چرا انفجار استانبول پیامدهای سیاسی دارد؟

نبرد با شبه نظامیان کرد در خارج از کشور

دولت ترکیه اغلب بسیار سریع پ ک ک را مسئول حملاتی می داند که به طور سنتی ارتش یا پلیس ترکیه را هدف قرار می دهد.

در اینجا نگاهی به گروه های شبه نظامی، درگیری های نزدیک به چهار دهه و پیامدهای سیاسی آن می اندازیم.

اردوغان به کمپین‌های ضد پ‌ک‌ک دولتش در ترکیه، عراق و سوریه افتخار می‌کند و اکثریت ترک‌ها پس از دهه‌ها درگیری در دشمنی خود با شبه‌نظامیان کرد متحد هستند.

روند شکننده صلح و آتش بس 2 و نیم ساله با پ.ک.ک در سال 2015 با شروع بمباران گروه دولت اسلامی در شهرهای ترکیه از بین رفت. شبه نظامیان کرد نیز به بمب گذاری در خودروهای بمب گذاری شده دست زدند.

اما تسلط اردوغان در قدرت برای بیش از دو دهه می تواند به دلیل سیاست های اقتصادی غیرمتعارف دولت که منجر به تورم سرسام آور شده است، با جدی ترین چالش خود در انتخابات آینده روبرو شود.

ترکیه می‌گوید پ‌ک‌ک پشت حمله آخر هفته بود. اما این گروه در بیانیه ای دخالت خود را رد کرد و گفت که غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد. شاخه سوری آن نیز گفت که هیچ ارتباطی با مظنون یا حمله ندارد.

یک خودروی بمب گذاری شده در سال 2016 در نزدیکی یک استادیوم فوتبال و نزدیک به خیابانی که بمب روز یکشنبه منفجر شد، 38 افسر پلیس و هشت غیرنظامی را کشت. دولت پ ک ک را مقصر دانست.

استانبول (AP) – حمله به یک خیابان مرکزی در استانبول در آخر هفته، یادآور بمب‌گذاری‌های شهرهای ترکیه بین سال‌های 2015 تا 2017 بود.

ترکیه می‌گوید YPG وابسته مستقیم پ‌ک‌ک است و این گروه‌ها از همان رهبر ایدئولوژیک پیروی می‌کنند که از سال 1999 در جزیره‌ای ترکیه زندانی است. YPG همچنین ستون فقرات نیروهای تحت رهبری آمریکا را تشکیل می‌دهد که با داعش در شمال شرق سوریه می‌جنگیدند. حمایت ایالات متحده از این گروه، علیرغم ارتباط آنها با PKK، ترکیه، متحد ناتو را خشمگین کرده است.

آن انفجارها احساس امنیت عمومی ترکیه در آن زمان را در هم کوبید و همچنین نویدبخش مرحله جدیدی در مبارزه چند دهه ترکیه علیه گروه های غیرقانونی کرد بود.

ترکیه به سمت انتخابات می رود

دولت ترکیه بارها به جهان گفته است که شبه نظامیان کرد تهدیدی امنیتی هستند و حمله روز یکشنبه می تواند دست آن را تقویت کند.

در دو حمله دیگر، نیروهای مخالف ترکیه و متحدان سوریه پس از بیرون راندن YPG کنترل مناطقی در شمال سوریه را به دست گرفتند. ترکیه همچنین مرتباً شبه نظامیان را با توپخانه هدف قرار می دهد.

ترکیه اولین عملیات فرامرزی خود را در سوریه در سال 2016 برای پاکسازی منطقه مرزی از شبه‌نظامیان داعش و یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه یا YPG که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، آغاز کرد.

نبردهای خیابانی بین نیروهای ترکیه و مبارزان کرد، شهرهای جنوب شرقی را به مناطق درگیری تبدیل کرد که در آن گروه‌های حقوق بشر نیز مرگ غیرنظامیان را ثبت کردند. گروه بین المللی بحران در آمار تلفات خود می گوید که از سال 2015 تاکنون 6264 نفر از جمله نیروهای ترکیه و جنگجویان پ ک ک در درگیری ها یا حملات کشته شده اند.

درگیری بین ستیزه جویان و نیروهای دولتی ده ها هزار نفر را کشته است. پ ک ک از نظر ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی است.

تابستان امسال، آنکارا تهدید کرد که حمله دیگری به سوریه انجام خواهد داد و گفت که حضور YPG قابل تحمل نخواهد بود و تلاش های ترکیه برای ایجاد یک منطقه حائل 30 کیلومتری (19 مایلی) در سوریه را از سر خواهد گرفت.

ترکیه همچنین درخواست های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو را به دلیل ملایمت آنها در قبال گروه های کرد را رد کرده است. پس از اینکه اردوغان دو کشور شمال اروپا را متهم به بستن چشم بر تروریسم کرد، سه کشور یادداشت مشترکی را در ماه ژوئن امضا کردند که در آن سوئد و فنلاند گفتند که “پ‌ک‌ک” یک سازمان تروریستی است و قول دادند “از YPG حمایت نکنند”. . آنها همچنین تحریم تسلیحاتی ترکیه را که پس از عملیات 2019 سوریه علیه YPG اعمال شده بود، لغو کردند و در عین حال اظهار داشتند که به درخواست ترکیه برای استرداد افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند رسیدگی خواهند کرد.

___

حملات روز یکشنبه می تواند تهدیدهای ترکیه مبنی بر عملیات نظامی در سوریه را تجدید کند که به چراغ سبز ضمنی آمریکا و روسیه نیاز دارد. پلیس ترکیه گفت مظنون اعتراف کرد که مجوز بمب گذاری را از کوبانی در شمال سوریه، جایی که YPG مستقر است، دریافت کرده است.

ترکیه همچنین در مناطق کوهستانی شمال عراق با پ.ک.ک بمباران و با هدف تخریب کمپ های پ.ک.ک می جنگد.

پس از انفجار روز یکشنبه با یک بمب مملو از تی ان تی که منجر به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد، پلیس ترکیه یک زن سوری را که متهم به کارگذاری این وسیله پس از عبور غیرقانونی از سوریه است، دستگیر کرد. مقامات گفتند که او اعتراف کرد که این حمله را از طرف شبه نظامیان کرد انجام داده است.

دولت سیاست های طرفدار کردها در ترکیه را سرکوب کرده و قانونگذاران کرد از جمله رهبران سابق دومین حزب بزرگ مخالف در پارلمان را به زندان انداخته است. هزاران فعال و روزنامه نگار نیز دستگیر شده اند. قوه قضائیه از قوانین گسترده ضد تروریسم ترکیه، از جمله بندهای تبلیغات تروریستی، برای متهم کردن آنها به ارتباط با پ ک ک استفاده کرده است.

YPG در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان در تلاش است تا حمایت بین‌المللی را برای طرح‌های خود برای تهاجم جدید به شمال سوریه قبل از انتخابات سال آینده جمع‌آوری کند.

سوزان فریزر در آنکارا و باسم مروئه در بیروت در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک از سال 1984 شورش مسلحانه‌ای را علیه ترکیه با هدف ایجاد یک دولت کردی در جنوب شرقی ترکیه به راه انداخته است که از آن زمان به یک کمپین برای خودمختاری تبدیل شده است.

روابط با واشنگتن پرتنش بوده و حمایت مستمر آمریکا از مبارزان کرد سوری یکی از دلایل اصلی آن است. آنکارا استدلال کرده است که تسلیحاتی که توسط ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی در اختیار YPG قرار می گیرد، در خاک ترکیه ارسال می شود. سلیمان سویلو وزیر کشور روز دوشنبه پیام تسلیت ایالات متحده را رد کرد.

این استراتژی قبلا کار می کرد. هنگامی که حملات بمب گذاری در سال 2015 آغاز شد، حزب اردوغان اکثریت را در انتخابات پارلمانی از دست داده بود، اما پس از شکست در تشکیل یک دولت ائتلافی، حزب او در انتخابات مجدد پیروز شد، و مبارزات انتخاباتی خود را در مورد نیاز به یک دولت قدرتمند برای سرکوب گروه های شبه نظامی انجام داد. عملیات سوریه نیز قبل از انتخابات صورت گرفت و آرای ملی گرایان را تقویت کرد.

ترکیه در مقابل پ ک ک

فشار ترکیه بر متحدان غربی

اردوغان اغلب از این احساسات برای جمع آوری رای استفاده کرده است و احتمالاً در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 2023 دوباره این کار را انجام خواهد داد.