چین از آمریکا به خاطر منفجر کردن بالون مشکوک جاسوسی خود عصبانی است، اما چند سال پیش، تلویزیون دولتی به خود می بالید که خلبانان جنگنده اش می توانند یکی از آنها را ساقط کنند.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که ساقط کردن بالون نظارتی مشکوک آمریکا در ارتفاع بالا در آخر هفته “غیرقابل قبول و غیرمسئولانه” است و آن را یک واکنش افراطی خواند. یک جنگنده F-22 نیروی هوایی ایالات متحده، یک جت رادارگریز نسل پنجم، یک موشک هوا به هوا را برای سقوط سیستم شلیک کرد که از ارتفاع بیش از 60000 پا به اقیانوس اطلس سقوط کرد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

یک کلیپ تلویزیون دولتی چین در سال 2020 نشان داد که چگونه خلبانان جنگنده می توانند بالن های نظارتی را ساقط کنند.

  • تصویری از کلیپ تلویزیون مرکزی چین.

    چین از اینکه ایالات متحده بالون خود را – یک دارایی مشکوک نظارتی – در روز شنبه سرنگون کرد، ناراحت است، اما یک کلیپ ویدیویی تلویزیون دولتی از سال 2020 بخشی را نشان می‌دهد که در آن به این می‌بالد که چگونه خلبانان جنگنده چینی می‌توانند بالن‌های جاسوسی را پیدا کرده و آنها را ساقط کنند.

    عکس‌هایی که روز سه‌شنبه توسط نیروی دریایی ایالات متحده منتشر شد، لحظه‌ای را به تصویر کشید که ملوان‌ها زباله‌های بالون را که به گفته یک فرمانده ارشد آمریکایی حدود 200 فوت ارتفاع داشت، از آب‌های نزدیک کارولینای جنوبی بیرون کشیدند.

    یک راوی دوربین مداربسته این اقدام را توصیف کرد و گفت که بارگیری موشک ها، روشن کردن نیرو، بررسی بدنه و سایر مراحل همه به سرعت تکمیل شد.

    چین روز دوشنبه گفت که ساقط کردن یک بالن مشکوک به جاسوسی چینی “غیرقابل قبول” است.

  • در مستند دوربین مداربسته آمده است که “بالون سفید با پرتاب موشک از بال چپ جت جنگنده منفجر شد” و افزود که تنها حدود 30 ثانیه طول کشید تا خلبان روی هدف قفل شود و سپس آن را نابود کند.

    با برخاستن جت ها، فرماندهی به خلبان ماموریتی می دهد و توضیح می دهد که در فاصله 60 کیلومتری در جهت 220 درجه، یک موقعیت هوایی ناشناس کشف شده است. به خلبان دستور داده شده است که “شناسایی و راستی آزمایی را انجام دهد.”

    راوی دوربین مداربسته ابتدا جسم را به عنوان یک جسم کروی شکل سفید شناسایی کرد. با مشاهده دقیق‌تر مشخص شد که این یک بالون بدون سرنشین است. راوی می گوید: «سازمان فرماندهی ناظر قضاوت کرد که احتمالاً یک بالون نظارتی فوق العاده بالا بوده که امنیت دفاع هوایی را تهدید می کند.

    در این ویدئو، خلبان به سرعت شی را پیدا کرده و آن را زیر نظر دارد.

    سپس به یک خلبان دستور داده می شود که آن را با موشک ساقط کند.

    ویدئوی تلویزیون مرکزی چین (CCTV) که توسط Insider ترجمه شده است، یک تمرین آموزشی آشکار شامل بالن های نظارتی را دنبال می کند.

    این بالون برای اولین بار هفته گذشته در حال عبور از آسمان ایالات متحده مشاهده شد، اما دولت بایدن منتظر ماند تا آن را بدون به خطر انداختن جان افراد پایین انجام دهد. زباله‌های بالقوه، که می‌تواند نه تنها شامل قطعات بالون، بلکه سلاح‌های مورد استفاده برای شلیک آن باشد، می‌تواند باعث جراحت یا حتی مرگ شود. بالون دومی که چین اعتراف کرد مالک آن است نیز هفته گذشته بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد.

    تصویری از کلیپ تلویزیون مرکزی چین.تلویزیون مرکزی چین

    • این ویدئو نشان می‌دهد که خلبان در حین یک تمرین تمرینی ظاهری، بالن را ردیابی و شلیک می‌کند.

    • رایان پیکرل در این گزارش مشارکت داشت.

      در این ویدئو، یک زنگ هشدار یک خلبان جنگنده را به آماده سازی و سوار شدن به یک جت جنگنده که به نظر می رسد J-10 چینی است، یک هواپیمای چند منظوره ساخته شده برای نبردهای هوا به هوا و ماموریت های ضربتی است.

      چین گفت که هر دو بالن “ماهیت غیر نظامی دارند و برای آزمایش پرواز استفاده می شوند.” با این حال، مقامات پنتاگون این ادعاها را رد کرده اند و ادعا می کنند که هر دو بالن احتمالا دستگاه های نظارتی هستند.

      این بخش با تصویری از زباله های بالون پراکنده در یک جنگل به پایان می رسد. همچنین تصاویر دیگری از جت های جنگنده چینی و مصاحبه با پرسنل نظامی و خلبانان را به نمایش می گذارد.