چین به شکایت ایالات متحده در مورد رهگیری هواپیما با درخواست برای پایان دادن به پروازهای نظارتی پاسخ داد

چین گفته است که ایالات متحده به طور کامل مسئول اختلال در ارتباطات است، اما به طور علنی دلیلی ارائه نکرده است.

چین با ارتش آزادیبخش خلق خود به عنوان بزرگترین ارتش دائمی جهان که مستقیماً به حزب کمونیست حاکم پاسخ می دهد، اغلب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و متحدانش در دریاهای چین جنوبی و شرقی و تنگه تایوان را به چالش می کشد.

تماس‌های نظامی به نظامی بین طرف‌ها در سال‌های اخیر در بحبوحه کاهش تاریخی روابط دولتی، حتی با وجود قوی بودن مبادلات تجاری و شخصی، از بین رفته است.

آستین قرار است روز شنبه در گفتگوی شانگری-لا سخنرانی کند، در حالی که ژنرال لی شانگ فو، وزیر دفاع چین روز یکشنبه در این گردهمایی سخنرانی خواهد کرد.

پکن (AP) – پکن روز چهارشنبه به شکایات ایالات متحده در مورد رهگیری خطرناک یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین جنوبی توسط یک جت جنگنده چینی، با خواستار پایان دادن به چنین پروازهایی پاسخ داد.

چین که چشم‌اندازهای کاهش تنش‌ها را کاهش می‌دهد، گفت که رئیس دفاع این کشور با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، زمانی که این دو مرد در کنفرانس امنیتی آخر هفته در سنگاپور شرکت می‌کنند، دیدار نخواهد کرد.

فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده، اقدامات هواپیمای چینی را یک “مانور تهاجمی غیر ضروری” خواند و به شکایت‌ها مبنی بر اینکه ارتش چین طی پنج سال گذشته به طور قابل توجهی تهاجمی‌تر شده و هواپیماها و کشتی‌های آمریکایی را در منطقه رهگیری کرده است، اضافه کرد.

در بیانیه روز سه‌شنبه، فرماندهی هند و اقیانوسیه گفت که آمریکا به «پرواز، کشتی‌رانی، و عملیات – ایمن و مسئولانه – در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد» ادامه می‌دهد و از همه کشورهای دیگر نیز انتظار دارد همین کار را انجام دهند.



منبع

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در یک نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت که چین به اقداماتی که لازم می‌داند برای حفاظت از حاکمیت خود ادامه می‌دهد.

این حادثه به تنش‌های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی بین طرف‌ها بر سر حمایت آمریکا از تایوان خودگردان، امتناع چین از مشارکت در گفتگو بین نیروهای مسلح این کشور و پرواز پکن با بالون جاسوسی مشکوک بر فراز ایالات متحده می‌افزاید.

مائو گفت: «ایالات متحده باید فوراً این تحریکات خطرناک را متوقف کند.

چین می‌گوید که مالکیت دریای چین جنوبی را تقریباً به طور کامل در اختیار دارد، ادعایی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و مستقیماً توسط کشورهای ساحلی این کشور از جمله فیلیپین، ویتنام و مالزی به چالش کشیده شده است.

چنین رفتاری منجر به برخورد هوایی بین یک جنگنده چینی و هواپیمای تجسسی نیروی دریایی آمریکا در سال 2001 شد که طی آن هواپیمای چینی گم شد و خلبان آن کشته شد.

ارتش آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که خلبان جت جنگنده J-16 چینی در روز جمعه گذشته به طور مستقیم در مقابل دماغه RC-135 پرواز کرد و عملیات معمولی را در حریم هوایی بین المللی انجام داد.