چین دیپلمات های اروپایی را به دلیل بیانیه ای درباره تایوان احضار کرد

قوانین ایالات متحده دولت را ملزم می کند که تهدیدات علیه تایوان، از جمله محاصره، را به عنوان مواردی که “نگرانی جدی” دارند، تلقی کند.

لو گفت: «همه باید پول بخواهند، نه گلوله.



منبع

در توکیو، جایی که پلوسی در حال پایان سفر آسیایی خود است، گفت چین نمی تواند مقامات آمریکایی را از سفر به تایوان باز دارد. کیشیدا پس از صرف صبحانه با پلوسی و هیئت کنگره او گفت که پرتاب موشک باید “فورا متوقف شود”.

در بندر شمالی کیلونگ، لو چوان-هسینگ، 63 ساله، از شنای صبحگاهی خود در روز پنجشنبه لذت می برد و گفت که نگران نیست.

دنگ گفت: «سفر پلوسی از تایوان یک دستکاری سیاسی آشکار و نقض آشکار و جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین است.» در پاسخ به تبانی و تحریک آمریکا و تایوان، ضد حمله چین طبیعی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، رزمایش چین شامل نیروهایی از نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی موشکی، نیروی پشتیبانی استراتژیک و نیروی پشتیبانی لجستیکی است.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت، پنج موشک از زمان آغاز رزمایش های نظامی توسط چین شلیک شده است، پنج موشک در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در نزدیکی هاتروما، جزیره ای در جنوب جزایر اصلی ژاپن فرود آمدند. او گفت ژاپن به فرود موشک به چین اعتراض کرد و آن را «تهدید جدی برای امنیت ملی ژاپن و امنیت مردم ژاپن» دانست.

چین در واکنش به سفر هفته جاری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی و موشک‌هایی را به تنگه تایوان پرتاب کرده است که چین آن را سرزمین خود می‌داند که در صورت لزوم با زور ضمیمه می‌شود.

در سواحل چین در مقابل تایوان، گردشگران جمعه گرد هم آمدند تا سعی کنند نگاهی اجمالی به هر هواپیمای نظامی که به سمت منطقه تمرین می رود را ببینند. صدای پرواز جت های جنگنده بر فراز سرشان شنیده می شد و گردشگرانی که عکس می گرفتند شعار می دادند: «بیا تایوان را برگردیم»، از جزیره پینگتان، یک نقطه دیدنی محبوب، به آب های آبی تنگه تایوان نگاه می کردند.

وزارت دفاع ژاپن بعداً گفت که آنها معتقدند چهار موشک دیگر که از سواحل جنوب شرقی فوجیان چین شلیک شده بودند، بر فراز تایوان پرواز کردند.

پکن (AP) – چین می گوید دیپلمات های اروپایی در این کشور را برای اعتراض به بیانیه های صادر شده توسط گروه هفت کشور و اتحادیه اروپا در انتقاد از رزمایش های نظامی تهدید آمیز چین در اطراف تایوان احضار کرده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز جمعه گفت که تمرینات نظامی چین با هدف تایوان نشان دهنده یک “مشکل بزرگ” است که صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند.

وزارت دفاع تایوان گفت، صبح روز جمعه، چین کشتی‌های نظامی و هواپیماهای جنگی را به خط میانی تنگه تایوان فرستاد و از منطقه حائل غیررسمی بین چین و تایوان برای دهه‌ها عبور کرد.

وزارت خارجه چین گفت که این نشست پنجشنبه شب برگزار شد، اما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه کدام کشورها در آن شرکت کردند، ارائه نکرد. اوایل پنجشنبه، چین نشست وزرای خارجه با ژاپن را در اعتراض به بیانیه G-7 مبنی بر اینکه هیچ توجیهی برای رزمایش وجود ندارد، لغو کرد.

چین پیشتر نیکلاس برنز سفیر آمریکا را برای اعتراض به سفر پلوسی احضار کرده بود. این سخنران روز چهارشنبه پس از دیدار با رئیس جمهور تسای اینگ ون و برگزاری رویدادهای عمومی دیگر، تایوان را ترک کرد. او به کره جنوبی و سپس ژاپن سفر کرد. هر دو کشور میزبان پایگاه های نظامی ایالات متحده هستند و ممکن است درگیر درگیری با تایوان شوند.

دنگ گفت چین “با قاطعانه ترین قاطعیت و با استفاده از همه ابزارها و به هر قیمتی از تجزیه کشور جلوگیری می کند.”

اعتقاد بر این است که آنها از نظر جغرافیایی بزرگترین در نزدیکی تایوان هستند که پکن شش منطقه تمرینی را در اطراف جزیره اعلام کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه در این رزمایش سخنرانی کرد و گفت: «امیدوارم پکن بحرانی ایجاد نکند یا به دنبال بهانه ای برای افزایش فعالیت نظامی تهاجمی خود نباشد. ما کشورهای سراسر جهان معتقدیم که تشدید تنش به هیچ کس خدمت نمی کند و می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد که به نفع هیچکس نباشد.

هر دو وزیر در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در کامبوج شرکت کردند.

تایوان ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داده و مانورهای دفاع غیرنظامی برگزار کرده است، اما روحیه کلی در روز جمعه آرام بود. پروازها لغو یا تغییر مسیر داده و ماهیگیران برای اجتناب از تمرینات چینی در بندر مانده اند.

این مانورها قرار است از پنجشنبه تا یکشنبه برگزار شود و شامل حملات موشکی به اهدافی در دریاهای شمال و جنوب جزیره است که بازتابی از آخرین مانورهای نظامی بزرگ چین با هدف ارعاب رهبران و رای دهندگان تایوان است که در سال‌های 1995 و 1996 برگزار شد.

وزارت امور خارجه روز جمعه گفت دنگ لی، معاون وزیر این کشور، در مورد آنچه که او «دخالت عمدی در امور داخلی چین» خواند، «نمایندگی جدی» ارائه کرد.