پلیس سعودی مردی را دستگیر کرد که به اسرائیلی ها کمک کرد مخفیانه وارد مکه شود

ریاض، عربستان سعودی (AP) – پلیس مکه می گوید مردی سعودی را دستگیر کرده است که به یک خبرنگار اسرائیلی-یهودی کمک کرد تا مخفیانه وارد مقدس ترین شهر اسلام شود و این قانون را که فقط مسلمانان می توانند وارد منطقه شوند را زیر پا گذاشتند.

مکه مقدس ترین حرم اسلام، کعبه مکعبی شکل، خانه خدا استعاری واقع در مسجد جامع شهر است. این زیارتگاه نقطه‌ای است که مسلمانان در سراسر جهان پنج بار در روز به سوی آن نماز می‌خوانند. همچنین مقصد نهایی حج مسلمانان و زیارت عمره کوچکتر است.

گزارشگر و کانال 13 پس از پخش این گزارش در توییتر پاسخ دادند. این کانال خبری، به دو زبان عبری و عربی، گفت که گزارش تاماری ناشی از “کنجکاوی روزنامه‌نگاری” و تمایل به مشاهده و دیدن چیزها از نزدیک است. این کانال پرطرفدار اسرائیلی به خاطر هرگونه خشم ناشی از سفر وی که در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن به شهر مجاور جده رخ داد، عذرخواهی کرد. روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک منبع ناشناس آگاه به این موضوع گفت که مقامات دولت اسرائیل از اظهارات منتشر شده توسط این کانال و گزارشگر آن راضی هستند.

___

در حالی که مسلمانان با هر ملیت و پیشینه ای می توانند وارد مکه شوند، غیرمسلمانان مجاز نیستند، زیرا برای همه افراد در محدوده آن، از جمله اشکال خاصی از حیا، پاکسازی مناسک و نماز، قوانین رفتار و رفتار بسیار خاصی لازم است.

پلیس مکه گفت که اقدامات این روزنامه نگار را نیز به دادستانی عمومی ارجاع داده است، اگرچه این شهروند اسرائیلی دیگر در پادشاهی نیست.

پلیس از بازدیدکنندگان خواست تا به قوانین کشور احترام بگذارند، به ویژه هنگامی که صحبت از مکه و مقدس ترین مکان های اسلام در پادشاهی می شود.

او روشن کرد که آگاهانه با یک راننده وارد مکه شده است و گفت که به آرامی به زبان عبری صحبت می کند تا کسی نتواند صدای او را بشنود. او ادعا کرد که اولین یهودی اسرائیلی است که وارد شهر شده است. او در طول ضبط، خود را اسرائیلی یا یهودی برای راننده معرفی نکرد.

واکنش عمومی نسبت به بازدید خبرنگار تلویزیونی گیل تامری در رسانه های اجتماعی فوری بود و مسلمانان و سعودی ها خشم خود را نسبت به فریبکاری وی و بی توجهی آشکار به حرمت این سایت ابراز کردند.

بعد از اینکه از کوه بالا می رود، می گوید پلیس مذهبی شروع به پرسیدن سوال می کند و می خواهد مطمئن شود که مسلمان است. تصمیم به رفتن می گیرند.

در کلیپی که پخش شد، تامری و راننده سعودی اش از یک پیچ بزرگراه عبور می کنند که می گوید غیر مسلمانان نمی توانند عبور کنند و سپس از زیر یک ماکت بزرگ قرآن که دروازه اصلی شهر است عبور می کنند. در حالی که از مکه می گذرند و به سمت کوه عرفات می روند، می گوید: «این رویا محقق شد.

این در حالی است که روابط عربستان و اسرائیل در بحبوحه نگرانی های مشترک در مورد دشمن سرسخت ایران، بی سر و صدا در حال رشد بوده است. بعید است که این حادثه رابطه را تضعیف کند. علناً، پادشاهی مصر اصرار دارد که سیاستش این است که روابط کامل تنها زمانی رخ می دهد که کشور و حقوق فلسطین تضمین شود.

گزارشگر باسابقه کانال 13 در اسرائیل از خود در مکه برای یک بخش تقریباً 10 دقیقه ای که در روز دوشنبه پخش شد از خود فیلم گرفت و در آن از یک سایت مهم بازدید کرد. مسیر زیارتی حج جایی که حضرت محمد در حدود 1400 سال پیش آخرین خطبه خود را ایراد کرد.

در بیانیه عربستان سعودی هویت این روزنامه‌نگار ذکر نشده است و فقط می‌گوید که او غیرمسلمان بوده و دارای تابعیت ایالات متحده است، و به این معناست که وی با استفاده از پاسپورت آمریکایی خود وارد این کشور شده است زیرا پادشاهی هیچ ارتباط رسمی با اسرائیل ندارد.

Batrawy از دبی، امارات متحده عربی گزارش داد. نویسندگان آسوشیتدپرس، جوزف فدرمن و آریل شالیت در اورشلیم و فارس اکرم در شهر غزه در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

به نظر می رسد این اعتراض ها باعث شد پلیس عربستان اواخر روز جمعه دستگیری مرد سعودی را که به گفته آنها با نقض صریح مقررات منع ورود غیرمسلمانان، ورود روزنامه نگار به مکه را تسهیل کرده است، اعلام کند. این تبعه مرد سعودی که هویتش فاش نشده است به پیگرد قانونی معرفی شد و همچنان در بازداشت به سر می برد.