پلوسی وارد مالزی شد، تنش ها بر سر سفر تایوان بالا گرفت

کربی گفت که مقامات دولت نگران هستند که پکن از این سفر به عنوان بهانه ای برای انجام اقدامات تلافی جویانه تحریک آمیز استفاده کند، از جمله اقدام نظامی مانند شلیک موشک در تنگه تایوان یا اطراف تایوان، یا پرواز سورتی پرواز به حریم هوایی جزیره و انجام نیروی دریایی در مقیاس بزرگ. تمرین در تنگه

پکن تماس رسمی آمریکا با تایوان را تشویقی برای دائمی کردن استقلال واقعی این جزیره می‌داند، اقدامی که رهبران ایالات متحده می‌گویند از آن حمایت نمی‌کنند. پلوسی، رئیس یکی از سه شعبه دولت ایالات متحده، بالاترین مقام منتخب آمریکایی خواهد بود که از تایوان از زمان نیوت گینگریچ در سال 1997 دیدار می کند.

وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرد، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور در جریان گفتگو با پلوسی بر اهمیت روابط پایدار آمریکا و چین برای صلح و امنیت منطقه تاکید کرد. یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در توکیو این موضوع را تکرار کرد و گفت که روابط پایدار بین دو قدرت رقیب «برای جامعه بین‌المللی نیز بسیار مهم است».

روزنامه نگاران آسوشیتدپرس، جیم گومز در مانیل، فیلیپین، و ماری یاماگوچی در توکیو در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

مقامات آمریکایی گفته اند در صورت سفر پلوسی به تایوان، ارتش تحرکات نیروها و دارایی های خود را در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش خواهد داد. به گفته مقاماتی که نخواستند نامشان فاش شود، ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و گروه حمله آن روز دوشنبه در دریای فیلیپین بودند.

چین که تایوان را استانی مرتد می‌داند که در صورت لزوم با زور ضمیمه می‌شود، نسبت به عواقب آن هشدار داده و گفته است که اگر پلوسی به این سفر ادامه دهد، ارتش این کشور «هرگز بیکار نخواهند نشست». بحران در تنگه تایوان، که دو طرف را از هم جدا می‌کند، می‌تواند بازارهای جهانی و زنجیره‌های تامین را متلاطم کند.

فیلیپین از آمریکا و چین خواست تا “بازیگران مسئول” در منطقه باشند.ترسیتا دازا، سخنگوی امور خارجه، گفت: “برای آمریکا و چین مهم است که از ادامه ارتباطات برای جلوگیری از هرگونه اشتباه محاسباتی و تشدید بیشتر تنش ها اطمینان حاصل کنند.”

تایوان و چین در سال 1949 پس از پیروزی کمونیست ها در جنگ داخلی در سرزمین اصلی، از هم جدا شدند. ایالات متحده با تایوان روابط غیررسمی و روابط دفاعی خود را حفظ می کند، حتی در حالی که پکن را به عنوان دولت چین به رسمیت می شناسد.

کاخ سفید روز دوشنبه لفاظی های پکن را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده علاقه ای به تعمیق تنش ها با چین ندارد و طعمه را نمی پذیرد یا درگیر شمشیربازی نمی شود.

چین به طور پیوسته فشار دیپلماتیک و نظامی بر تایوان را افزایش داده است. چین در سال 2016 پس از اینکه رئیس جمهور تسای اینگ ون از تایید ادعای خود مبنی بر اینکه جزیره و سرزمین اصلی با هم یک کشور واحد چینی را تشکیل می دهند و رژیم کمونیستی در پکن تنها دولت مشروع است، خودداری کرد، تمام تماس های خود را با دولت تایوان قطع کرد.

در حالی که هیچ اعلامیه رسمی وجود ندارد، رسانه های محلی در تایوان گزارش دادند که پلوسی سه شنبه شب وارد تایپه می شود و به بالاترین مقام منتخب ایالات متحده تبدیل می شود که در بیش از 25 سال گذشته از این کشور بازدید می کند. یونایتد دیلی نیوز، لیبرتی تایمز و چاینا تایمز – سه روزنامه بزرگ ملی تایوان – به نقل از منابع ناشناس گفته اند که او پس از بازدید از مالزی به تایپه پرواز خواهد کرد و شب را سپری خواهد کرد.

کشتی ریگان، رزمناو USS Antietam و ناوشکن USS Higgins پس از بازدید از بندر سنگاپور را ترک کردند و به سمت شمال به بندر خود در ژاپن حرکت کردند. این ناو دارای مجموعه‌ای از هواپیماها، از جمله جت‌های جنگنده و هلیکوپتر F/A-18، و همچنین سیستم‌های راداری پیشرفته و سایر تسلیحات است.

او به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «اگر سخنران تصمیم به سفر بگیرد، و چین تلاش کند نوعی بحران ایجاد کند یا تنش‌ها را تشدید کند، این موضوع کاملاً متوجه پکن خواهد بود». ما به دنبال آن هستیم که در صورت تصمیم او برای دیدار، مسئولانه عمل کنند و در آینده درگیر تشدید تنش نشوند.»

پلوسی تور آسیایی خود را روز دوشنبه در سنگاپور آغاز کرد، اما سفر ادعایی وی به تایوان باعث ایجاد آشفتگی در منطقه شده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که تصمیم در مورد بازدید از این جزیره خودگردان در نهایت تصمیم پلوسی است. وی خاطرنشان کرد که اعضای کنگره در طول سال ها به طور معمول از تایوان بازدید کرده اند.

به گفته دفتر کیم، پلوسی روز پنجشنبه با کیم جین پیو، رئیس مجلس ملی کره جنوبی در سئول برای گفتگو در مورد امنیت در منطقه هند و اقیانوس آرام، همکاری اقتصادی و بحران آب و هوا دیدار خواهد کرد. پلوسی همچنین قرار است به ژاپن سفر کند، اما مشخص نیست چه زمانی به آنجا می رود.

کوالالامپور، مالزی (AP) – نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه برای دومین مرحله از تور آسیایی وارد مالزی شد که تحت الشعاع توقف پیش‌بینی‌شده در تایوان قرار گرفته است، که می‌تواند تنش‌ها را با پکن که مدعی جزیره خودگردان است تشدید کند. به عنوان قلمرو خودش

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از چین خواست تا در صورت ادامه سفر پلوسی، «مسئولانه عمل کند».

هواپیمای حامل پلوسی و هیئت او در میان تدابیر شدید امنیتی در پایگاه نیروی هوایی سقوط کرد. او با ازهر عزیزان هارون رئیس مجلس نمایندگان در پارلمان تماس گرفت و برای ضیافت ناهار با نخست وزیر اسماعیل صبری یعقوب به تعویق افتاد.

________

کربی گفت: «به زبان ساده، هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن یک سفر بالقوه مطابق با سیاست دیرینه ایالات متحده را به نوعی بحران تبدیل کند یا از آن به عنوان بهانه ای برای افزایش فعالیت نظامی تهاجمی در داخل یا اطراف تنگه تایوان استفاده کند.