نگاهی به موشکی که رهبر القاعده را کشت

تصاویر آنلاین ساختمان آسیب به بالکن را نشان می دهد، جایی که آمریکا می گوید الظواهری در آنجا بود، اما بقیه خانه ایستاده است و آسیب زیادی ندیده است.

موشک HELLFIRE چیست؟

مقامات و کارشناسان آمریکایی در این هفته تصریح کردند که اجتناب از تلفات غیرنظامیان یک عنصر حیاتی در انتخاب سلاح است.

نگاهی به آتش جهنم و چگونگی کشته شدن الظواهری:

برابست گفت: «این می تواند آسیب کافی برای نابودی بیشتر اهداف مانند وسایل نقلیه و ساختمان ها وارد کند، در حالی که آسیب کافی به بلوک های شهر وارد نمی کند و باعث تلفات غیرنظامی قابل توجهی می شود.

چه چیزی الزواهری را کشت؟

در این مورد، سیا حمله هواپیماهای بدون سرنشین را انتخاب کرد. و در حالی که سیا به طور کلی مأموریت های ضد تروریسم خود را تأیید نمی کند و از اطلاعات مربوط به حملاتی که انجام می دهد به دقت محافظت می کند، مقامات دولت ایالات متحده گفته اند که دو موشک هلفایر به بالکن ساختمانی که الظواهری در آن زندگی می کرد در کابل شلیک شده است.

هلفایر که در ابتدا به عنوان یک موشک ضد تانک در دهه 1980 طراحی شد، توسط سازمان های نظامی و اطلاعاتی در دو دهه گذشته برای حمله به اهدافی در عراق، افغانستان، یمن و جاهای دیگر استفاده شده است.

اجتناب از تلفات غیرنظامیان

ارتش ایالات متحده به طور معمول از موشک های هلفایر برای کشتن اهداف با ارزش استفاده می کند، از جمله یکی از رهبران ارشد القاعده در سوریه در سال گذشته و انور العولقی مبلغ القاعده در یمن در سال 2011.

در نتیجه، ایالات متحده تاکنون موشک های هلفایر یا پهپادهایی که بتوانند آنها را شلیک کنند، ارائه نکرده است. در عوض، ایالات متحده پهپادهای کوچکتر به اصطلاح کامیکازه مانند Switchblade و Phoenix Ghost را تحویل داده است که به جای شلیک موشک، هنگام اصابت به هدف منفجر می شوند.



منبع

واشنگتن (AP) – به مدت یک سال، مقامات ایالات متحده می گویند که از بین بردن یک تهدید تروریستی در افغانستان بدون حضور نیروهای آمریکایی در زمین دشوار است اما غیرممکن نیست. آخر هفته گذشته، ایالات متحده دقیقاً همین کار را کرد – ایمن الظواهری رهبر القاعده را با حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا کشت.

کلون کیچن، کارشناس ارشد موسسه امریکن اینترپرایز و تحلیلگر اطلاعاتی سابق، گفت که استفاده احتمالی از R9X نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌خواست الظواهری را با «احتمال محدود مرگ و نابودی جانبی و به دلایل سیاسی مرتبط دیگر» بکشد.

تام کاراکو، کارشناس دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، می‌گوید: «من می‌توانم بگویم که این یک گزینه بسیار کم خطر است. او گفت که استفاده از آتش جهنم، “منعکس کننده درجه بالایی از احتیاط در مقابل خطر است.”

کمتر از یک سال پیش، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده – با استفاده از یک موشک متعارف تر هلفایر – به یک خودروی تویوتا کرولا سدان سفید رنگ در یکی از محله های کابل برخورد کرد و 10 غیرنظامی را در اطراف و نزدیک ماشین به شمول هفت کودک کشت. در بحبوحه خروج آشفته نظامی ایالات متحده از افغانستان، نیروهای آمریکایی بر این باور بودند که در خودرو مواد منفجره وجود دارد و این یک تهدید قریب الوقوع برای سربازان در زمین است. رهبران نظامی گفتند این یک “اشتباه غم انگیز” بود

موشک های هدایت شونده دقیق را می توان بر روی هلیکوپترها و پهپادهای بدون سرنشین نصب کرد و به طور گسترده در نبرد در سراسر جهان استفاده می شود. به گفته رایان برابست، تحلیلگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها، اندیشکده واشنگتن، بیش از 100000 موشک هلفایر به ایالات متحده و سایر کشورها فروخته شده است.

ایالات متحده گزینه های متعددی برای این حمله داشت. می‌توانست از آتش جهنمی سنتی، بمبی که از هواپیمای سرنشین دار پرتاب می‌شود، یا حمله بسیار خطرناک‌تری توسط نیروهای زمینی استفاده کند. برای مثال، نیروهای نیروی دریایی ایالات متحده با هلیکوپتر به داخل پاکستان پرواز کردند و اسامه بن لادن را در یک حمله بیرون آوردند.

آیا ایالات متحده پهپادهایی را در اختیار اوکراین قرار می دهد که می توانند موشک های آتش جهنمی را شلیک کنند؟

نه. در حالی که ایالات متحده میلیاردها دلار کمک نظامی برای کمک به اوکراین برای مبارزه با نیروهای متجاوز روسیه ارائه کرده است، از ارائه سلاح هایی که می تواند به عمق روسیه شلیک کند، به طور بالقوه باعث تشدید درگیری یا کشاندن ایالات متحده به جنگ شود، محتاط است.

سایر حملات هوایی پرمخاطب در گذشته به طور سهوی غیرنظامیان بی گناه را کشته بودند. در این مورد، ایالات متحده با دقت استفاده از یک نوع موشک هلفایر را انتخاب کرد که احتمال تلفات دیگر را تا حد زیادی به حداقل می رساند. اگرچه مقامات ایالات متحده به طور علنی تایید نکرده اند که کدام نوع از Hellfire مورد استفاده قرار گرفته است، کارشناسان و سایرین آشنا با عملیات ضد تروریستی می گویند گزینه محتمل هلفایر R9X است – که با نام های مستعار مختلفی از جمله “بمب چاقو” یا “جینسو پرنده” شناخته می شود. “

یکی از مقامات سابق ایالات متحده گفت که انتخاب احتمالی R9X نمونه ای از تلاش دولت برای یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن آسیب های جانبی و جلوگیری از تلفات جان بیگناه است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: این موشک یک سلاح بسیار دقیق است که در یک منطقه بسیار کوچک حمله می کند.

یک مقام دولت روز دوشنبه گفت که ایالات متحده در مورد ساخت خانه ای که الظواهری در آن اقامت داشته است تحقیق کرده است تا اطمینان حاصل شود که عملیات می تواند بدون تهدید یکپارچگی ساختاری ساختمان و همچنین به حداقل رساندن خطرات کشتار غیرنظامیان از جمله اعضای این ساختمان انجام شود. خانواده اش که در قسمت های دیگر خانه بودند.

برخلاف دیگر مدل‌های هلفایر، R9X محموله انفجاری حمل نمی‌کند. کیچن گفت، در عوض، یک سری از شش تیغه چرخان دارد که در نزدیکی نهایی خود به یک هدف ظاهر می‌شوند. او گفت: «یکی از کاربردهای آنها باز کردن وسایل نقلیه و سایر موانع برای رسیدن به هدف بدون نیاز به استفاده از کلاهک انفجاری است.

انتخاب موشک در نهایت بخشی از کاهش احتمال کشتار غیرنظامیان یا ایجاد آسیب های جانبی دیگر است.