پلوسی وارد تایوان شد و تنش ها را بین آمریکا و چین افزایش داد

یوجن کو، مدیر موسسه تحقیقات سیاست ملی در دانشگاه ملی سان یات سن در تایوان، گفت: «ارتش چین آمریکا را هدف قرار نخواهد داد. چین تایوان را مجازات خواهد کرد.

نگرانی ها در مورد درگیری نظامی در تنگه تایوان با افزایش درخواست های پکن برای اتحاد و ارسال تعداد بی سابقه هواپیماهای جنگی به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان افزایش یافته است. تنش‌های فزاینده و گسترش توانایی‌های نظامی چین باعث شده است که برخی از مقامات هشدار دهند که امکان حمله در چند سال آینده وجود دارد.

رسانه های محلی امروز سه شنبه گزارش دادند که چین همچنین واردات مواد غذایی از بیش از 100 شرکت در تایوان را به حالت تعلیق درآورده است. چین قبلاً محصولات تایوانی مانند آناناس و هامور را ممنوع کرده بود که تلاشی برای اعمال فشار اقتصادی بر این جزیره است.

قدرت و نفوذ جهانی چین پس از آخرین دیدار یک مقام آمریکایی از درجه پلوسی، زمانی که نیوت گینگریچ، رئیس جمهور وقت جمهوری خواه، در سال 1997 برای دیدار با رئیس جمهور وقت لی تنگ هوی به تایوان سفر کرد، افزایش یافته است. اگرچه برخی از کارشناسان در ایالات متحده هشدار دادند که سفر پلوسی، در عین حال که سود مادی کمی را به همراه دارد، می‌تواند باعث واکنش تند پکن شود که به یک بحران بزرگ‌تر تبدیل می‌شود، برخی دیگر نگران هستند که لغو سفر به منزله تعظیم در برابر فشار چین و تضعیف ایمان به این کشور باشد. حمایت آمریکا از تایوان

شی، که انتظار می رود هنجارهای سیاسی چین را با به دست آوردن سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در اواخر امسال زیر پا بگذارد، اتحاد با تایوان را تحت هدف گسترده تر خود یعنی “جوان سازی ملی” بسیار مهم می داند. رهبر چین با چالش‌های داخلی پیش از تمدید دوره پیش‌بینی‌شده، از جمله بحران اموال و تأثیر اقتصادی قرنطینه‌های COVID-19 مقابله می‌کند. پاسخ ضعیف به سفر پلوسی می تواند رهبری او را در یک زمان حساس سیاسی تضعیف کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، در مرکز، روز سه شنبه از پارلمان مالزی در کوالالامپور بازدید کرد. (اداره اطلاعات مالزی)

در همین حال، تحلیلگران گفتند که پکن تحت فشار خواهد بود تا هشدارهای خود را دنبال کند و در عین حال از اقداماتی که می‌تواند آن را وارد جنگ با ایالات متحده کند، که طبق قوانین فدرال متعهد است تایوان می‌تواند از خود دفاع کند، کوتاهی کند. بایدن قبلاً گفته بود که در صورت حمله چین به تایوان، ایالات متحده مداخله نظامی خواهد کرد، اگرچه دولت هر بار این اظهارات را رد کرده است. واکنش چین می‌تواند شامل آزمایش‌های موشکی، گشت‌وگذارهای تهاجمی‌تر توسط هواپیماها و کشتی‌های جنگی و تمرین‌های نظامی در مقیاس بزرگ‌تر در اطراف تایوان باشد.

پلوسی (دی-سانفرانسیسکو)، منتقد صریح پکن، بالاترین مقام منتخب ایالات متحده است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. حتی قبل از ورود او در طی یک تور رسمی آسیایی، چشم انداز توقف در تایوان خشم پکن را برانگیخت که این سفر را چالشی برای ادعای حاکمیت خود بر جزیره خودگردان می داند.

پلوسی دقایقی پس از فرود در فرودگاه تایپه در توئیتی نوشت: سفر هیئت ما به تایوان تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به حمایت از دموکراسی سرزنده تایوان را گرامی می دارد.

قبل از ورود پلوسی، ارتش آزادیبخش خلق چین تمرینات نظامی از جمله تمرینات شلیک مستقیم را در سواحل مقابل تایوان انجام داد. روز سه‌شنبه، رویترز گزارش داد که هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین به «خط میانه» غیررسمی تنگه تایوان نزدیک‌تر شده‌اند که نشان‌دهنده یک موضع نظامی تحریک‌آمیزتر است.

کو گفت که چین چقدر تهاجمی را برای فشار انتخاب می کند، کاملا به شی بستگی دارد. اما اگر او واکنش شدیدی به سفر پلوسی نشان ندهد، با چالش‌های بزرگی از سوی دیگر جناح‌های حزب کمونیست مواجه خواهد شد.

در اینجا در تایوان، به نظر می‌رسد که تعداد کمی به اندازه سفرهای پلوسی در خارج از کشور توجه دقیقی دارند.

مقامات چینی به سرعت تهدید به تلافی کردند و هشدار دادند که ارتش این کشور آماده عمل است و “کسانی که با آتش بازی می کنند توسط آن از بین خواهند رفت.” این لفاظی های تهاجمی نگرانی ها را در مورد تشدید تنش نظامی برانگیخته است و به بحث در مورد حکمت سفر پلوسی و واکنش های احتمالی به آن دامن زده است.

قبل از سفر پلوسی، بایدن گفت که پنتاگون به آن توصیه کرده است اما در حال انجام اقداماتی برای تضمین امنیت وی است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: این دیدار با سیاست دیرینه ایالات متحده در تضاد نیست و نباید دلیلی برای چین برای افزایش فعالیت نظامی باشد.

یانگ از تایپه و پیرسون از سنگاپور گزارش دادند.

این عکس جزوه که توسط وزارت اطلاعات مالزی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در مرکز، گرفته و منتشر شده است، از مجلس پارلمان در کوالالامپور، سه شنبه، 2 اوت 2022 بازدید می کند. پلوسی روز سه شنبه برای دومین مرحله از تور آسیایی وارد مالزی شد. که با توقف مورد انتظار در تایوان که باعث تشدید تنش ها با پکن می شود، مبهم شده است.  (اداره اطلاعات مالزی از طریق AP)

این داستان در ابتدا در لس آنجلس تایمز ظاهر شد.



منبع

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه برای یک سفر غیرمنتظره اما مورد انتظار و بحث‌برانگیز وارد تایوان شد که مطمئناً تنش‌های آمریکا و چین و ترس از درگیری نظامی بین دو ابرقدرت را عمیق‌تر خواهد کرد.

در بررسی چین، او افزود که حمایت از تایوان “امروز مهمتر از همیشه است، زیرا جهان با انتخاب بین خودکامگی و دموکراسی مواجه است”، اما او همچنین تاکید کرد که سفر او “به هیچ وجه در تضاد” با سیاست ایالات متحده در قبال چین و چین نیست. تایوان که برای چندین دهه حفظ شده است.

آماندا هسیائو، تحلیلگر ارشد چین در اندیشکده گروه بحران بین المللی گفت: «خطر یک بحران ناخواسته در نتیجه موضع گیری نظامی در مقیاس بزرگ توسط چین به طرز ناراحت کننده ای زیاد است. این امکان وجود دارد که سیاستگذاران دو طرف به طور ریشه ای اهداف یکدیگر را نادرست بخوانند.»

تهاجم روسیه به اوکراین آگاهی را در مورد احتمال درگیری با سرزمین اصلی چین افزایش داده است و به ابتکاراتی برای تقویت دفاع در ارتش تایوان و غیرنظامیان دامن زده است. با این حال، بسیاری از مردم محلی تردید دارند که سفر پلوسی به تغییر اساسی در رویکرد نظامی چین در قبال تایوان منجر شود.

احتمالات وخیم تر ممکن است شامل محاصره دریایی به سمت شهر بندری مهم کائوسیونگ در جنوب غربی، مناطق پرواز ممنوع بر فراز تنگه تایوان و تمرینات نظامی با هدف قرار دادن شمال، نزدیک پایتخت، تایپه، و شرق، قطع کردن مجرای تایوان به خارج باشد. جهان این سناریوها خطری جدی برای ارتش تایوان به همراه خواهد داشت که باید با هواپیماهای جنگی و دارایی های دریایی به آن پاسخ دهد.

این جزیره 23 میلیون نفری که به طور دموکراتیک اداره می شود به نقطه اصلی اختلاف در روابط رو به وخامت ایالات متحده و چین تبدیل شده است. با افزایش بی اعتمادی بین دو کشور، تحلیلگران گفتند که سفر پلوسی می تواند منجر به عدم ارتباط و درگیری نظامی شود، اگرچه هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند.

ون لی، مدیر بخش جزایر ماتسو حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان، گفت: «این دیدار نباید به عنوان یک تحریک تلقی شود، بلکه باید به عنوان حمایت از حفظ وضعیت موجود بین تنگه‌ها تعبیر شود. “من فکر می کنم برای تایوان مهم است که به دریافت ژست های عمومی حمایت از دموکراسی های دیگر ادامه دهد.”

تماس طولانی بین رئیس جمهور بایدن و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در هفته گذشته در مورد موضوعاتی از جمله تایوان نتوانست تنش ها را در مورد این سفر کاهش دهد. هسیائو گفت که با توجه به تشدید خصومت، ایالات متحده، چین و تایوان باید با احتیاط رفتار کنند تا از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.

در حالی که دولت بایدن تمایلی به نگاه نرم به چین ندارد، اما علاقه چندانی به خصومت با رهبری این کشور، به ویژه با جنگ بین روسیه و اوکراین ندارد. ایالات متحده به چین نسبت به ارائه حمایت مادی به روسیه هشدار داده است و برای مقابله با چالش های هر دو کشور به سختی تحت فشار قرار خواهد گرفت.