ویدئویی نشان می‌دهد که مقامات روسی تلاش می‌کنند تا بازرسان هسته‌ای را متقاعد کنند که یک موشک قبل از فرود در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای اوکراین 180 درجه چرخیده است.

بیشاپ و تلگراف مردی را که در این فیلم صحبت می‌کند، رنات کارچا، کارشناس هسته‌ای روسی معرفی کردند. تلگراف گزارش داد که کرچا به شرکت روس اتم، یک شرکت هسته ای دولتی روسیه مشاوره می دهد. اینسایدر نتوانست به طور مستقل هویت او را تأیید کند.

این ویدئو نشان می دهد که او با اشاره به موشک و چرخاندن دستان خود چرخش 180 درجه ای را نشان می دهد.

آژانس فورا به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گلوله باران در کارخانه

بر اساس ترجمه تلگراف، او در حالی که به موشک اشاره می کرد، گفت: از اینجا فرار کرد و جهت نیکوپل این است. یک دور برگشتی انجام داد. اصولاً فرود آمد و دور خود چرخید. نیکوپول شهری در جنوب اوکراین است.

رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که او و همکارانش پس از گلوله باران‌های مکرر در نزدیکی نیروگاه، برای «جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای» از زاپوریژژیا دیدن کردند. روسیه این نیروگاه را در ماه مارس تصرف کرد و از آن زمان تاکنون آن را کنترل می کند.

اعضای مأموریت کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) هنگام بازدید از طرح نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia تحت کنترل روسیه در اوکراین در 1 سپتامبر 2022، بقایای یک گلوله را بازرسی می‌کنند. گزارش شده است که مرد مقابل یک مشاور هسته‌ای روسی است. به آژانس گفت که یک موشک 180 درجه چرخید.

اوکراین و روسیه یکدیگر را به دلیل حملات نزدیک به بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا مقصر می دانند.

  • اطلاعات غرب روسیه را متهم کرد که از وضعیت حفاظت شده نیروگاه به عنوان سپر استفاده می کند و نیروهای اوکراینی تمایلی به حمله به آن ندارند.

    تلگراف تبادل نظر درباره موشکی را که در ویدیو ضبط شده است، توصیف کرد: “تلاشی برای متقاعد کردن آنها که از قلمرو تحت کنترل روسیه شلیک نشده است.”

    هرمان گلوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین روز جمعه در فیس بوک گفت که کارچا به عنوان راهنمای تور عمل می کند و اطلاعات نادرست به آژانس بین المللی انرژی اتمی می دهد، اما مشخص نکرد که کارچا چه گفته است. وی همچنین از تحریم کرچا خبر داد.

    فیلم ویدئویی مردی را نشان می دهد که با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپوریژژیا با بقایای یک پوسته در مقابل آنها صحبت می کند.

    گزارش شده است که یک مقام روسی به بازرسان هسته ای گفته است که یک موشک قبل از فرود در نزدیکی آن 180 درجه چرخیده است.

  • خبرگزاری دولتی تاس روسیه نیز گزارش داد که کرچا هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی را در سفر به زاپوریژژیا اسکورت کرده است.

    تلگراف گزارش داد که او تلاش می کرد نشان دهد که این موشک از سوی نیروهای اوکراینی آمده است، نه روسیه.

  • اعضای مأموریت کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) هنگام بازدید از طرح نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia تحت کنترل روسیه در اوکراین در 1 سپتامبر 2022، بقایای یک گلوله را بازرسی می‌کنند. گزارش شده است که مرد مقابل یک مشاور هسته‌ای روسی است. به آژانس گفت که یک موشک 180 درجه چرخید.D. Candano Laris/آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)/ جزوه از طریق رویترز

    • این بازدید هفته گذشته به دلیل گلوله باران نزدیک نیروگاه با چند ساعت تاخیر انجام شد.

      گزارش‌ها حاکی از آن است که یک نماینده روسیه تلاش کرد بازرسان هسته‌ای مرتبط با سازمان ملل را متقاعد کند که موشکی که در نزدیکی نیروگاه اصلی اوکراین فرود آمد، قبل از فرود 180 درجه چرخیده است و بنابراین نمی‌تواند از سوی نیروهای روسی صادر شود.

      مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



    منبع

    این ویدئو را از مک ویلیام بیشاپ، روزنامه نگار مستقل، اینجا ببینید:

    روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول این گلوله باران می دانند.

    گروسی روز پنجشنبه گفت که بازرسی نشان داده است که “بدیهی است که یکپارچگی گیاهی و فیزیکی کارخانه چندین بار نقض شده است.”