چگونه یک شهر کوچک ترکیه از ویران شدن زلزله جلوگیری کرد

ارگن گفت: “ما نمی دانیم تا چه مدت قرار است بمانیم.” “ساختمان ما واقعا آسیب دیده است.”

یالچین، 33 ساله، به خانه بازنگشته است. او نمی داند که آیا خانه اش هنوز پابرجاست یا مانند بسیاری در غازیانتپ و در سراسر منطقه، به ویرانه تبدیل شده است.

امره تیبیکوغلو، 39 ساله، که به مدت 6 سال در شهرداری کار می کند، گفت که معتقد است از زمان زلزله 20000 نفر به ارزین سرازیر شده اند که حدود 50 درصد افزایش جمعیت شهر را نشان می دهد.

او گفت: “ما چیزی نداریم.”

او درباره ساکنان ساکن در آن ساختمان ها گفت: «برخی از مردم محلی واقعاً از این موضوع عصبانی بودند. اما او گفت که شهردار با علم به اینکه ممکن است روزی زلزله بزرگی رخ دهد، محکم ایستاد.

ارگن با توضیح اینکه خانواده اش ممکن است هرگز به خانه خود در عثمانیه برنگردند، گفت: «ما در حال حاضر برنامه ای نداریم. او گفت که پسر عموی او یکی از بسیاری از افرادی بود که در ساختمانی مجلل در نزدیکی آنتاکیا کشته شدند، یکی از مشهورترین مکان هایی که فروریخت.

ارزین، ترکیه – مرگ و ویرانی ارزین را احاطه کرده است.

کوه ها و تپه ها ارزین را احاطه کرده اند، چیزی که مردم محلی معتقدند از آنها محافظت کرده است.

مردم محلی احساس می کنند که موقعیت ارزین نیز ممکن است به محافظت از آن در برابر اثرات زلزله کمک کرده باشد.  (کریستینا جووانوسکی)

مادر ارگن گفت که مردم شهر پس از زلزله در خانه ماندند زیرا به ساخت خانه های خود اعتماد داشتند.

خیابان‌های ارزین، مانند این تقاطع در مرکز شهر، همچنان شلوغ است. (کریستینا جووانوسکی)

اما این شهر کوچک در استان هاتای جنوبی ترکیه واحه ای از امنیت و عادی است در حالی که زندگی در سراسر منطقه بر اثر زلزله هفته گذشته واژگون شده است.

او گفت که خانواده اش قبل از وقوع زلزله برای عروسی به ارزین، جایی که اقوام دارند، آمده بودند. او گفت که اگرچه از نظر جسمی آسیبی ندیده بود، اما فرزندانش را بیدار کرده و آنها را ترسانده بود – و همچنین فاقد لباس گرم و سرپناه قابل اعتماد بود.

در یکی از انبارها، کیسه‌های پر از نان روی قفسه‌ها گذاشته بودند، در حالی که بیرون دروازه ساختمان، جمعیتی در صف منتظر کمک بودند.

نزدیکتر به مرکز شهر، سلطان ارگن با شوهر و خواهرش در ایوان مادرش نشسته بود.

مردم محلی احساس می کنند که موقعیت ارزین نیز ممکن است به محافظت از آن در برابر اثرات زلزله کمک کرده باشد. (کریستینا جووانوسکی)

دولت متعهد شده است که تحقیقات کاملی انجام دهد و دستور بازداشت بیش از 100 نفر را به دلیل ساختمان‌های فروریخته صادر کرده است، اگرچه گروه‌های اپوزیسیون رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان را متهم کرده‌اند که در حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات در حالی که خشم نسبت به این موضوع افزایش یافته است.

برخی به ارزین رفته اند و در جستجوی سرپناهی نزد خویشاوندان خود هستند.

امره تیبیکوغلو برای شهرداری ارزین کار می کند و این هفته بر تلاش ها در مرکز اهدا نظارت داشت. (کریستینا جووانوسکی)

زندگی تا حد زیادی برای ساکنان ادامه داشته است، مردم محلی در رستوران‌ها و مغازه‌ها غذا می‌خورند، در حالی که پلیس در مرکز شهر به جای عملیات جستجو و نجات، بر هدایت ترافیک در دوربرگردان متمرکز است.

به گفته Tibikoglu که در این هفته بر تلاش‌ها در یکی از مراکز اهدایی نظارت می‌کرد، ارزین با دست‌نخورده بودن جاده‌ها و نزدیکی به مناطق آسیب‌دیده‌تر، تبدیل به یک مرکز جمع‌آوری کمک‌ها، مانند غذا و پوشاک شده است.

او با چهار فرزند خردسالش در زمان وقوع زلزله در ارزین بود، نه در خانه در نزدیکی غازیانتپ.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

از آنجایی که این پیامدها باعث اتهامات در سراسر کشور می شود، خانواده هایی مانند ارگن و یالچین زندگی موقت جدید خود را در شهری که هنوز پابرجا بود می گذراندند.

مهندسان در ترکیه با توجه به آسیب پذیری این کشور در برابر زلزله های بزرگ، سال ها نگران ساختمان های ضعیف بودند. نگرانی‌ها تنها پس از آن افزایش یافت که یک قانون در سال 2018 عفو ساختمان‌های دارای ساخت‌وساز غیرقانونی را ارائه کرد و اجازه استفاده از آنها را تا زمانی که مالکان آنها به دولت جریمه پرداخت می‌کردند، افزایش یافت.

او گفت که می‌دانست این شهر امن‌تر است، زیرا در زلزله‌های قبلی و کوچک‌تر در این منطقه که نزدیک به یکی از خطوط گسل ترکیه است، تأثیر کمتری را متحمل شده است.

کوچکترین فرزند او، یاهیت 5 ساله، با دمپایی و بدون جوراب، ژاکت سبز و شلوار سوراخ دار در سرما ایستاده بود، در حالی که خواهر و برادرش در خانه موقت خود با اقوام منتظر بودند.

بیاز یالچین یکی از خوش شانس ها بود.

تیبیکوغلو گفت که هرگاه مقامات متوجه شوند ساختمان هایی وجود دارد که به طور غیرقانونی ساخته شده اند، آنها را تخریب می کنند.

تیبیکوغلو گفت که مطمئن نیست چرا شهرداری های دیگر این کار را انجام نداده اند، اما گمان می کند که ممکن است بین سیاستمداران محلی و پیمانکاران ارتباطی وجود داشته باشد و گفت که مقررات سختگیرانه تر دولتی می تواند چنین فاجعه بزرگی را محدود کند.

امره تیبیکوغلو برای شهرداری ارزین کار می کند و این هفته بر تلاش ها در مرکز اهدا نظارت داشت.  (کریستینا جووانوسکی)

یالچین تنها کسی نیست که از ترس در این شهر مانده است.

وهیت یالچین، 5 ساله، پس از فرار خانواده از زادگاه خود، غازیانتپ، به همراه مادرش، بیاز، در ارزین اقامت دارد.  (کریستینا جووانوسکی)

در پارکینگ، یالچین جعبه‌های مقوایی لباس را با کفش‌های زنانه که کنارشان ردیف شده بود، پرتاب کرد.

ساختمان شهرداری در ارزین که در آن مقامات در حال جمع آوری و اهدای کمک های مالی به آوارگان هستند.  (کریستینا جووانوسکی)

وی با اشاره به اصرار شهردار فعلی و شهردار قبلی مبنی بر عدم امکان نصب ساختمان‌هایی که فاقد قوانین ساخت و ساز هستند، گفت: می‌دانیم که در منطقه زلزله‌زده هستیم.

این شهر همچنین به تازه واردانی که با اندک آمده اند کمک می کند.

“من در شوک هستم. من نمی خواهم دوباره با همان وضعیت روبرو شوم.

ساختمان شهرداری در ارزین که در آن مقامات در حال جمع آوری و اهدای کمک های مالی به آوارگان هستند. (کریستینا جووانوسکی)

آنها معمولاً با هم زندگی نمی کنند، اما خواهر و برادرها پس از زلزله برای امنیت به خانه مادرشان در ارزین گریختند. ارگن دوشنبه گذشته به همراه دو فرزند و همسرش از عثمانیه سفر کرد.

خیابان‌های ارزین، مانند این تقاطع در مرکز شهر، همچنان شلوغ است.  (کریستینا جووانوسکی)

اما نشانه‌های زلزله وجود دارد، روی مناره‌های آسیب‌دیده و آوارهای پراکنده در کف ایستگاه اتوبوس که محاصره شده است.

ارزین حدود 70 مایلی یا بیشتر از مرکز زمین لرزه فاصله دارد.

او گفت که در ارزین نیز هیچ ساختمان بلندمرتبه ای وجود ندارد که این خطرات را کاهش می دهد، هرچند او گفت که شنیده ام که برخی از ساختمان های شهر به حدی آسیب دیده اند که ماندن مردم در آنجا ناامن است. این شهر ممکن است از ویرانی مناطق مجاور در امان بوده باشد، اما با این وجود زلزله ۷.۸ ریشتری احساس شد.

وهیت یالچین، 5 ساله، پس از فرار خانواده از زادگاه خود، غازیانتپ، به همراه مادرش، بیاز، در ارزین اقامت دارد. (کریستینا جووانوسکی)

یالچین گفت که مطمئن است برای او جوراب خواهد بود، اما او همچنین به دنبال پتو بود. با این حال، مهمترین دغدغه او یافتن مسکن امن بود – شاید یک چادر، زیرا ساختمانی که آنها در آن اقامت داشتند آسیب دیده بود و او احساس نمی کرد امن است.

ساکنان و مقامات می گویند ارزین تلفات جانی نداشته و هیچ ساختمانی در این زلزله قدرتمند فرو ریخته نشده است، و آنها عزم دیرینه خود را برای مجاز نکردن ساخت و سازهایی که قوانین کشور را نقض می کند، می دانند.

در شهرهای دورتر از مرکز، و همچنین شهرهای نزدیک، مانند عثمانیه، که تنها 12 مایلی دورتر از ارزین قرار دارند، خانه‌ها به ویرانه تبدیل شده‌اند و کسانی که جان سالم به در برده‌اند هنوز در تلاش برای دریافت کمک هستند.