چگونه پرونده دیوان عالی می تواند کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا را تغییر دهد

سایر موارد دادگاه

در کنتاکی، دموکرات‌ها از دادگاه عالی ایالتی درخواست کرده‌اند که حکم دادگاه پایین‌تر مبنی بر اینکه تجاوزات حزبی توسط قانون اساسی ایالت منع نشده است را لغو کند. دعوای حقوقی علیه حوزه های مجلس نمایندگان آمریکا که توسط مجلس قانونگذاری تحت رهبری جمهوری خواهان تصویب شده است، به تضمین قانون اساسی ایالت برای انتخابات «آزاد و برابر» اشاره می کند.

حکمی برای قانونگذاران جمهوری‌خواه کارولینای شمالی می‌تواند راهی برای دموکرات‌های نیویورک ایجاد کند تا استدلال کنند که قضات ایالتی هیچ اختیاری ندارند تا نقشه‌ای را که در ابتدا تصویب کرده‌اند کنار بگذارند و نقشه جدیدی را تحمیل کنند.

تجاوزات حزبی در پرونده ای به دادگاه عالی ایالات متحده بازگشته است که ناشی از آخرین تلاش مجلس قانونگذاری تحت رهبری جمهوری خواهان کارولینای شمالی برای جلب نظر مناطق مجلس نمایندگان ایالات متحده به نفع نامزدهای حزب جمهوری خواه است.

برخی از وکلای محافظه‌کار از دادگاه عالی خواسته‌اند تا حکمی نسبتاً محدود صادر کند که همچنان به دادگاه‌های ایالتی اجازه می‌دهد نقشه‌های ایالت‌هایی مانند نیویورک را که رای‌دهندگان به صراحت طرح‌های ضد جرم‌گیری را تأیید کرده‌اند، لغو کنند.

در اوایل سال جاری، عالی‌ترین دادگاه نیویورک، حوزه‌های کنگره را که توسط مجلس قانونگذاری تحت رهبری دموکرات‌ها تصویب شده بود، پس از آن که یک کمیسیون مستقل در مورد طرحی به توافق نرسید، منهدم کرد. دادگاه گفت که قانونگذاران ممنوعیت قانون اساسی ایالتی را که توسط رأی دهندگان در مورد طرفداری از احزاب سیاسی خاص تصویب شده است، نقض کردند. سپس یک قاضی مناطق جدیدی را برای انتخابات 2022 در مجلس نمایندگان ایالات متحده تعیین کرد که آنقدرها نسبت به دموکرات ها متمایل نبودند.

دادگاه عالی نیومکزیکو قرار است در ژانویه به دعوای شکایت جمهوری خواهان علیه حوزه های مجلس نمایندگان آمریکا که توسط قانونگذار و فرماندار تحت کنترل دموکرات ها ارائه شده است، رسیدگی کند. این شکایت مدعی است که بخش‌ها رأی محافظه‌کاران را کمرنگ کرده و ضمانت «حفاظت برابر» قانون اساسی ایالت را نقض کرده‌اند.

در یوتا، قوه مقننه و فرماندار تحت رهبری جمهوری خواهان توصیه های یک کمیسیون مستقل را نادیده گرفتند و پس از سرشماری مناطق مجلس نمایندگان خود را تصویب کردند. دعوی در حال بررسی در دادگاه ایالتی ادعا می کند که این نقشه تضمین قانون اساسی ایالت در مورد انتخابات “آزاد”، “حمایت برابر” و همچنین آزادی بیان و تجمع را نقض می کند. وکلای قوه مقننه از دادگاه عالی ایالتی خواسته اند که این پرونده را متوقف کند.

دادگاه پنسیلوانیا مناطق مجلس نمایندگان ایالات متحده را که پس از سرشماری سال 2010 توسط قوه مقننه و فرماندار تحت رهبری جمهوری خواهان تصویب شده بود را منهدم کرد و مناطق جدیدی را وضع کرد. اولین انتخابات تحت آن نقشه تحمیلی دادگاه، هیئت کنگره ایالت را از اکثریت 13-5 جمهوری خواه پس از انتخابات 2016 به انشعاب 9-9 بین جمهوری خواهان و دموکرات ها پس از انتخابات 2018 تغییر داد که بهتر منعکس کننده ترکیب حزبی کلی ایالت میدان نبرد است.

دادگاه عالی اوهایو دو بار حکم داد که جمهوری‌خواهانی که روند تقسیم مجدد را کنترل می‌کنند، یک ماده قانون اساسی تایید شده توسط رأی‌دهندگان را علیه احزاب سیاسی که بی‌رویه طرفداری می‌کنند، نقض کرده‌اند. اما انتخابات 2022 به هر حال با استفاده از مناطق آسیب دیده پیش رفت، زیرا جمهوری خواهان این تصمیم را به دادگاه عالی ایالات متحده درخواست کردند.

سوالی که قضات روز چهارشنبه به آن رسیدگی خواهند کرد این است که آیا دادگاه های ایالتی می توانند به قانون اساسی ایالتی خود – همانطور که دادگاه عالی کارولینای شمالی انجام داد – برای ضربه زدن به مناطق رای گیری تقلبی سیاسی برای انتخابات کنگره تکیه کنند.

پس از سرشماری سال 2020، بدون محدودیت های فدرال، جنگ طلبی حزبی افزایش یافت. به همین ترتیب، تعداد دعاوی در دادگاه‌های ایالتی مبنی بر اینکه جنایت‌های حزبی نقض قوانین اساسی ایالتی است، وجود داشت.

جمهوری خواهان پس از سرشماری سال 2010، مراکز ایالتی بیشتری را کنترل کردند و از تقسیم بندی مجدد به نفع خود استفاده کردند، که باعث انبوهی از دعاوی از سوی دموکرات ها شد. این شکایت ها در سال 2019 به اوج خود رسید، زمانی که دادگاه عالی ایالات متحده در پرونده دیگری در کارولینای شمالی حکم داد که دادگاه های فدرال هیچ نقشی در تصمیم گیری در مورد اختلافات جنایتکارانه حزبی ندارند. با این حال، نظر اکثریت نشان می‌دهد که دادگاه‌های ایالتی همچنان می‌توانند به چنین ادعاهایی رسیدگی کنند.

Gerrymandering زمانی است که یک حزب سیاسی در قدرت، مرزهای مناطق رای گیری را دستکاری می کند تا پیروزی حزب مخالف را دشوارتر کند. این معمولاً با جمع کردن رای دهندگان مخالفان در چند ناحیه و پخش کردن سایرین در میان چندین ناحیه برای کاهش قدرت رای آنها انجام می شود.

گروه‌های حقوق رای، زمانی که حوزه‌های کنگره کارولینای شمالی پس از سرشماری سال ۲۰۲۰ مجدداً توسط قانون‌گذاران جمهوری‌خواه طرح‌ریزی شدند، چالش دادگاه مشابهی را مطرح کردند، که به این ایالت یک حوزه مجلس نمایندگان اضافه کرد. دادگاه عالی ایالت به دلایل مشابه مناطق را مورد حمله قرار داد و اجازه داد نقشه موقت جدیدی که توسط هیئتی متشکل از سه قاضی تایید شده بود برای انتخابات 2022 استفاده شود، نقشه ای که منجر به تقسیم 14 ناحیه کنگره ایالت توسط دموکرات ها و جمهوری خواهان شد. این همان پرونده ای است که اکنون در دادگاه عالی ایالات متحده در حال بررسی است.

انتخابات آزاد و عادلانه

تصمیم دادگاه عالی پنسیلوانیا در سال 2018، الگویی را برای مدافعان حقوق رای ارائه کرد تا بتوانند دعاوی انحرافی را در دادگاه های ایالتی پیگیری کنند. اگرچه قانون اساسی پنسیلوانیا هیچ اشاره خاصی به تجاوزات حزبی ندارد، اما دادگاه عالی این ایالت گفت که طبق ماده قانون اساسی ایالتی که مستلزم برگزاری انتخابات “آزاد و برابر” است، ممنوع است.

مشخص نیست که آیا دادگاه عالی کشور به پرونده اوهایو رسیدگی خواهد کرد یا خیر. اما تصمیم به نفع قانونگذاران جمهوری خواه کارولینای شمالی می تواند راه را برای مقامات جمهوری خواه اوهایو برای نادیده گرفتن دستورالعمل های دادگاه خود هموار کند.

نتیجه پرونده کارولینای شمالی همچنین می‌تواند پیامدهایی برای اوهایو و نیویورک داشته باشد، جایی که دادگاه‌های ایالتی حکم دادند که نقشه‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده که پس از سرشماری سال 2020 وضع شده‌اند، ممنوعیت‌های قانون اساسی ایالت‌ها را در مورد جنایت‌کاری حزبی نقض می‌کنند.

در طول تاریخ ایالات متحده، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها پس از سرشماری یک‌بار در دهه، زمانی که نواحی برای محاسبه تغییرات جمعیتی دوباره ترسیم می‌شوند، دست به کار شده‌اند.

تصمیم گیری در مورد پرونده کارولینای شمالی می تواند بر نبردهای دادگاهی در حال انجام مربوط به کنتاکی، نیومکزیکو و یوتا تأثیر بگذارد. دعاوی حقوقی در هر یک از این ایالت ها ادعاهای مشابهی را مطرح می کند مبنی بر اینکه مناطق مجلس نمایندگان ایالات متحده که توسط قانونگذاران ایالتی پس از سرشماری سال 2020 تصویب شده اند، قوانین اساسی ایالت خود را نقض کرده اند.

دعاوی معلق

در سال 2019، هیئتی متشکل از قضات کارولینای شمالی از استدلال مشابهی برای مسدود کردن حوزه‌های مجلس نمایندگان آمریکا که توسط مجمع عمومی به رهبری جمهوری‌خواهان تصویب شد، استفاده کردند. آنها گفتند که این مناطق احتمالاً با مفاد قانون اساسی ایالتی که تضمین کننده انتخابات “آزاد”، “حمایت برابر از قوانین” و حق آزادی بیان و گردهمایی است، مغایرت دارند. متعاقباً قانونگذار مناطق تجدید نظر شده را برای انتخابات 2020 تصویب کرد و اکثریت کنگره را از حزب جمهوری خواه تصویب کرد. دموکرات ها از 10-3 به 8-5 کاهش یافتند.

خطرات زیاد است زیرا جمهوری خواهان تنها اکثریت اندکی را در مجلس نمایندگان در انتخابات نوامبر به دست آوردند که به آنها قدرت کافی برای به چالش کشیدن دستور کار جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن می داد. هر حکمی که باعث شود برخی از نواحی دوباره ترسیم شوند، احتمالاً برای انتخابات 2024 راه اندازی خواهد شد.

قانونگذاران ارشد جمهوریخواه کارولینای شمالی ادعا می کنند که نمی توانند. در عوض، آنها ادعا می کنند که قانون اساسی ایالات متحده قدرت انتخابات فدرال را فقط به مجالس مقننه ایالتی و کنگره می دهد – استدلالی که به عنوان نظریه “مجلس قانونگذار ایالتی مستقل” شناخته می شود. پذیرش گسترده این نظریه توسط دادگاه عالی می تواند صدها قانون انتخاباتی را در سراسر ایالات متحده مخدوش کند

دادگاه مریلند امسال نیز حکم داد که نقشه مجلس نمایندگان ایالات متحده که توسط مجلس قانونگذاری به رهبری دموکرات ها تصویب شده است، یک “جذاب افراطی” است که الزامات قانون اساسی ایالت را برای مناطق فشرده و انتخابات “آزاد” نقض می کند. اما دادگاه هرگز نقشه جدیدی را تحمیل نکرد. قانونگذاران با فرماندار مستعفی جمهوریخواه همکاری کردند تا نقشه جدیدی را وضع کنند.دموکرات ها کنترل کامل دولت ایالتی را در زمان سوگند فرماندار جدید در ماه آینده خواهند داشت.



منبع

GERRYMANDERING چیست؟

یک حکم برای مجلس قانونگذاری کارولینای شمالی همچنین می‌تواند بر تقسیم مجدد پرونده‌های قضایی در ایالت‌هایی از اوهایو به رهبری جمهوری‌خواهان تا نیومکزیکو تحت رهبری دموکرات‌ها تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند نقشه‌های جدید کنگره را که پس از سرشماری سال 2020 توسط دادگاه‌های ایالتی دیگر وضع شده‌اند، از جمله در نیویورک تحت تسلط دموکرات‌ها، زیر سوال ببرد.