وزیر هند می گوید جنگ اوکراین در خدمت منافع کسی نیست

___

کانبرا، استرالیا (AP) – وزیر امور خارجه هند، سوبرهمانیام جایشانکار، گفت که جنگ روسیه علیه اوکراین “به نفع هیچ کسی نیست”، اما از بیان اینکه آیا دولت او از طرح مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت الحاق سرزمین های اوکراین توسط مسکو حمایت خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

جایشانکار روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، پس از یک نشست دوجانبه در مجلس پارلمان که در آن درباره جنگ اوکراین بحث شد، صحبت کرد.

وونگ گفت: «همانطور که نخست وزیر مودی به آقای پوتین گفته است، اکنون زمان جنگ نیست.

وونگ گفت که از سخنان نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه گذشته استقبال می کند: “دوران امروز جنگ نیست.”

وی افزود: «به عنوان کشوری در جنوب جهانی، ما به طور مستقیم می‌بینیم که چقدر بر کشورهای کم‌درآمد، چالش‌هایی که آنها از نظر سوخت، غذا و کود با آن‌ها مواجه هستند، تأثیر گذاشته است».

جیشانکار در پاسخ به این سوال که آیا هند از طرح این هفته سازمان ملل در محکومیت الحاق چهار منطقه اوکراین توسط مسکو حمایت می کند، پاسخ داد: “به عنوان یک موضوع احتیاط و سیاست، ما آرای خود را از قبل پیش بینی نمی کنیم.”

وونگ گفت: “من فکر می کنم Quad بسیار خوب کار می کند.” “من فکر می کنم سطح اعتماد استراتژیک و ثبات استراتژیک در بین شرکای Quad عمیق و محکم است.”

وزرای استرالیا و هند توافق کردند که اختلافات در مورد روسیه، گفتگوی چهارجانبه امنیتی را تضعیف نمی کند، مشارکتی که ایالات متحده و ژاپن نیز به آن چهارجانبه معروف هستند.

پوشش AP از منطقه آسیا و اقیانوسیه را در https://apnews.com/hub/asia-pacific دنبال کنید



منبع

جیشانکار با اشاره به پاکستان گفت: یکی از دلایلی که هند به شدت به تسلیحات روسی متکی بود این بود که «برای چندین دهه کشورهای غربی به هند سلاح نمی‌دادند و در واقع یک دیکتاتوری نظامی را در کنار ما به عنوان شریک مطلوب می‌دیدند».

هند بازار عمده ای برای سلاح های ساخت روسیه است.

ما به وضوح با درگیری در اوکراین مخالف بوده ایم. ما معتقدیم که این درگیری در خدمت منافع کسی نیست. نه شرکت کنندگان و نه در واقع جامعه بین المللی.

جایشانکار گفت که روابط هند با روسیه “مطمئناً به خوبی به منافع ما خدمت کرده است.”