پنس می‌گوید: «تاریخ، دونالد ترامپ را برای 6 ژانویه پاسخگو خواهد کرد».

پنس که در حال بررسی نامزدی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است، در جریان این حمله توسط مجریان قانون به مکان امنی منتقل شد.

توسط آندریا شالال، تروور هانیکات و گرام اسلاتری

واشنگتن (رویترز) – مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز شنبه شدیدترین سرزنش خود را تا به امروز از رئیس سابق خود دونالد ترامپ کرد و گفت که تاریخ او را به خاطر نقشش در حمله 6 ژانویه 2021 مسئول خواهد دانست. کاپیتول آمریکا

من حق نداشتم انتخابات را باطل کنم و سخنان بی پروا او در آن روز خانواده من و همه افراد حاضر در کاپیتول را به خطر انداخت و می دانم که تاریخ دونالد ترامپ را مسئول خواهد دانست.»

با این حال، اظهارات پنس در روز شنبه بیشترین اشاره او تا به امروز بود.

او به ندرت در 6 ژانویه در ماه های پس از حادثه سخنرانی کرد، اما از آن زمان انتقاد خود را از آشوبگران و رفتار رئیس سابق خود در آن روز افزایش داده است.

او در مصاحبه های اخیر خود با رسانه ها به شدت از رفتار ترامپ انتقاد کرده و در خاطرات خود که در ماه نوامبر منتشر شد، ترامپ را متهم کرد که خانواده اش را به خطر انداخته است.

روابط پنس با ترامپ از زمان خروج این دو از سمت خود پیچیده بوده است. او از رفتار رئیس جمهور سابق انتقاد کرده بود، اما از تندترین سرزنش های ترامپ خودداری کرد. او همچنین از همکاری با کمیته مجلس نمایندگان برای تحقیق در مورد حمله کنگره امتناع کرد و کار انجام شده توسط این نهاد عمدتاً دموکرات را به عنوان حزبی توصیف کرد.

او گفت: آنچه در آن روز اتفاق افتاد مایه شرمساری بود. و نشان دادن آن به شکل دیگری نجابت را به سخره می گیرد. تا زمانی که زنده هستم، هرگز از صدمات وارده، جان های از دست رفته یا قهرمانی مجریان قانون در آن روز غم انگیز بکاهم.»

در طول محاصره، ترامپ چندین توئیت ارسال کرد، یکی از جمهوری‌خواهان به «مبارزه» و برخی دیگر ادعاهای دروغین تقلب در رأی‌دهی را مطرح کردند. او همچنین از پنس به دلیل تایید نتایج انتقاد کرد.

سخنگوی ترامپ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در خارج از ساعات کاری پاسخ نداد.

پنس به خبرنگاران و مهمانانشان در ضیافت شام Gridiron، یک رویداد سالانه کراوات سفید در واشنگتن دی سی گفت: رئیس جمهور ترامپ اشتباه کرد.

از آنجایی که معاون رئیس جمهور نقش قانون اساسی رئیس سنا را بر عهده دارد، پنس بر آنچه که همیشه وظیفه تشریفاتی تصویب آرای هیئت الکترال برای انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور بود، ریاست می کرد.

پنس در ساختمان کنگره بود که هزاران نفر از حامیان ترامپ در تلاش برای جلوگیری از تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 توسط کنگره، که ترامپ به جو بایدن شکست خورد، به ساختمان حمله کردند.

اظهارات او تنها چند روز پس از آن بیان شد که تاکر کارلسون مجری محافظه کار تلویزیونی فیلم امنیتی حمله کنگره را پخش کرد و مدعی شد که بسیاری از آشوبگران “نظم” هستند.

تصویر کارلسون از 6 ژانویه به شدت مورد انتقاد دموکرات ها و چندین جمهوری خواه برجسته در سنا قرار گرفت، اگرچه بسیاری از جمهوری خواهان دیگر – به ویژه در مجلس نمایندگان – از این قسمت چشم پوشی کردند.

اظهارات معاون رئیس‌جمهور سابق در روز شنبه نشان می‌دهد که او مایل است با گرم شدن مبارزات انتخاباتی 2024 با قدرت بیشتری از ترامپ فاصله بگیرد – حتی اگر این به معنای بیگانه کردن میلیون‌ها رای‌دهنده جمهوری‌خواه باشد که هنوز به رئیس‌جمهور سابق وفادار هستند.

(گزارش توسط Gram Slattery؛ ویرایش توسط William Mallard و Raju Gopalakrishnan)



منبع