پاپ فرانسیس به گمانه زنی های جدیدی در مورد آینده پاپ دامن زد


رم (AP) – پاپ فرانسیس با اعلام این که در ماه اوت به شهر لاکویلا در مرکز ایتالیا سفر خواهد کرد برای جشنی که توسط پاپ سلستین پنجم، یکی از معدود پاپ هایی که پیش از این استعفا داده است، به شایعات در مورد آینده پاپی خود دامن زد. پاپ بندیکت شانزدهم در سال 2013 از قدرت کنار رفت.

رسانه‌های ایتالیایی و کاتولیک‌ها مملو از گمانه‌زنی‌های بی‌دلیل هستند مبنی بر اینکه فرانسیس 85 ساله ممکن است به دنبال دنبال کردن راه بندیکت باشد، با توجه به افزایش مشکلات حرکتی او که او را مجبور به استفاده از ویلچر در ماه گذشته کرده است.

این شایعات در هفته گذشته زمانی که فرانسیس اعلام کرد تشکیل 21 کاردینال جدید برای 27 آگوست برنامه ریزی شده است، قوت گرفت. 16 نفر از این کاردینال ها زیر 80 سال دارند و می توانند در یک کنفرانس برای انتخاب جانشین فرانسیس رای دهند.

هنگامی که آنها به صفوف شاهزادگان کلیسا اضافه شوند، فرانسیس کالج کاردینال ها را با 83 نفر از 132 کاردینال در سن رای دادن جمع می کند. در حالی که هیچ تضمینی در مورد نحوه رأی دادن کاردینال ها وجود ندارد، شانس انتخاب جانشینی که در اولویت های شبانی فرانسیس سهیم باشد در حال افزایش است.

فرانسیس در اعلام کنوانسیون 27 آگوست همچنین گفت که در هفته بعد دو روز گفتگو خواهد کرد تا کاردینال ها را در مورد قانون اساسی اخیر رسولی خود در اصلاح بوروکراسی واتیکان توضیح دهد. این سند که از یکشنبه اجرایی می‌شود، به زنان اجازه می‌دهد تا دفاتر واتیکان را رهبری کنند، محدودیت‌هایی را برای کارمندان کشیش واتیکان اعمال می‌کند و مقر مقدس را به عنوان نهادی در خدمت کلیساهای محلی قرار می‌دهد، نه برعکس.

فرانسیس در سال 2013 با مأموریت اصلاح کوریا روم به عنوان پاپ انتخاب شد. اکنون که این پروژه نه ساله اجرا شده و حداقل تا حدی اجرا شده است، وظیفه اصلی فرانسیس به عنوان پاپ، به نوعی انجام شده است.

همه اینها باعث شد که اطلاعیه روز شنبه در مورد بازدید شبانی از لاکیلا وزن گمانه‌زنی بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

زمان قابل توجه بود: واتیکان و بقیه ایتالیا معمولاً از اوت تا اواسط سپتامبر در تعطیلات هستند و همه مشاغل به جز ضروری تعطیل هستند. تشکیل یک کنگره بزرگ در اواخر ماه اوت برای ایجاد کاردینال‌های جدید، گردهمایی کلیساها برای گفتگوهای دو روزه در مورد اجرای اصلاحات او و انجام یک دیدار روحانی مهم نمادین نشان می‌دهد که فرانسیس می‌تواند چیزهای غیرعادی در ذهن داشته باشد.

رابرت میکنز، مفسر واتیکانی، در ارتباط با مقاله‌ای که در La Croix International منتشر کرده بود، در توییتی نوشت: «با اخبار امروز مبنی بر اینکه @Pontifex در اواسط کنسیستوری اوت به L’Aquila می‌رود، همه چیز حتی جذاب‌تر شده است. در مورد شایعات در حال چرخش در اطراف آینده پاپ.

کلیسای اکویلا مقبره سلستین پنجم، یک پاپ گوشه نشین را در خود جای داده است که پس از پنج ماه در سال 1294، غرق در کار، استعفا داد. در سال 2009 بندیکت از لاکویلا که در اثر زلزله اخیر ویران شده بود دیدن کرد و در آرامگاه سلستین دعا کرد و پالوم او را در آنجا ربود.

هیچ کس در آن زمان اهمیت این ژست را درک نکرد. اما چهار سال بعد، بنوا 85 ساله راه سلستین را دنبال کرد و استعفا داد و گفت که دیگر قدرتی در بدن و ذهنش برای تحمل سختی‌های پاپ ندارد.

واتیکان روز شنبه اعلام کرد که فرانسیس برای برگزاری مراسم عشای ربانی در 28 اوت به لاکیلا سفر خواهد کرد و “در مقدس” کلیسایی را که مقبره سلستین در آن قرار دارد باز خواهد کرد. این زمان مصادف با کلیسا در جشن لاکویلا از جشن بخشش است که توسط سلستین در گاو نر پاپی ایجاد شد.

اسقف اعظم فعلی لاکویلا، کاردینال جوزپه پتروکی، خاطرنشان کرد که از آن زمان هیچ پاپی برای بستن جشن سالانه به لاکیلا نرفته است، مراسمی که آیین بخشش را بسیار عزیز فرانسیس جشن می گیرد.

وی در بیانیه ای با اعلام این دیدار گفت: امیدواریم همه مردم، به ویژه آنهایی که از درگیری ها و اختلافات داخلی آسیب دیده اند، بتوانند مسیر همبستگی و صلح را بیابند.

فرانسیس تصمیم بندیکت شانزدهم برای بازنشستگی را به عنوان “باز کردن در” برای پاپ های آینده برای انجام همین کار ستود و او در ابتدا یک پاپ کوتاه دو تا پنج ساله را برای خود پیش بینی کرد.

نه سال بعد، فرانسیس هیچ نشانه ای از بازنشستگی نشان نداده است و او هنوز برنامه های بزرگی در افق دارد.

او علاوه بر سفرهای آتی امسال به کنگو، سودان جنوبی، کانادا و قزاقستان، نشست بزرگ اسقف های جهان را در سال 2023 برای بحث در مورد تمرکززدایی رو به رشد کلیسای کاتولیک و همچنین ادامه اجرای اصلاحات آن برنامه ریزی کرده است.

اما فرانسیس به دلیل کشیدگی رباط‌های زانوی راستش که راه رفتن را دردناک و دشوار می‌کرد، با مشکل مواجه شد. او به دوستانش گفته است که نمی‌خواهد عمل کند، بنا بر گزارش‌ها به دلیل واکنشش به بیهوشی در جولای گذشته که 33 سانتی‌متر (13 اینچ) از روده بزرگش برداشته شد.

این هفته، یکی از نزدیک ترین مشاوران و دوستان او، کاردینال هندوراسی اسکار رودریگز مارادیاگا، گفت که صحبت در مورد استعفای پاپ یا پایان دوره پاپی فرانسیس بی اساس است.

مارادیاگا به Religion Digital، یک سایت اسپانیایی زبان کاتولیک گفت: “من فکر می کنم این توهمات نوری است، توهمات مغزی.”

کریستوفر بلیتو، مورخ کلیسا در دانشگاه کین در یونیون، نیوجرسی، خاطرنشان کرد که اکثر ناظران واتیکان انتظار دارند فرانسیس در نهایت از سمت خود کناره گیری کند، اما نه قبل از مرگ بندیکت. پاپ بازنشسته 95 ساله از نظر جسمی ضعیف است اما هنوز هوشیار است و گهگاه از بازدیدکنندگان خانه اش در باغ های واتیکان پذیرایی می کند.

بلیتو در ایمیلی گفت: «او دو پاپ سابق را در اطراف خود نخواهد داشت. او با اشاره به سفر برنامه ریزی شده فرانسیس به لاکیلا، پیشنهاد کرد که زیاد در آن مطالعه نشود و اشاره کرد که ژست بندیکت شانزدهم در سال 2009 تقریباً برای همه از دست رفته بود.

او گفت: «در آن زمان بسیاری از داستان‌ها را به خاطر ندارم که بگوییم دیدار بندیکت در سال 2009 باعث شد فکر کنیم که او قرار است استعفا دهد.



Source link