چنی قول داد با نامزدهای جمهوری خواه که شکست ترامپ در انتخابات را انکار می کنند، مخالفت کند

واشنگتن (رویترز) – لیز چنی، نماینده آمریکا روز یکشنبه متعهد شد که با نامزدهای جمهوری‌خواه که از دروغ‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره انتخابات دزدیده شده در سال 2020 حمایت می‌کنند، مخالفت کند و سناتورهای تد کروز و جاش هاولی را پس از رای دادن به لغو نتایج ریاست‌جمهوری «ناشایست» برای سمت خود اعلام کرد.

ما منکران انتخاباتی داریم که برای مناصب واقعا مهم در سراسر کشور نامزد شده اند. و من علیه این افراد کار خواهم کرد. من برای حمایت از مخالفان آنها کار خواهم کرد.”

دختر دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، قبلاً گفته بود که دو سال آینده را برای جلوگیری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید در سال 2024، احتمالاً با نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری، صرف خواهد کرد. او از گفتن اینکه آیا در داخل یا خارج از حزب جمهوری خواه نامزد خواهد شد، در صورتی که تصمیم به ارائه نامزدی ریاست جمهوری بگیرد، به ABC خودداری کرد.

حمله 6 ژانویه کنگره را مجبور کرد تا تأییدیه شکست ترامپ در برابر بایدن را موقتاً به حالت تعلیق درآورد که طی آن هاولی، کروز و دیگر اعضای جمهوری خواه کنگره به تأیید نتایج انتخابات رای منفی دادند.

نوشته دیوید مورگان

دفتر هاولی بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود. نه کروز و نه هاولی برای انتخابات مجدد در نوامبر حضور ندارند.

چنی گفت: “این چیزی است که من فکر می کنم مردم باید در مورد آن مکث واقعی داشته باشند. می دانید، یا اساساً به ساختار قانون اساسی ما اعتقاد دارید و از آن حمایت خواهید کرد، یا ندارید.”

شکست مجدد چنی در انتخابات هفته گذشته در وایومینگ به طور گسترده به عنوان یک پیروزی برای کمپین انتقام جویانه ترامپ علیه جمهوری خواهان مجلس نمایندگان تلقی شد که پس از شورش 6 ژانویه به استیضاح او رای دادند. او به ABC گفت که پس از آن از بایدن شنیده است: “ما صحبت بسیار خوبی داشتیم، صحبتی در مورد اهمیت برتری دادن کشور به حزب‌گرایی.”

چنی نگفت با کدام نامزدهای جمهوری خواه مخالفت خواهد کرد، اما اذعان داشت که آن ها برخی از همتایان جمهوری خواه خود را در مجلس نمایندگان شامل خواهند شد.

او همچنین از ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، به دلیل کمپین تبلیغاتی از جانب منکران انتخابات، از جمله نامزدهای فرمانداری جمهوریخواه، کاری لیک از آریزونا و داگ ماستریانو از پنسیلوانیا، انتقاد کرد.

چنی به عنوان یکی از دو جمهوری خواه در کمیته 6 ژانویه مجلس نمایندگان، توانسته است ارتباط مستقیمی بین غوغا مرگبار و ادعاهای دروغ مکرر ترامپ مبنی بر پیروزی او در انتخابات 2020 در برابر رئیس جمهور جو بایدن ایجاد کند.

مانند خود ترامپ، دیسانتیس با رأی دهندگان در مورد احتمال نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 معاشقه کرده است، در حالی که او به دنبال انتخاب مجدد در فلوریدا در سال جاری است. کمپین DeSantis بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.

چنی گفت که اقدامات هاولی، کروز و دیگر قانونگذاران جمهوری خواه “به طور اساسی نظم و ساختار قانون اساسی را تهدید می کند” و به این نتیجه رسید که “هر دو خود را برای مناصب آینده نامناسب کرده اند.”

جمهوری خواهان تمایل دارند کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، اما ممکن است با چالش بزرگ تری برای به دست آوردن اکثریت سنا در انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر، که موازنه قوا در کنگره را برای دو سال آینده تعیین می کند، مواجه شوند.

چنی گفت: «دونالد ترامپ مطمئناً مرکز تهدید است. “آنچه او خلق کرده است جنبشی در سطحی است که پسا حقیقت است.”

چنی در مصاحبه ای که هفته گذشته ضبط شد، چند روز پس از باخت وی در رقابت مقدماتی جمهوری خواهان در برابر نامزد مورد حمایت ترامپ، گفت: «من روی کار بسیار متمرکز خواهم بود تا اطمینان حاصل کنم که ما هر کاری می توانیم انجام دهیم تا منکران انتخابات را انتخاب نکنیم.

چنی که منتقد اصلی ترامپ و نایب رئیس کمیته تحقیقات کنگره در مورد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیانش است، به شبکه ABC گفت که جنبش گسترده انکار انتخابات می تواند نظم قانون اساسی آمریکا را تضعیف کند. اگر علامت زده نشود

(گزارش توسط دیوید مورگان؛ ویرایش توسط مری میلیکن و لیزا شوماکر)



منبع

سخنگوی کروز با بیانیه ای در پاسخ گفت که سناتور خواهان یا نیازی به تایید چنی نیست.