پشت شورش مرگبار طالبان پاکستانی چیست؟

طالبان پاکستانی به طور منظم تیراندازی یا بمب گذاری انجام می دهند، به ویژه در مناطق ناهموار و دورافتاده شمال غربی پاکستان، پایگاه سابق تحریک طالبان پاکستان.

جنگجویان تحریک طالبان پاکستان قبلاً در قبایل شمال غربی پاکستان مخفی می شدند و در افغانستان نیز پناهگاهی داشتند، اما آنها عمدتاً به صورت فراری زندگی می کردند.

خان نگران است که پاکستان در هفته ها و ماه های آینده شاهد افزایش خشونت های شبه نظامیان باشد.

تحریک طالبان پاکستان جدا از طالبان افغانستان اما متحد نزدیک آن است، و تسلط آن گروه بر افغانستان در اوت 2021، تحریک طالبان پاکستان را که در ایدئولوژی این گروه مشترک است، جسورتر کرد.

TTP که از همکاری پاکستان با واشنگتن در جنگ علیه تروریسم خشمگین شده بود، در سال 2007 زمانی که گروه های غیرقانونی مختلف توافق کردند که با یکدیگر علیه پاکستان همکاری کنند و از طالبان افغانستان که با نیروهای ایالات متحده و ناتو می جنگیدند، حمایت کنند، رسماً توسط شبه نظامیان پاکستانی تأسیس شد.

آیا اخیراً خشونت افزایش یافته است؟

در هفته اول ژانویه، ستیزه جویان سوار بر یک موتور سیکلت دو پلیس را در لاکی مروات، شهری در استان خیبر پختونخوا به ضرب گلوله کشتند. بمب گذاری در مسجد روز دوشنبه در محوطه پلیس در پیشاور، افسران امنیتی را هدف گرفت که در میان ده ها قربانی بودند.

وی افزود، با این حال، آنها برنامه و استراتژی خاص خود را دارند.

طالبان بارها گفته اند که به هیچ کس، از جمله تحریک طالبان پاکستان، اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان برای حملات علیه هیچ کشوری از جمله پاکستان استفاده کند. اما مقامات پاکستانی می گویند که بین گفتار و اقدامات طالبان افغان که می توانند تحریک طالبان پاکستان را از انجام حملات در داخل کشور باز دارند، ارتباطی وجود ندارد، اما در انجام این کار شکست می خورند.

با این حال، طالبان افغانستان زمانی که به قدرت رسیدند شروع به پناه دادن آشکار به تحریک طالبان پاکستان کردند. طالبان افغانستان همچنین رهبران تحریک طالبان پاکستان و جنگجویان را که توسط دولت های قبلی در کابل دستگیر شده بودند، آزاد کردند.

او گفت: «آنها باید به وعده های خود عمل کنند.



منبع

این بمباران احتمالاً روابط بین پاکستان و حاکمان همسایه طالبان افغانستان را که به رهبران تحریک طالبان پاکستان و جنگجویان پناه داده اند، تیره تر خواهد کرد.

چه رابطه ای بین تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان وجود دارد؟

نگاهی به تحریک طالبان پاکستان که 15 سال است در کشور دست به شورش زده است:

قبل از بمب گذاری روز دوشنبه، تحریک طالبان پاکستان بارها به پلیس هشدار داده بود که در عملیات علیه جنگجویان خود در پیشاور، مرکز استان خیبر پختونخوا در مرز افغانستان شرکت نکند.

این خشونت ها باعث نگرانی ساکنان از عملیات نظامی احتمالی در مناطق قبیله ای سابق وزیرستان شمالی و جنوبی شده است که اکنون دو منطقه در خیبر پختونخوا هستند.

اسلام آباد (AP) – طالبان پاکستانی که با نام تحریک طالبان پاکستان یا TTP نیز شناخته می شود، مسئولیت بمب گذاری انتحاری روز دوشنبه در مسجدی در داخل محوطه پلیس در شهر پیشاور در شمال غرب، در یکی از مرگبارترین حملات علیه نیروهای امنیتی را بر عهده گرفت. نیروها در ماه های اخیر

ساعاتی پس از بمب گذاری روز دوشنبه در مسجد، رعنا صنع الله خان، وزیر داخله به کانال خبری مستقل جیو گفت که حاکمان طالبان افغانستان باید به تعهد خود در قبال جامعه جهانی مبنی بر اینکه اجازه ندهند کسی از خاک آنها برای حملات علیه کشور دیگری استفاده کند، احترام بگذارند.

تحریک طالبان پاکستان از ماه نوامبر، زمانی که به طور یکجانبه آتش بس با دولت را پس از شکست چندین ماهه مذاکرات، به میزبانی حاکمان طالبان افغانستان در کابل، به طور یکجانبه پایان داد، حملات خود را بر سربازان و پلیس پاکستان افزایش داده است.

عبدالله خان، تحلیلگر ارشد دفاعی و مدیر عامل مؤسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان مستقر در اسلام آباد گفت که طالبان پاکستان وفاداری خود را با رئیس طالبان افغانستان ابراز کرده اند.

پاکستان در دو دهه گذشته شاهد حملات ستیزه جویان بی شماری بوده است، اما از نوامبر، زمانی که تحریک طالبان پاکستان به آتش بس ماه ها با دولت پایان داد، افزایش یافته است.

تحریک طالبان پاکستان به دنبال اجرای سخت‌گیرانه‌تر قوانین اسلامی، آزادی اعضای خود در بازداشت دولتی و کاهش حضور نظامی پاکستان در بخش‌هایی از خیبر پختونخوا، استانی هم مرز با افغانستان است که مدت‌ها به عنوان پایگاه از آن استفاده می‌کرد.

چرا TTP در حال مبارزه با شورش است؟

عملیات تحریک طالبان پاکستان عمدتاً هدف قرار دادن نیروهای پاکستانی بوده است، مشابه برنامه طالبان افغانستان برای بیرون راندن نیروهای خارجی از کشور.