چین «دیدگاه های غلط غربی» را از آموزش حقوقی پاک می کند

در این بیانیه آمده است: «مخالفت و مقاومت در برابر دیدگاه‌های غلط غربی مانند «حکومت قانون اساسی»، «تفکیک سه قوه» و «استقلال قوه قضاییه».

در بخشنامه دفتر کل این حزب آمده است که معلمان و دانشجویان حقوق و کاردان تئوری حقوقی باید به «موضع روشن و موضعی قاطع در قبال مسائل اصولی و عمده حق و باطل» هدایت شوند. اداره کل اطلاعات را در درون حزب 96 میلیون عضوی، از جمله تهیه پیش نویس دستورالعمل ها و یادداشت ها، منتشر می کند.

این بخشنامه در بخشی با عنوان «پایبندی به جهت‌گیری صحیح سیاسی» می‌گوید: معلمان و دانش‌آموزان باید «سیاست آموزشی حزب را به‌طور همه جانبه اجرا کنند، بر تربیت مردم برای حزب و کشور پافشاری کنند و بر پرورش سازندگان و جانشینان آرمان‌ها تمرکز کنند. حکومت قانون سوسیالیستی».

پکن (AP) – چین دستور داده است که از دستورات حزب حاکم کمونیست و رهبر شی جین پینگ در آموزش حقوقی پیروی کنند و از مدارس خواسته است که «مخالفت و مقاومت در برابر دیدگاه‌های غلط غربی» مانند حکومت قانون اساسی، تفکیک قوا و استقلال قضایی داشته باشند.

حرفه وکالت یک هدف خاص بوده است و در ساعات اولیه 9 ژوئیه 2015، سه سال پس از اولین دوره ریاست شی جینپینگ به عنوان دبیرکل حزب، مجموعه ای از یورش ها در سراسر کشور منجر به بازداشت حدود 300 وکیل حقوق بشر و فعالان مرتبط شد. تحت چنین فشارهای بی امان، وکلای فعال مرعوب به سکوت شده اند و عملاً از ظهور صداهای مخالف و روشنفکران عمومی مستقل از حزب جلوگیری می کنند.

دستورالعمل‌های مشابهی در گذشته صادر شده بود و دانشجویان تشویق می‌شدند در مورد اساتیدی که به طور مثبت در مورد مفاهیم غربی از حکومت صحبت می‌کنند، گزارش دهند.

به غیر از یک جامعه کوچک مخالف و محاصره شده، مردم چین عمدتا مایل به پذیرش کنترل کامل حزب در ازای بهبود مستمر در کیفیت زندگی بوده اند. با این حال، این ترتیب در مواقعی به چالش کشیده شده است، اما در بحبوحه کاهش شدید اقتصاد، بحران در امور مالی دولت محلی و اجرای شدید اقدامات مهار COVID-19 که اعتراضات عمومی نادری را برانگیخته است.

با وجود سانسور و تهدید به مجازات برای کسانی که آنها را ایجاد و منتشر می کنند، انتقاد از سیاست های حزب و دولت بسیار زنده تر است.

رئیس این نهاد همچنین قرار است گزارشی را منتشر کند که در سال‌های گذشته نیز حاوی تعهداتی برای دوری از حکومت سیاسی غرب مانند تفکیک قوا و قوه قضائیه مستقل بوده است.



منبع

علیرغم درهم تنیدگی اقتصاد چین و جهان، شی جینپینگ به دنبال پاکسازی مفاهیم لیبرال غربی از سیستم آموزشی بوده و دستور داده است که مذاهب خارجی برای فعالیت در چین “مذهبی” شوند. او همچنین تلاش کرده است، با موفقیت محدود، فرهنگ عامه را بر اساس خطوط محافظه کارانه تر سازماندهی کند، تا جایی که مردان «زنانه» را از صدا و سیمای دولتی منع کند.

نشست سالانه کنگره ملی خلق، متشکل از 2977 عضو دست‌چین شده، یکشنبه با گزارش سالانه کار دولت توسط نخست‌وزیر مستعفی لی کچیانگ آغاز می‌شود.

چنین رویکردهایی در راستای سیاست خارجی عضلانی‌تر شی است که می‌خواهد نظم بین‌المللی تحت رهبری آمریکا را که از دموکراسی چند حزبی، جامعه مدنی و حقوق بشر حمایت می‌کند، به چالش بکشد و احتمالاً جایگزین آن شود.

این فرمان روز یکشنبه، یک هفته قبل از آغاز نشست سالانه پارلمان تشریفاتی چین صادر شد و نقش رهبری را در ایدئولوژی که توسط شی، که 25 بار در سند نام برده شده است، تقویت می کند. شی که قبلاً قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر بود، سال گذشته برای سومین دوره پنج ساله به عنوان رهبر حزب اعطا شد و محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری را حذف کرد و عملاً به او اجازه داد تا مادام العمر حکومت کند.

در حالی که قانون اساسی چین به ایده هایی مانند آزادی بیان و مشاهدات مذهبی توجه می کند، اما منافع حزب را بالاتر از همه چیز قرار می دهد. تلاش‌های گذشته برای ارتقای دموکراسی مردمی در سطح روستاها در برابر قدرت غالب حزب و تمایل مقامات برای استفاده از زور و اجبار برای دستیابی به نتایج مورد نظرشان به هم ریخته است.