ویتنام خواستار خروج کشتی چینی از منطقه اقتصادی انحصاری خود است

سفارت چین در هانوی بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

فام تو هانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ویتنام از چین می‌خواهد که فوراً کشتی بررسی Xiang Yang Hong 10، کشتی‌های گارد ساحلی چین و کشتی‌های ماهیگیری را از آب‌های ویتنام خارج کند».

(گزارش توسط Phuong Nguyen؛ ویرایش توسط Kanupriya Kapoor)



منبع

در این بیانیه آمده است: «ویتنام چندین بار با چین تماس گرفته و اقداماتی را مطابق با قوانین بین‌المللی و قوانین ویتنام برای تضمین حقوق و منافع قانونی و مشروع ویتنام انجام داده است».

هانگ همچنین گفت ویتنام از جامعه بین‌المللی خواست تا به تلاش‌های خود برای حفظ نظم، صلح و امنیت در دریای چین جنوبی و کمک به توسعه منافع دو کشور بپیوندد.

ویتنام و چین مدت‌هاست درگیر مناقشات ارضی بر سر یک منطقه بالقوه غنی از انرژی در دریای چین جنوبی هستند، یک آبراه استراتژیک که سالانه بیش از 3 تریلیون دلار تجارت از طریق آن انجام می‌شود.

هانوی (رویترز) – ویتنام روز پنجشنبه یک کشتی بررسی چینی و اسکورتان آن را به نقض حاکمیت خود متهم کرد و از پکن خواست که کشتی ها را از آب های خود خارج کند.

هفته گذشته ویتنام از عملکرد اخیر یک کشتی تحقیقاتی چینی در همان منطقه منطقه اقتصادی انحصاری (EEZ) این کشور آسیای جنوب شرقی انتقاد کرد.

چین بر اساس نقشه‌های قدیمی، از جمله آب‌هایی که در منطقه EEZ ویتنام و چهار کشور دیگر آسیای جنوب شرقی قرار دارند، تقریباً کل دریای چین جنوبی را قلمرو خود می‌داند.

چین گفته است که تحقیقات علمی یک فعالیت عادی در مناطق تحت صلاحیت چین است.