وزارت دادگستری با این استدلال که اسناد طبقه بندی شده «سوابق شخصی» ترامپ نیستند، از حکم اصلی ویژه درخواست تجدید نظر می کند.

هنگامی که FBI یک ماه پیش حکم بازرسی را در مار-آ-لاگو اجرا کرد، وزارت دادگستری می گوید که بیش از 11000 صفحه از اسناد دولتی را پیدا کرده است که – بر اساس قانون سوابق ریاست جمهوری – در اختیار آرشیو ملی است. آنها همچنین صدها صفحه در اسناد با علامت های طبقه بندی شده پیدا کردند، علیرغم این واقعیت که یک وکیل ترامپ تأیید کرد که رئیس جمهور سابق پس از تحویل 38 سند طبقه بندی شده در ژوئن در پاسخ به احضار هیئت منصفه، دیگر سوابق طبقه بندی شده ندارد. اوایل سال، ترامپ جعبه‌هایی از اسناد را به آرشیو ملی تحویل داد که حاوی بیش از 700 صفحه اسناد طبقه‌بندی شده بود.

ترامپ «نمی‌گوید و نمی‌تواند ادعا کند که مالک یا دارای منافعی در اسناد طبقه‌بندی‌شده است؛ اینکه او حق دارد آن سوابق دولتی را به او بازگرداند؛ یا اینکه می‌تواند ادعاهای قابل قبولی در مورد امتیاز وکیل-موکل در این زمینه مطرح کند. اسنادی که دولت را از بررسی یا استفاده از آنها منع می کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گردهمایی 3 سپتامبر 2022 در ویلکس-بار، پیکائو (اسپنسر پلات / گتی ایماژ)

بخش‌هایی از حکم کانن – به‌ویژه آن‌هایی که دولت را از انجام هر کاری با سوابق طبقه‌بندی‌شده‌ای که به دست آورده است، دعوت می‌کنند – «بسیار فوری و جدی‌ترین آسیب‌ها را به دولت و مردم وارد می‌کند». دولت همچنین نوشت که این دستور می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای شناسایی وجود هرگونه رکورد طبقه‌بندی‌شده اضافی که به‌درستی ذخیره نمی‌شود، شود.

یک قاضی فدرال دلیل محتملی پیدا کرد که شواهد جنایات در املاک مار-آ-لاگو ترامپ پیدا می شود و حکم FBI برای بازرسی اموال را امضا می کند. وزارت دادگستری هفته گذشته در بایگانی دادگاه اعلام کرد، اف‌بی‌آی بیش از 100 پرونده طبقه‌بندی‌شده را پیدا کرد که ترامپ قرار نبود آنها را داشته باشد، همراه با بیش از 11000 سند دولتی که به درستی در آرشیو ملی تعلق داشت.

این وزارتخانه همچنین خواستار توقف بخشی از حکم کانن تا زمانی که درخواست تجدید نظر در جریان است، شد و گفت: “زمانی که تحقیقات جنایی در مورد مواردی که خطرات امنیت ملی را شامل می شود، دولت و مردم به طور غیرقابل جبرانی آسیب می بینند.”

کانن، منصوب 41 ساله ترامپ که در انتهای دولت ترامپ در منطقه جنوبی فلوریدا تایید شد، روز دوشنبه به درخواست ترامپ برای یک استاد ویژه اجابت کرد. حکم او به طور گسترده ای توسط جامعه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت، به ویژه با توجه به تصمیم بی سابقه او برای اعطای اختیار ویژه نه تنها به اسنادی که توسط امتیاز وکیل-موکل محافظت می شوند، بلکه در مورد ادعاهای ادعایی ترامپ مبنی بر امتیاز اجرایی.

وزارت دادگستری نوشت: “سوابق طبقه بندی شده اموال دولتی هستند که قوه مجریه بر آنها کنترل دارد و شاکی هیچ گونه منفعت دارایی قابل تشخیصی در آنها ندارد.”

واشنگتن – وزارت دادگستری در یک پرونده قضایی اعلام کرد که صدها صفحه از اسناد طبقه بندی شده دولتی که ماه گذشته از املاک مار-آ-لاگو دونالد ترامپ ضبط شد، “سوابق شخصی” رئیس جمهور سابق نیست و او حق ندارد آنها را در اختیار داشته باشد. روز پنجشنبه همانطور که گفته شد، دولت به حکم یک قاضی در این مورد اعتراض خواهد کرد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

وزارت دادگستری گفت که هیچ شکی وجود ندارد که اسناد طبقه بندی شده ای که FBI از مار-آ-لاگو به دست آورده است متعلق به دولت ایالات متحده است.

این وزارتخانه افزود: «موفق شدن به دولت به سادگی به دولت این امکان را می دهد که به بررسی و استفاده از همان سوابق – که باز هم بدون شک به دولت تعلق دارد، نه شاکی – در تحقیقات جنایی خود نیز ادامه دهد.»

دولت نوشت: «علامت‌های طبقه‌بندی روی اسناد نشان می‌دهد که آنها سوابق دولتی هستند، نه سوابق شخصی شاکی». “بررسی دولت از آن سوابق، هیچ ادعای قابل قبولی درباره امتیاز وکیل-موکل ایجاد نمی کند، زیرا چنین سوابق طبقه بندی شده ای حاوی ارتباطات بین شاکی و وکلای خصوصی او نیست. و به دلایل متعدد، هیچ ادعای بالقوه امتیاز اجرایی نمی تواند محدود کردن بازنگری قوه مجریه را توجیه کند. و استفاده از سوابق طبقه بندی شده مورد بحث در اینجا.”

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گردهمایی 3 سپتامبر 2022 در ویلکس-بار، پیکائو (اسپنسر پلات / گتی ایماژ)

وزارت دادگستری روز پنجشنبه نوشت: هیچ چیزی در قانون وجود ندارد که نشان دهد “رئیس جمهور سابق می تواند با موفقیت از امتیاز اجرایی برای جلوگیری از بررسی و استفاده از سوابق خود توسط قوه مجریه استفاده کند.”

دولت استدلال می‌کند که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده دیگری را که قبل از جست‌وجوی اف‌بی‌آی در ماه اوت در مار-آ-لاگو ذخیره شده بود، «پنهان و حذف کرده است».

بر اساس اطلاعیه ای که روز پنجشنبه ارسال شد، وزارت دادگستری به حکم آیلین کانن قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای یک استاد ویژه برای بررسی اسناد کشف شده در جریان بازرسی خانه ترامپ در مار-آ-لاگو اعتراض خواهد کرد. وزارت دادگستری اعلام کرد که درخواست تجدید نظر خود را به دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده برای حوزه یازدهم ارائه خواهد کرد.