوجیان در سواحل جنوب شرقی این کشور، بر اساس یک سنت پس از نامگذاری دو ناو اول خود به نام استان های لیائونینگ و شاندونگ، نامگذاری شد.

وزارت دفاع گفت: «ناوهای هواپیمابر چین و ناوهای متعاقب برنامه‌ریزی‌شده، پس از عملیاتی شدن، پوشش دفاع هوایی را فراتر از برد سامانه‌های موشکی ساحلی و کشتی‌ها گسترش خواهند داد و عملیات گروه ضربت را در بردهای طولانی‌تر امکان‌پذیر خواهند کرد».

شین هوا گزارش داد که فوجیان که بدنه شماره 18 را حمل می کند، 80000 تن جابجایی کامل داشت. با این حال، در گزارش ماه مارس که توسط سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده تهیه شده بود، تحلیلگران گفتند که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که جابجایی نوع 003 حدود 100000 تن است، مشابه ناوهای حامل نیروی دریایی ایالات متحده.

نیروی دریایی ایالات متحده با 11 کشتی هسته ای پیشرو در ناوهای هواپیمابر در جهان است. همچنین دارای 9 کشتی تهاجمی آبی خاکی است که می توانند هلیکوپتر و جت های جنگنده با برخاست عمودی را حمل کنند.

چنین سیستمی نسبت به سیستم‌های پرتاب منجنیق قدیمی‌تر از نوع بخار استرس کمتری به هواپیما وارد می‌کند و استفاده از منجنیق به این معنی است که کشتی می‌تواند انواع گسترده‌تری از هواپیماها را به فضا پرتاب کند، که برای چین لازم است تا بتواند نیروی دریایی را طراحی کند. رحمت گفت که قدرت در برد بیشتری دارد.

در سال‌های اخیر، چین حضور خود را در اقیانوس هند، اقیانوس آرام غربی و فراتر از آن گسترش داده است و اولین پایگاه خارجی خود را در دهه گذشته در کشور شاخ آفریقا، جیبوتی، ایجاد کرده است، جایی که ایالات متحده، ژاپن و سایرین نیز در آن حضور نظامی دارند. . این کشور همچنین اخیراً یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرده است که بسیاری از آن نگرانند که بتواند پایگاهی را برای آن در اقیانوس آرام جنوبی ایجاد کند، و با کامبوج برای توسعه یک تأسیسات بندری در آنجا کار می کند که می تواند حضور آن را در خلیج تایلند بدهد.

نیروی دریایی ایالات متحده کشتی های جنگی را از کنار جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین در دریا عبور داده است که مجهز به فرودگاه و سایر امکانات نظامی است. چین اصرار دارد که قلمروش به این جزایر گسترش یابد، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده می گوید که مأموریت های خود را در آنجا انجام می دهد تا جریان آزاد تجارت بین المللی را تضمین کند.

پکن (AP) – پکن روز جمعه یک ناو هواپیمابر نسل جدید را به آب انداخت، اولین ناو از این نوع که هم در چین طراحی و ساخته شده است، در نقطه عطفی که به دنبال افزایش برد و قدرت نیروی دریایی خود است.

در عین حال، ایالات متحده تمرکز خود را بر منطقه از جمله دریای چین جنوبی افزایش داده است. منطقه وسیع دریایی متشنج بوده است، زیرا شش دولت مدعی تمام یا بخشی از آبراه استراتژیک حیاتی هستند که سالانه حدود 5 تریلیون دلار تجارت جهانی از طریق آن سفر می کند و دارای ذخایر ماهیگیری غنی اما به سرعت در حال کاهش و ذخایر قابل توجه نفت و گاز زیر دریا است.

تلویزیون دولتی CCTV پرسنل نیروی دریایی را نشان داد که در زیر کشتی عظیم ایستاده بودند، در حالی که جت های آب بر روی عرشه آن می پاشیدند، جریان های چند رنگ در حال پرواز بودند و دود رنگارنگ منتشر می شد.

چین در ادعای ادعای تقریباً کل آبراه، ویژگی‌ها و منابع جزیره‌ای خود، تهاجمی‌ترین کشور بوده است.