چین بار دیگر تهدید به نیروی نظامی برای الحاق تایوان را تایید کرد

این اقدامات باعث اختلال در پروازها و حمل و نقل در منطقه ای حیاتی برای زنجیره های تامین جهانی شده و محکومیت شدید ایالات متحده، ژاپن و دیگران را برانگیخته است.

این بیانیه توسط دفتر امور تایوان کابینه و بخش خبری آن به دنبال تقریبا یک هفته شلیک موشک و هجوم کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نیروی هوایی چین به آب‌ها و حریم هوایی تایوان صادر شد.

این سؤال را باز می گذارد که آیا در صورت حمله چین به تایوان، واشنگتن نیرو اعزام خواهد کرد یا خیر. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بارها گفته است که ایالات متحده ملزم به انجام این کار است – اما کارکنان به سرعت این اظهارات را رد کردند.

تایوان در بحبوحه جنگ داخلی در سال 1949 از سرزمین اصلی جدا شد و 23 میلیون نفر جمعیت این جزیره به طور قاطع مخالف اتحاد سیاسی با چین هستند، در حالی که ترجیح می دهند روابط نزدیک اقتصادی و وضعیت موجود استقلال واقعی را حفظ کنند.

اما ما از توسل به زور چشم پوشی نخواهیم کرد و این اختیار را برای خود محفوظ می داریم که تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. در این بیانیه آمده است که این امر برای محافظت در برابر مداخله خارجی و تمام فعالیت های جدایی طلبانه است.

وزیر خارجه تایوان روز سه‌شنبه هشدار داد که رزمایش‌های نظامی چین نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌ها برای کنترل بخش‌های وسیعی از غرب اقیانوس آرام است، در حالی که تایپه تمرین‌های خود را برای تأکید بر آمادگی خود برای دفاع از خود انجام داد.

روز سه‌شنبه، ارتش این کشور مانورهای توپخانه‌ای را در شهرستان پینگ‌تونگ در ساحل جنوب شرقی آن برگزار کرد.



منبع

در واکنشی دیگر به سفر پلوسی، چین گفت که گفت‌وگو درباره موضوعاتی از امنیت دریایی گرفته تا تغییرات آب و هوایی را با ایالات متحده، حامی ارشد نظامی و سیاسی تایوان، قطع می‌کند.

چین می‌گوید که این اقدامات تهدیدآمیز ناشی از سفر هفته گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بوده است، اما تایوان می‌گوید چنین بازدیدهایی معمولی است و چین از آن صرفا به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تهدیدات خود استفاده کرده است.

جوزف وو در یک کنفرانس خبری در تایپه گفت: استراتژی پکن شامل کنترل دریاهای شرق و جنوب چین از طریق تنگه تایوان و اعمال محاصره برای جلوگیری از کمک آمریکا و متحدانش به تایوان در صورت حمله خواهد بود.

چین از طریق مانورهای خود به مرزهای تایوان نزدیکتر شده است و ممکن است به دنبال ایجاد یک وضعیت عادی جدید باشد که در نهایت بتواند دسترسی به بنادر و حریم هوایی جزیره را کنترل کند.

ایالات متحده، حامی اصلی تایپه، نیز نشان داده است که مایل به مقابله با تهدیدات چین است. واشنگتن هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان در احترام به پکن ندارد، اما از نظر قانونی موظف است اطمینان حاصل کند که جزیره می تواند از خود دفاع کند و تمام تهدیدات علیه خود را به عنوان مواردی نگران کننده تلقی کند.

ما همیشه آماده پاسخگویی با استفاده از زور یا سایر ابزارهای ضروری به مداخله نیروهای خارجی یا اقدامات رادیکال عناصر تجزیه طلب خواهیم بود. هدف نهایی ما اطمینان از دورنمای اتحاد مجدد صلح آمیز چین و پیشبرد این روند است.

به ویژه، تایوان یک تامین کننده مهم تراشه های کامپیوتری برای اقتصاد جهانی، از جمله بخش های فناوری پیشرفته چین است.

فراتر از خطرات ژئوپلیتیکی، یک بحران طولانی در تنگه تایوان – یک گذرگاه مهم برای تجارت جهانی – می‌تواند پیامدهای مهمی برای زنجیره‌های تامین بین‌المللی داشته باشد در زمانی که جهان از قبل با اختلالات و عدم اطمینان در پی همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ مواجه است. در اوکراین.

پکن (AP) – در بحبوحه تمرین‌های نظامی تهدیدآمیز چین که تنش‌ها را بین طرف‌ها به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است، چین روز چهارشنبه بار دیگر تهدید خود را مبنی بر استفاده از نیروی نظامی برای تحت کنترل درآوردن تایوان خودمختار تأیید کرد.

در پاسخ به این رزمایش، تایوان نیروهای خود را در حالت آماده باش قرار داده است، اما تاکنون از انجام اقدامات متقابل فعال خودداری کرده است.

نسخه انگلیسی زبان بیانیه چین می گوید پکن “با بیشترین صداقت کار خواهد کرد و نهایت تلاش خود را برای دستیابی به اتحاد مجدد صلح آمیز به کار خواهد گرفت.”

پکن تمرینات جاری را بدون اعلام زمان پایان تمدید کرده است.