پوتین ممکن است می خواست امپراتوری روسیه را احیا کند، اما قدرت او بر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق رو به کاهش است، زیرا تهاجم او به اوکراین دست و پا می زند.

درگیری خشونت‌آمیز مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان که هر دو عضو اتحاد نظامی با پوتین هستند، عمدتاً توسط روسیه مورد توجه قرار نگرفته است. به گزارش تایمز، سادیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، اخیراً گفت: «البته، اوکراین حواس آنها را پرت کرده است.

نکته خبری دارید؟ با این خبرنگار تماس بگیرید [email protected].

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جمعه، 7 اکتبر 2022، در نشست غیررسمی سالانه سران کشورهای مشترک المنافع (CIS) در مقر ریاست جمهوری کاخ کنستانتین در استرلنا، خارج از سن پترزبورگ، روسیه شرکت می کند.الکسی دانیچف، اسپوتنیک، عکس استخر کرملین/ آسوشیتدپرس

  • تمایل پوتین برای دور ماندن غرب از اتحاد جماهیر شوروی سابق، به ویژه در اوکراین واضح بوده است. یکی از دلایلی که پوتین برای تهاجم عنوان کرد، گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به سمت شرق بود. او خواسته است که اوکراین – که یکی از اعضای مشتاق ناتو محسوب می شود – اجازه نداشته باشد به این ائتلاف بپیوندد.

    بر اساس گزارش جدیدی که در نیویورک تایمز منتشر شده، فقدان رهبری روسیه در آسیای مرکزی و قفقاز، که بین دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد، منجر به درگیری های مرزی خشونت آمیز و ناامیدی متحدان پوتین در منطقه شده است.

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جمعه، 7 اکتبر 2022، در نشست غیررسمی سالانه سران کشورهای مشترک المنافع (CIS) در مقر ریاست جمهوری کاخ کنستانتین در استرلنا، خارج از سن پترزبورگ، روسیه شرکت می کند.

    اما با طولانی شدن جنگ، توجه و قدرت نظامی پوتین به اوکراین معطوف شده است.

  • کوزیو در مقاله ای برای شورای آتلانتیک می نویسد: «مسکو هرگز واقعاً حکم 1991 را نپذیرفت و همیشه به دنبال حفظ نفوذ امپراتوری خود در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است.

    پوتین از آن زمان جنگ را تشدید کرده است، اما روسیه همچنان متحمل شکست های تحقیر آمیزی شده است، مانند انفجار روز شنبه پل کلیدی که کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می کند.

    کارشناسان حدس می زنند که پوتین به دلیل تمایل عمیق تری هدایت می شد: احیای اتحاد جماهیر شوروی یا امپراتوری تاریخی روسیه، که قبل از اتحاد جماهیر شوروی بود و در مقطعی شامل اوکراین، فنلاند، بلاروس، گرجستان، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان بود. در میان سایر ملل

    علاوه بر کاهش نفوذ بر کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط روسیه با شرکای قدرتمند نیز پس از آن که رهبران چین و هند در ماه گذشته علناً نگرانی خود را در مورد جنگ در اوکراین اذعان کردند، در زمینه نامشخصی قرار دارد.

    این ائتلاف، سازمان پیمان امنیت جمعی، متشکل از شش کشور پس از فروپاشی شوروی است و توسط پوتین به عنوان همتای ناتو حمایت شده است. به گزارش تایمز، اما به نظر می رسد که این کشور نیز در خطر است، زیرا نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان از عدم کمک مسکو خشمگین است و تهدید کرده است که ائتلاف را ترک خواهد کرد.

    به گفته تاراس کوزیو، استاد علوم سیاسی در آکادمی ملی دانشگاه کیف موهیلا، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، و حتی قبل از به قدرت رسیدن پوتین، روسیه بر حفظ نفوذ خود بر کشورهای پس از فروپاشی شوروی اصرار داشته است.

    در همین حال، فقدان رهبری کرملین در منطقه، فرصتی را برای دیگر دولت‌ها ایجاد کرده است تا وارد عمل شوند.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

زمانی که پوتین به اوکراین حمله کرد، کارشناسان حدس می زدند که هدف نهایی او احیای امپراتوری روسیه است.

  • کوزیو گفت که برای جبران خسارات عمده، روسیه همچنین مجبور شده است نیروهای مستقر در برخی از کشورهای پس از فروپاشی شوروی را بیرون بکشد تا آنها را به خطوط مقدم در اوکراین هدایت کند و دوباره به این کشورها نشان دهد که قدرت مسکو رو به افول است.

    به گزارش تایمز، ارمنستان، یکی دیگر از اعضای ائتلاف نظامی، با آذربایجان درگیر بوده و از مسکو درخواست کمک کرده است، اما موفقیت آمیز نبوده است.

    کوزیو گفت، اما اکنون “شواهد کاهش نفوذ روسیه را می توان در سراسر جهان پس از شوروی مشاهده کرد.” در خط مقدم اوکراین، نیروی مهاجم پوتین از کمبود نیروی انسانی آشکار رنج می برد که تلاش ها برای نشان دادن روسیه به عنوان قدرت نظامی شماره دو جهان را به سخره می گیرد.

    زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه فوریه حمله ای غیرقانونی به اوکراین را آغاز کرد، کارشناسان گفتند که او انتظار یک پیروزی سریع را داشت و احتمالاً تلاش برای بازگرداندن امپراتوری روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی را آغاز می کرد.

    در عوض، هفت ماه بعد، قدرت پوتین بر منطقه پس از فروپاشی شوروی ممکن است متزلزل‌تر از همیشه باشد، زیرا توجه و قدرت نظامی او بر اوکراین متمرکز است.

    کوزیو نوشت: «شکست‌های نظامی تحقیرآمیز روسیه در اوکراین و انزوای اقتصادی از جهان غرب وضعیت این کشور را به عنوان شریک کوچک چین تأیید کرده است» و افزود: «چین جایگزین روسیه به عنوان قدرت برتر در آسیای مرکزی شده است».

    اکنون برخی از متحدان او پس از فروپاشی شوروی از کمبود کمک مسکو ابراز ناامیدی می کنند.