وکلای ترامپ ادعا می کنند که اسناد طبقه بندی شده ضبط شده از مار-آلاگو ممکن است دارای امتیاز باشند زیرا حاوی یادداشت های دست نویس هستند.

وزارت دادگستری در درخواست خود برای دسترسی به مواد محرمانه ای که از خانه مار-آ-لاگو رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ضبط شده است، سخنانش را کوتاه نکرده است. بدون توانایی بررسی آن سوابق، استدلال می شود که “دولت و مردم آسیب های جبران ناپذیری متحمل خواهند شد.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا.سرجیو فلورس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

  • تحقیقات وزارت دادگستری همچنین در حال بررسی نقض احتمالی قوانینی است که پنهان‌سازی، حذف و از بین بردن سوابق دولتی را جرم می‌دانند – همچنین بدون در نظر گرفتن سطح طبقه‌بندی.

    Dearie، استاد ویژه تازه منصوب شده، یک جلسه استماع اولیه را روز سه شنبه برگزار کرد تا به چگونگی روند بازبینی خود در دو ماه آینده بپردازد. پیش از آن جلسه، وکلای ترامپ با درخواست دیر برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وضعیت طبقه بندی اسناد توقیف شده مخالفت کردند.

    دونالد ترامپ صحبت می کند

    تشکیل پرونده روز سه شنبه در پاسخ به درخواست تجدیدنظر وزارت دادگستری مبنی بر توقف موقت بررسی حدود 11000 سند ضبط شده از مار-آلاگو، از جمله بیش از 100 سند که دارای علامت طبقه بندی شده بودند، صورت گرفت.

    ترامپ از دستوری حمایت می‌کند که وزارت دادگستری را از بازبینی اسناد محرمانه ضبط شده از خانه‌اش باز می‌دارد.

  • اما روز سه‌شنبه، وکلای ترامپ پیشنهاد کردند که این نگرانی‌ها – و نشانه‌های طبقه‌بندی واضح – ممکن است برای غلبه بر قدرت قلم رئیس‌جمهور سابق یا شارپی کافی نباشد.

    وزارت دادگستری، در اعتراض به دستور کانن، گفت که این دستور “کوشش های دولت برای حفاظت از امنیت کشور را مختل می کند.” اما وکلای رئیس جمهور سابق گفتند که یادداشت های دست نویس بر فوریت این نگرانی غلبه می کند.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

این پاسخ به این دلیل قابل توجه بود که وکلای ترامپ احتمال صدور کیفرخواست درباره اتهامات مربوط به حذف سوابق از کاخ سفید را تایید کردند.

FBI در 8 اوت مار-آ-لاگو را به عنوان بخشی از تحقیق در مورد نقض احتمالی قانون جاسوسی و سایر قوانین، بر اساس حکم بازرسی که با اصلاحات تکمیل نشده بود، بازرسی کرد. در پرونده های دادگاه، وزارت دادگستری خاطرنشان کرده است که قانون جاسوسی، حفظ سوابق دولتی مربوط به دفاع ملی بدون توجه به وضعیت طبقه بندی، جرم محسوب می شود.

در پرونده‌های دادگاه، وکلای ترامپ ادعاهای او را برای حذف طبقه‌بندی منعکس نکرده‌اند، اما آنها تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور فعلی دارای اختیار مطلق برای از حالت طبقه‌بندی اطلاعات است. روز دوشنبه، آنها گفتند که دولت “اثبات نکرده است” سوابق با علامت های طبقه بندی شده هنوز طبقه بندی شده است، و افزودند که “این موضوع قرار است بعدا مشخص شود.”

آنها افزودند: «این یادداشت‌ها مطمئناً می‌توانند حاوی اطلاعات ممتازی باشند که بیشتر از نیاز به بررسی مستقل و شخص ثالث این اسناد حمایت می‌کند.

وکلای ترامپ در یک پرونده جدید در دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده برای حوزه یازدهم گفتند: «این واقعیت که اسناد دارای علامت‌های طبقه‌بندی هستند، لزوماً ادعاهای امتیاز را نفی نمی‌کند. آنها در ادامه خاطرنشان کردند که بر اساس اسناد دادگاه، برخی از سوابق طبقه بندی شده ضبط شده از مارآ لاگو “ظنواً حاوی یادداشت های دست نوشته رئیس جمهور ترامپ است.”

یک “استاد ویژه” که برای بررسی این سوابق منصوب شده بود، سه شنبه جلسه اولیه را برگزار کرد.

ترامپ همچنین مکرراً بدون مدرک ادعا کرده است که «دستور ثابتی» برای از حالت طبقه بندی کردن تمام اسنادی که به مار-آ-لاگو منتقل شده بودند، داشته است. اما بیش از ده ها دستیار سابق او به سی ان ان گفتند که از چنین دستوری اطلاعی ندارند و تیم حقوقی ترامپ در هیچ یک از پرونده های خود این ادعا را مطرح نکرده است.

قاضی آیلین کانن هفته گذشته از ادامه حکم خود امتناع ورزید و ریموند دیری، قاضی ارشد سابق دادگاه فدرال در بروکلین را به عنوان استاد ویژه منصوب کرد – یک داور خارجی که مطالب را بررسی می کند و هر چیزی را که می تواند تحت پوشش موکل وکیل قرار گیرد، بررسی می کند. یا امتیاز اجرایی

وکلای او استدلال کردند که ارائه اطلاعات در مورد وضعیت طبقه بندی سوابق، ترامپ را مجبور می کند “به طور کامل و مشخص دفاعی را افشا کند” که ممکن است در صورت “کیفرخواست بعدی” از آن استفاده کند.

وکلای ترامپ گفتند که اسناد طبقه بندی شده مارآ لاگو می توانند دارای امتیاز باشند زیرا حاوی یادداشت های دست نویس او هستند.