نیروی هوایی تایلند می گوید ایالات متحده درخواست خرید جت های F-35 را رد کرده است

ارتش تایلند از فناوری ایالات متحده استفاده کرده است که به دوران جنگ ویتنام باز می گردد، زمانی که میزبان نیروهای هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده در پایگاه های خود بود. تایلند سال ها میزبان تمرینات آموزشی سالانه “Cobra Gold” با ایالات متحده بوده است.

تایلند در حال حاضر 12 جت جنگنده جی اس-39 گریپن ساخت شرکت ساب سوئد را علاوه بر مدل های ساخت آمریکا دارد که بسیاری از آنها دهه هاست که در حال بهره برداری هستند.

(گزارش توسط Panarat Thepgumpanat، نوشته Chayut Setboonsarng؛ ویرایش توسط Martin Petty)



منبع

با این حال، این روابط گرم به دلیل کودتاهای ارتش تایلند علیه دولت‌های منتخب در سال‌های 2006 و 2014 و نگرانی‌ها در مورد پیشروی دولت‌های تحت حمایت ارتش به سمت قدرت رقیب چین، تیره‌تر شده است.

مارشال پراپاس سورنچایدی، سخنگوی نیروی هوایی، در بیانیه‌ای گفت: فروش جنگنده‌های نسل پنجم مشروط به شرایطی بود که شامل محدودیت‌های زمانی، الزامات فنی و سازگاری با تعمیر و نگهداری بود و بنابراین ایالات متحده قادر به ارائه این فروش نبود.

F-35 یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده جهان است و به عنوان یک صادرات حساس در نظر گرفته می شود که فقط به نزدیک ترین متحدان ایالات متحده فروخته می شود که در اقیانوس هند و اقیانوس آرام شامل استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور است.

بانکوک (رویترز) – نیروی هوایی این کشور آسیای جنوب شرقی روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از فروش جنگنده های رادارگریز F-35 خود به تایلند به دلیل مسائل مربوط به آموزش و الزامات فنی خودداری کرده است.

تایلند که در سال 2003 توسط ایالات متحده به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی شد، سال گذشته بودجه ای 13.8 میلیارد بات (407.68 میلیون دلار) برای جت های جدید اختصاص داده بود تا جایگزین قدیمی خود شود که عمدتاً ساخت ایالات متحده F-5 و F- هستند. 16 جنگنده.

(1 دلار = 33.8500 بات)

پراپاس گفت که نیروی هوایی همچنان جت های F-16 خود را جایگزین خواهد کرد و ایالات متحده مدل های ارتقا یافته F-15 و F-16s را ارائه کرده است که می توانند سریعتر منتقل شوند.

این هواپیما تا هشت جت F-35A لاکهید مارتین را به عنوان هدف خود شناسایی کرد.