همسر کتابفروش سابق شانگهای با ‘ممنوعیت خروج’ مورد ضرب و شتم قرار گرفت

هنگ کنگ (AP) – پلیس چین در نامه ای که وی منتشر کرد، از بازگشت یک زن به خانه اش در فلوریدا جلوگیری کرد تا همسرش را مجبور کند به چین بازگردد.

اما دادستان‌های چین قبلاً استفاده از ممنوعیت خروج اعضای خانواده را برای فشار آوردن به افراد تحت تعقیب برای بازگشت توصیف کرده‌اند. دادستان ها در یادداشت هایی درباره پرونده یک تاجر سابق چینی که متهم به دزدی 6 میلیون دلار بود و به کانادا نقل مکان کرده بود، نوشتند که یک گروه ویژه را برای “به شدت محدود کردن بقای او” تشکیل داده و پسر و دخترش را ممنوع الخروج کردند. زن و شوهر سابق به عنوان بخشی از کمپین “کنترل بستگان خود و متزلزل کردن حمایت عاطفی او”.

یو که پس از بازگشت همسرش برای دیدار با اقوام و دوستانش قصد سفر به چین را داشت، برنامه های خود را لغو کرد.

این زوج معتقدند که موضوع سه مقاله با نام مستعار است که پلیس یو را به انتشار آنها از ایالات متحده متهم می کند، در مورد رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و کسانی که در جنبش اعتراضی دموکراسی خواهانه چین در سال 1989 دخیل بودند.

یو تا سال 2018 یکی از شناخته شده ترین کتابفروشی های مستقل شانگهای را اداره می کرد، زمانی که مقامات محلی از تمدید اجاره کتابفروشی جیفنگ او جلوگیری کردند و عملاً آن را از کار انداختند. یو گفت، در آن زمان، یکی از نمایندگان اداره امنیت عمومی به او گفت که مغازه‌اش میزبان «علمای حساس بیش از حد» و «مذاکرات حساس» بوده است.

یو گفت که احساس گناه می کند که کارش بر همسرش که در کتابفروشی جیفنگ کار نمی کرد تأثیر گذاشته است. یو در یک مصاحبه ویدیویی از خانه آنها در فلوریدا گفت، احساس “زخم باز” است. “من نمی دانم چه زمانی می توانم همسرم را در آغوش بگیرم و چه زمانی می توانم سالم به زادگاهم برگردم. و آزادانه.»

این زوج روزانه با استفاده از سرویس پیام‌رسانی چینی WeChat صحبت می‌کنند. اما جدایی برایشان سخت بوده است.

او گفت که روز بعد، پلیس محلی به ژی گفت که حرکت شوهرش حل و فصل این وضعیت را دشوارتر می کند.

شوهرش میائو یو گفت که او در آگوست گذشته از سوار شدن به هواپیما در شانگهای منع شد و از آن زمان دیگر نتوانسته چین را ترک کند.

بسیاری از کشورها می توانند افرادی را که متهم به جنایات هستند و یا به عنوان شاهد در مراحل قانونی مورد نیاز هستند را از ترک منع کنند. اما محققان می گویند استفاده چین از ممنوعیت سفر فراتر از این هنجارهای بین المللی است.

زی در نامه خود می نویسد که نگران دخترانش است که امسال برای دانشگاه درخواست می دهند. وقتی نوجوانان عشق مادری خود را از دست می دهند، باعث پشیمانی مادام العمر می شود.

یو به دلیل نگرانی در مورد امنیت همسرش از ارائه اطلاعات تماس برای همسرش خودداری کرد. با این حال، او ترتیبی داد که یک خبرنگار آسوشیتدپرس به تماسی بین آنها بپیوندد که در آن او تأیید کرد که نامه را نوشته است اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

این زوج در سال 2019 به آمریکا نقل مکان کردند، زمانی که یو مدرک کارشناسی ارشد خود را در علوم سیاسی آغاز کرد و زی به عنوان همسر یک دارنده ویزای دانشجویی آمد. آنها در فلوریدا ساکن شدند تا فرزندان خود را که در آنجا به مدرسه می روند همراهی کنند. یو اکنون در اورلاندو در رشته روزنامه نگاری تحصیل می کند و گفت که از زمانی که به خارج از کشور رفته است در سیاست فعال نبوده است.

یو گفت، در شش ماه گذشته به فکر بازگشت به چین در ازای آزادی همسرش بوده است. او از ترس اینکه در صورت ممنوعیت خروج هر دوی آنها توسط مقامات، فرزندانش تنها بمانند، جلو نرفت. او افزود که دختران دوقلوی آنها در این ماه 18 ساله شدند. آنها یک پسر 22 ساله نیز دارند.

یو گفت که تصمیم گرفت با رسانه ها صحبت کند زیرا امیدوار بود قبل از سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل فوریه به چین توجه دولت ایالات متحده را جلب کند. این یک امید بسیار کوچک است. اما حالا دیگر امید خوبی در اینجا ندارم.»



منبع

او گفت که یو نامه همسرش را بدون اینکه از قبل به او گفته باشد در وی چت منتشر کرد. چند ساعت پس از اولین پست وی در وی چت ناپدید شد اما توجه رسانه های چینی را به خود جلب کرد. پست مشابهی در حساب توییتر او نزدیک به 170000 بازدید داشت.

فانگ ژی، 51 ساله، در درخواستی به مقامات، نوشت که پلیس به او گفته است که “بی گناه” است اما تا زمانی که شوهرش، کتابفروش سابق که پس از تعطیل شدن فروشگاهش به دلایل سیاسی چین را ترک کرد، نمی تواند آنجا را ترک کند. خودش بالا

یو گفت همسرش می تواند به طور عادی در چین زندگی کند و بیشتر وقت خود را در خانه خود در شانگهای می گذراند.

او نوشت: “شما به وضوح به من گفتید که من بی گناه هستم. هنگامی که شوهرم برای تحقیقات به چین بازگردد، می توان آن را با آزادی من برای ترک معاوضه کرد.”

دفتر امنیت عمومی شانگهای فوراً به سؤالات فکس روز دوشنبه پاسخ نداد و سخنگوی وزارت خارجه گفت که او از این پرونده مطلع نیست.

به نظر می رسد این پرونده آخرین نمونه از اعمال ممنوعیت خروج از کشور توسط مقامات چینی برای بستگان یک فرد برای تحت فشار قرار دادن آنها برای بازگشت باشد.

ممنوعیت خروج، که منتقدان آن را به گروگان گیری تشبیه کرده اند، هم بر شهروندان چینی و هم بر خارجی ها تأثیر گذاشته است. دولت ایالات متحده ممنوعیت خروج را به عنوان یک خطر در توصیه های مسافرتی خود برای افرادی که به چین می روند در نظر گرفته است.

ژی در سال 2022 برای مراقبت از مادر بیمارش به شانگهای بازگشت و پلیس شانگهای دو روز قبل از اینکه در ماه آگوست به خانه بازگردد، این ممنوعیت را به او گفت. او گفت که شی تلاش کرد تا به هر حال ترک کند، اما مقامات مرزی فرودگاه از خروج او جلوگیری کردند و گفتند که او “مظنون به به خطر انداختن امنیت ملی است”.

یو گفت که او نویسنده مقالات نیست، اما پلیس به زی گفت که آنها را به آدرس IP مرتبط با یو ردیابی کرده است.

اما پلیس داستان متفاوتی را برای او تعریف کرد، او در درخواستی برای مقامات نوشت که یو حدود دو هفته پیش در رسانه های اجتماعی منتشر کرد.

فنگ چونگی، استاد مطالعات چین، دانشگاه فناوری در سیدنی که در سال 2017 از ترک چین جلوگیری شد، گفت که مقامات چینی مرتباً چنین تهدیداتی را انجام می دهند، اما استدلال می کند که تبلیغات از طریق کمپین های رسانه ای نقش کلیدی ایفا کرده و به او و دیگران اجازه می دهد پس از خروج از چین خارج شوند. ممنوعیت ها