پوتین در مورد حمله به اوکراین «اشتباه محاسباتی» کرد

سازمان ملل متحد به همراه ایالات متحده و سایر اعضای مجمع G-7 همگی این حملات را محکوم کردند. در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد، بایدن بار دیگر گفت پوتین باید به دلیل جنایات جنگی مجازات شود.

بایدن در بیانیه خود گفت: «ما به تحمیل هزینه‌ها به روسیه برای تجاوزش ادامه می‌دهیم، پوتین و روسیه را در قبال جنایات و جنایات جنگی‌اش مسئول می‌دانیم و حمایت لازم را برای نیروهای اوکراینی برای دفاع از کشور و آزادی‌شان ارائه می‌کنیم.»



منبع

بایدن ارزیابی خود را در مصاحبه ای با جیک تاپر از CNN بیان کرد، که از رئیس جمهور پرسید که آیا پوتین را “بازیگر منطقی” می داند یا خیر.

بایدن روز سه‌شنبه به تاپر گفت که پوتین رویکردی «غیرمنطقی» را در قبال اوکراین دنبال کرده است. بایدن به لفاظی های پوتین اشاره کرد که وی تصمیم خود را برای بسیج صدها هزار نفر دیگر از روسیه برای جنگیدن در جنگ خود اعلام کرد.

اما بایدن همچنین دیدگاه خود را تکرار کرد که علیرغم اقداماتش، پوتین همچنان رهبری است که ممکن است متقاعد شود که وارد دیپلماسی شود.

پرزیدنت بایدن روز سه شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تصمیم گیری برای حمله به اوکراین “اشتباه محاسباتی قابل توجهی” داشته است.

بایدن به مهمانان در خانه جیمز مرداک، پسر روپرت مرداک، مالک فاکس نیوز، گفت که ارتش روسیه در اوکراین «به طور قابل توجهی ضعیف عمل می کند» و بقیه جهان باید تهدیدات هسته ای پوتین را جدی بگیرند. بایدن گفت که «چشم انداز آرماگدون» از زمان بحران موشکی کوبا بیشتر نبوده است.

پوتین در سخنرانی روز دوشنبه درباره این حملات گفت: «حمله گسترده ای از تسلیحات با دقت بالا و دوربرد از هوا، زمین و دریا به تأسیسات انرژی، فرماندهی نظامی و ارتباطات اوکراین وارد شده است».

“اگر به سخنرانی او پس از آن گوش دهید، زمانی که این تصمیم گرفته شد، او درباره این ایده صحبت کرد که برای رهبری روسیه لازم است که همه روس زبان‌ها را متحد کند، منظورم این است که فکر می‌کنم این غیرمنطقی است.”

رئیس جمهور بایدن روز سه شنبه در کاخ سفید سخنرانی کرد. (برندان اسمیالوفسکی/ خبرگزاری فرانسه)

پس از دو هفته دستاوردهای قابل توجه ارتش اوکراین در بخش های مورد مناقشه شرقی و جنوبی این کشور، روسیه روز دوشنبه حملات هوایی را علیه شهرهای سراسر اوکراین آغاز کرد که منجر به کشته شدن حداقل 19 غیرنظامی شد.

من نگفتم که او منطقی نیست. بایدن به تاپر گفت، من فکر می‌کنم که این سخنرانی، اهداف او نبود، و افزود: «فکر می‌کنم او با آغوش باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت. که اینجا خانه مادر روسیه در کیف بود و بنابراین قرار بود از او استقبال شود. من فکر می کنم او کاملاً اشتباه محاسباتی کرده است.»

رئیس جمهور بایدن

بایدن در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم او یک بازیگر منطقی است که محاسبات قابل توجهی اشتباه کرده است.

با این حال، هفته گذشته، بایدن در یک گردهمایی دموکرات‌ها گفت که فکر نمی‌کند پوتین «وقتی درباره استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی» در درگیری‌های اوکراین صحبت می‌کند، «شوخی می‌کند» خبرساز شد.