چگونه جدیدترین سلاح روسیه مسیر جنگ اوکراین را تغییر می دهد

یک هواپیمای سوخو سو-24 ام - تحریریه گروه یونیورسال تصاویر

در هفته‌های اخیر، روسیه بار دیگر با استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران و موشک‌های بالستیک و کروز به شهرهایی مانند کی‌یف، پایتخت، تعداد حملات دوربرد خود را افزایش داده است، به این امید که ذخایر هوای اوکراین را کاهش دهد. موشک های دفاعی

11 بمب موسوم به گلاید که در شب 24 مارس پرتاب شد، گزارش هایی مبنی بر تطبیق نیروی هوایی روسیه پس از کم شدن موشک های کروز و ناتوانی در کنترل آسمان اوکراین را تأیید کرد.

اما به طور معمول اعتقاد بر این است که بمب‌های گلاید مورد استفاده روسیه بردی بین 30 تا 45 مایل دارند.

در حال حاضر، کیف باید برای تهاجمی خود برنامه ریزی کند تا با حضور بمب های روسی خنثی نشود.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اوکراین نشان می‌دهد که بیشتر حملات بمب‌های سرخورده از فاصله 25 تا 30 مایلی در داخل خاک روسیه انجام می‌شود، در این مرحله هواپیماهای جنگی برای جلوگیری از ورود به محدوده دفاع هوایی کیف به عقب برمی‌گردند.

این حملات همچنین سؤالاتی را در کیف در مورد اینکه آیا سیستم های دفاع هوایی باید از مراکز جمعیتی برای حمایت از ضد حمله آتی دور شوند، ایجاد می کند.

اوکراین باید به هنر فریبکاری و جنگ با تحرک بالا تسلط یابد تا هرگونه تهدید هوایی احتمالی ناشی از نیروهای مسکو را کاهش دهد.

برد اضافی ارائه شده توسط فناوری سر خوردن به این معنی است که جت های روسی می توانند از پروازهای خطرناک در نزدیکی خطوط مقدم برای شلیک مهمات اجتناب کنند.

بمب‌های گلایدر مجهز به “بال” هستند تا برد بیشتری به آن‌ها بدهد، و به اندازه کافی در ارتفاع پایین و دور پرواز می‌کنند تا از برخی از پدافند هوایی تحت کنترل رادار فرار کنند.

او گفت: «فقط یکی دو مورد برای بازدارندگی آنها کافی است، زیرا روس‌ها می‌بینند که چند مورد از این چیزها در هوا است و از نزدیک شدن اجتناب می‌کنند».

ما گاهی اوقات می‌توانیم اس-300 را رهگیری کنیم، اما این بمب‌ها مشکل ساز هستند.»

ردیابی سخت تر

با این حال، برخی از بمب‌های سرخورده، مانند UPAB-1500B-E، به طور خاص با این ویژگی‌ها طراحی شده‌اند.

به نظر می‌رسد که بمب‌های بالدار، که ارزان‌تر و آسان‌تر از موشک‌های بالستیک و کروز تولید می‌شوند، به سلاح منتخب روسیه تبدیل شده‌اند، زیرا طبق گزارش‌ها، مهمات دقیق‌تر با تکنولوژی پیشرفته‌تر تمام شده است.

جاستین کرامپ، تحلیلگر نظامی در موسسه مشاوره اطلاعاتی سیبیلین، به تلگراف گفت: «مقابله سلاح‌های جدید بداهه به این معنی است که تهدید پدافند هوایی که قبلاً استفاده از هواپیماهای حمله و حمله را محدود کرده بود، تا حدودی کاهش می‌یابد.

در نهایت، بمب‌های گلایدی که توسط نیروهای روسی مستقر می‌شوند، گلوله نقره‌ای نیستند و اگر کیف قادر به حفظ دفاع هوایی خود در خط مقدم باشد، نقش محدودی در حمله آتی خواهند داشت.

صرف نظر از کارایی بمب‌ها، این سلاح به خلبانان جنگنده روسی این توانایی را می‌دهد تا از نیروی هوایی به طور مؤثر برای تأثیرگذاری بر عملیات زمینی به روشی که قبلاً برای رسیدن به آن تلاش می‌کردند، استفاده کنند.

در حال حاضر دشمن از هوانوردی تاکتیکی برای انجام ماموریت های رزمی در امتداد مرز با روسیه، خط مقدم و سواحل دریا استفاده می کند. در تمام این مناطق، دشمن حدود یک ماه است که به شدت از بمب های گلاید استفاده می کند.

چرا آنها از موشک های کروز بالستیک کمیاب استفاده می کنند که تعداد زیادی از آنها باقی نمانده است؟ این گزینه ارزان تری است. به همین دلیل است که آنها از بمب های گلاید یا موشک های سطح به هوای S-300 برای انجام این کار استفاده می کنند.

اما آن واحدهای SAM با ارزش هستند، موشک‌هایشان گران‌قیمت هستند و باید به خوبی از خط مقدم دور نگه داشته شوند تا در برابر حملات روسیه آسیب‌پذیر نباشند.

ابتدایی ترین بمب های گلاید، سلاح های اصلاح شده مجهز به بال ها و سیستم های ناوبری است که امکان ایجاد مسیر پرواز به سمت هدف را فراهم می کند.

سرهنگ یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، به تلگراف گفت که این بمب ها “تهدیدی بسیار جدی” هستند.

این یک فناوری قدیمی است که سال هاست وجود داشته است. آنها در ماه گذشته با شدت بیشتری از آنها استفاده کرده اند.

پارازیت‌های الکترونیکی و تکنیک‌های ضد رادار که توسط روس‌ها به کار گرفته شده‌اند، بدین معناست که نیروهای کیف تنها یک پنجره محدود برای هدف قرار دادن بمب‌ها در حین کشف نقاب دارند.

با پرواز بر فراز مرز شمال شرقی اوکراین، 10 جنگنده پیشرفته روسیه در آستانه پرتاب سلاحی بودند که هنوز در جنگ دیده نشده بود.

آقای کرامپ گفت: «به عنوان مثال، این به معنای پراکندگی گسترده نیروها در زمان جنگ نیست، اما می‌توان در صورت نیاز سریع آنها را گرد هم آورد – چیزی که ارتش بریتانیا و ایالات متحده بارها در تمرین‌های اخیر آموخته‌اند.»
پراکندگی و تمرکز سریع نیرو در این محیط حیاتی است.

با استقرار سامانه‌های پاتریوت، که توسط ایالات متحده و هلند اهدا شده‌اند، نیروهای اوکراین همچنین می‌توانند تجهیزات دفاعی بیشتری را به خط مقدم انتقال دهند.

رادارها همیشه اجسامی را که در ارتفاع کم پرواز می کنند، انتخاب نمی کنند، و اندازه کوچک بمب های لغزنده، دیدن آنها را در رادار سخت تر می کند.

این می تواند به همان اندازه ساده و خام باشد که تبدیل سلاح های هدایت نشده با روس ها که عمدتاً بمب های هوایی FAB-500 شوروی قدیمی را تعمیر می کنند.

اما کمک های جنگجویان غربی برای کمک به هم سطح کردن زمین بازی بسیار دور است.

یک بمب سرخورده UPAB-1500B



منبع

یک بمب سرخورده UPAB-1500B

مقامات اوکراینی تخمین می زنند که نیروهای مسکو روزانه حداقل 20 بمب گلاید را در میدان نبرد پرتاب می کنند.
در حالی که جهان در انتظار ضد حمله مورد انتظار اوکراین است، تحلیلگران اوکراینی و غربی شروع به پیشنهاد کرده اند که معرفی این سلاح می تواند کیف را مجبور کند در آخرین لحظه تغییراتی در برنامه ریزی عملیاتی خود ایجاد کند.

بیشتر سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد آن در خط مقدم قرار دارند، در حالی که سامانه‌های موشکی برد بلندتر برای دفاع از شهرها و دور نگه داشتن آن‌ها از برد توپخانه و حملات پهپادهای روسیه، بسیار پشت جبهه قرار دارند.

زمانی که یک هواپیمای جنگنده به طور تصادفی بمبی را در شهر مرزی بلگورود روسیه پرتاب کرد و به ساختمان‌ها آسیب رساند و حداقل سه نفر را مجروح کرد، بمب‌های سرخورده روسیه به تیتر اخبار تبدیل شد.