وکیل سابق ترامپ فکر می کند که رئیس جمهور سابق به دلیل مدیریت شورش 6 ژانویه در خطر رد صلاحیت از سمت خود است.

کاب گفت: «این اولین بار در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس جمهور، برخلاف قانون اساسی، تلاش کرد به طور غیرقانونی در قدرت بماند.

کاب به سی‌بی‌اس گفت: «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور نه به دلیل جست‌وجو، بلکه به دلیل فعالیت‌های ممانعت‌کننده‌ای که در رابطه با روند 6 ژانویه و تلاش‌ها برای مداخله در شمارش انتخابات انجام داد، در وضعیت قانونی جدی قرار دارد».

کاب که در سال‌های 2017 و 2018 به عنوان مشاور کاخ سفید به نمایندگی از ترامپ خدمت می‌کرد، گفت که کنگره به راحتی می‌تواند ترامپ را از تصدی پست مجدد بر اساس بند 3 اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی منع کند. مقررات پس از جنگ داخلی که زمانی مبهم بود، بیان می‌کند که هیچ‌کسی که «باید علیه یک نهاد دولتی دست به شورش یا شورش زده باشد یا به دشمنان آن کمک یا آرامش داده باشد» نباید در مناصب دولتی خدمت کند.

این ماده، کسانی را که «درگیر شورش یا شورش» شده اند، از مشاغل دولتی منع می کند.

کاب به سی‌بی‌اس گفت که او معتقد نیست که «عاقلانه» است که رئیس‌جمهور سابق را به‌خاطر «جنایت فرآیندی» تحت تعقیب قرار دهیم، اما فکر می‌کند که احتمال متهم شدن ترامپ در رابطه با تحقیقات مربوط به 6 ژانویه «بسیار زیاد» است.

تای کاب، وکیل سابق ترامپ، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس پیشنهاد کرد ترامپ ممکن است از سمت خود برکنار شود.

  • کاب قبلاً به Sonam Sheth از Insider گفته بود که معتقد است تحقیقات فدرال گسترده در مورد قیام 6 ژانویه و فعالیت ترامپ که منجر به محاصره ساختمان کنگره شد و در طول آن، تهدیدی بسیار بزرگتر از جستجوی اخیر در مار-آ-لاگو برای ترامپ است.

    کاب گفت که طبق بند 3 اصلاحیه چهاردهم، ممکن است ترامپ از سمت خود در آینده منع شود.

  • دعوا راه دیگری برای رد صلاحیت مقامات برای شورش بر اساس قانون اساسی است. یک قاضی در نیومکزیکو یک کمیسر محلی به نام کوی گریفین را به دلیل مشارکت در شورش 6 ژانویه از سمت خود برکنار کرد و او را به اولین مقام دولتی در بیش از 100 سال گذشته تبدیل کرد که طبق بخش 3 اصلاحیه چهاردهم از سمت خود سلب صلاحیت شد.

    یک قاضی در اوایل سال جاری پیشنهاد رأی دهندگان جورجیا برای رد صلاحیت مارجوری تیلور گرین، نماینده مجلس نمایندگان از رأی گیری را رد کرد، زیرا شواهد کافی مبنی بر اینکه او یک شورشی بوده و در شورش ها شرکت کرده بود، پیدا نکرد.

    رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ در یک گردهمایی در Ellipse در 6 ژانویه 2021 سخنرانی می کند.ساموئل کوروم/گتی ایماژ

    • تجمع ترامپ در Ellipse در 6 ژانویه

      در تلاشی مشابه با هدف قرار دادن نماینده مدیسون کاوتورن از کارولینای شمالی، یک قاضی ابتدا در ماه مارس به نفع کاوثورن رای داد. در دادگاه تجدیدنظر، هیئتی از چهارمین دایره استیناف دریافتند که کاوثورن از چالش‌های مربوط به صلاحیت خود مصون نیست – اما فقط پس از اینکه کاتورن در انتخابات اولیه خود در ماه مه شکست خورده بود.

      مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



      منبع

      فعالان و وکلای دموکرات همچنین تلاش ناموفقی برای رد صلاحیت برخی از اعضای جمهوری خواه کنگره از نامزدی مجدد برای انتخاب مجدد بر اساس بخش 3 اصلاحیه چهاردهم داشته اند.

      نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد وکلای دموکرات و اعضای کنگره، از جمله اعضای کمیته 6 ژانویه، هم در مورد قانون و هم در مورد دعاوی ایالت به ایالت در حال تدوین استراتژی هستند تا ترامپ را از تصدی پست مجدد تحت اصلاحیه چهاردهم منع کنند.

      کاب به گرت گفت: یک راه ساده برای رد صلاحیت رئیس جمهور ترامپ وجود دارد. او به وضوح اصلاحیه چهاردهم ماده سوم قانون اساسی را هنگام کمک و آرامش و سه ساعت انفعال در رابطه با آنچه در محوطه کاپیتول اتفاق می‌افتاد نقض کرد و توئیتی مبهم درباره پنس ارسال کرد که نشان می‌دهد پنس شکست خورده است. این به وضوح به شورشیان کمک و آسایش داد.»

      تای کاب، وکیل سابق کاخ سفید ترامپ، در مصاحبه با پادکست ماژور گرت از شبکه سی‌بی‌اس نیوز، گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نه تنها تحت تعقیب قانونی، بلکه بر اساس اصلاحیه چهاردهم نیز رد صلاحیت از سمت خود را تهدید می‌کند.

      کاب اضافه کرد: «این اوایل محبوب بود، اما این واقعیت که با تأخیر و تأخیر مواجه شد، زمانی که ما به راحتی می‌توانیم با رد صلاحیت کردن او در حال حاضر، مکالمه را تغییر دهیم، خواه تحت پیگرد قانونی قرار گیرد یا نه، من ناراحت می‌شوم». جلسه لنگ اردک پس از میان ترم 2022.

      گریفین، بنیانگذار کابوی ها برای ترامپ که در 6 ژانویه به دلیل تجاوز به ساختمان کنگره محکوم شد، به دلیل امتناع از تأیید نتایج انتخابات مقدماتی ژوئن 2022 در سمت خود به عنوان کمیسر ناحیه در کانتی اوترو توجه ملی را به خود جلب کرد.