نگاهی به اتفاقاتی که در این هفته رخ نداد

حقایق: این دوره یک دوره انتخابی یک ماهه در مورد مراقبت های بهداشتی برای بیماران LGBTQ است. پروفسور کلاس به آسوشیتدپرس گفت که فقط یک روز بر روی نوزادان تمرکز می کند و هویت جنسی یا گرایش جنسی آنها را پوشش نمی دهد. در روزهای اخیر، وب‌سایت‌های محافظه‌کار و مفسران آنلاین محتوای کلاس را تحریف کرده‌اند، زیرا کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن به عنوان نمونه‌ای افراطی از مراقبت‌های بهداشتی تأییدکننده جنسیت اشاره می‌کنند. یکی از کاربران توییتر که پستش تا روز سه شنبه تقریباً 10000 لایک به دست آورده بود، نوشت: «هاروارد به دانشجویان پزشکی درباره نوزادان تراجنسیتی آموزش می دهد. اما این ادعاها آنچه را که کلاس در مورد نوزادان می آموزد نادرست نشان می دهد. به گفته دکتر الکس کوروغلیان، دانشیار تدریس کننده کلاس، این دوره – با عنوان “مراقبت از بیماران با جهت گیری های جنسی متنوع، هویت های جنسیتی، و رشد جنسی” – فقط در مورد رشد فیزیکی نوزادانی که بین جنسی متولد می شوند، آموزش می دهد. اصطلاح اینترسکس افرادی را توصیف می‌کند که با اندام‌های تناسلی، هورمون‌ها یا سایر صفات متولد می‌شوند که با تعاریف معمولی مرد یا زن مطابقت ندارند. دکتر آرلین باراتز، که هماهنگ کننده امور پزشکی و تحقیقاتی گروه حمایت از اینترکانکت است، توضیح داد که این شرایط ممکن است در بدو تولد قابل توجه باشد یا نباشد. تراجنسیتی به کسی گفته می شود که هویت جنسی اش – چه احساس دختر، چه پسر، هیچ کدام یا هر دو – با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده، متفاوت باشد. اصطلاح تراجنسیتی مترادف با اینترسکس نیست. کوروگلیان به AP گفت: والدین و خانواده‌های کودکان بین‌جنسی «در مورد پیامدهای سلامتی این تغییرات فیزیکی سؤالاتی دارند». “دانشجویان پزشکی باید بدانند که چگونه این مراقبت را ارائه دهند.” به عنوان بخشی از این دوره، دانشجویان همچنین نحوه مراقبت از بیماران غیر شیرخوار را مطالعه می کنند و بر رشته هایی مانند روانپزشکی، غدد درون ریز، پوست و بیماری های عفونی تمرکز می کنند. باراتز در ایمیلی گفت: تفاوت‌های فیزیکی در اندام تناسلی نوزادان بین‌جنسی «می‌تواند در نوزاد تازه متولد شده آشکار باشد و معمولاً باعث افزایش توجه پزشکی از جمله ارزیابی برای کشف علت اصلی می‌شود». شان سیفا وال، یکی از بنیان‌گذاران پروژه عدالت بین‌جنسی، گفت که ویژگی‌های جنسی جسمانی نوزاد خیلی قبل از اینکه بفهمد جنسیت چیست یا چه جنسیتی را احساس می‌کند، آشکار می‌شود. او گفت که منتقدان محافظه‌کار «عمداً» این دو را با هم ترکیب می‌کنند. کودکان بزرگ‌تری که نارسایی جنسیتی را تجربه می‌کنند – احساس ناراحتی در مورد جنسیت تعیین‌شده – ممکن است به دنبال مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با انتقال برای تسکین این احساسات پس از رسیدن به بلوغ باشند. اما با وجود برخی لفاظی های گمراه کننده، جراحی و هورمونی برای این منظور به کودکان خردسال یا نوزادان داده نمی شود.

ادعا: ویدئو نشان می دهد که مجری اخبار اتریشی به دلیل عوارض جانبی واکسن کووید-19 به طور زنده در حال سقوط است.

___

ویدئوی قدیمی از آتش گرفتن هواپیمای روسی پس از سقوط نپال منتشر شد

___

____

خلاصه ای از برخی از محبوب ترین اما کاملاً نادرست داستان ها و تصاویر بصری هفته. هیچ یک از این موارد قانونی نیستند، حتی اگر به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند. آسوشیتدپرس آنها را بررسی کرد. در اینجا حقایق وجود دارد:

ادعا: نموداری از اداره ملی اقیانوسی و جوی که دمای زمین و اقیانوس را در هشت سال گذشته نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که زمین در حال سرد شدن بوده، نه گرم‌تر، و ثابت می‌کند که گرم شدن کره زمین ناشی از انتشار کربن یک فریب است.

حقایق: این ویدئو که رزا لیون، گزارشگر شرکت پخش اتریشی را به تصویر می‌کشد، در 24 سپتامبر 2019، قبل از شروع همه‌گیری و بسیار قبل از اختراع عکس‌های COVID-19 فیلم‌برداری شده است. کاربران شبکه های اجتماعی ماه هاست که کلیپ فروپاشی لیون در سال 2019 را به این واکسن مرتبط می کنند و این ادعا این هفته دوباره در فضای مجازی مطرح شد. این فیلم دراماتیک خبرنگار را نشان می دهد که پشت میز نشسته است و در حال ارائه برای برنامه “Zeit im Bild” است که ناگهان به عقب می افتد. یکی از کاربران اینستاگرام که این ویدئو را روز سه شنبه منتشر کرد، نوشت: “آنها مانند مگس ها می افتند.” یکی از کاربران زیر این پست اظهار نظر کرد که این ویدئو واکنشی را نشان می‌دهد که ناشی از “VAIDS” کوتاه شده برای سندرم نقص ایمنی اکتسابی واکسن است. آسوشیتدپرس قبلاً گزارش داده است که VAIDS یک وضعیت واقعی نیست و واکسن‌های COVID-19 باعث ایجاد سندرمی مطابق با آن توصیف نمی‌شوند. کلیپ لیون در فیلم ضد واکسن “ناگهان مرد” نیز پخش شد. این فیلم که در ماه نوامبر اکران شد، چندین ادعای رد شده درباره واکسن را همراه با ویدئوهایی از افرادی که در حال سقوط هستند و هیچ ارتباطی با واکسن ندارند، مطرح می کند. مایکل کراوز، سخنگوی شرکت پخش اتریش، در ایمیلی به AP تأیید کرد که این حادثه در سپتامبر 2019 رخ داده است. او نوشت: «مطمقاً هیچ ارتباطی با کرونا وجود ندارد.

حقایق: سخنگوی CNN تأیید کرد که اسکرین شات برای اضافه کردن عنوان ساختگی دستکاری شده است. تیتر واقعی خبر از انتشار ایمنی بوفالو بیلز از یک بیمارستان می داد. پست‌های رسانه‌های اجتماعی این تصویر دستکاری شده را در میان ادعاهای بدون پشتوانه مبنی بر اینکه ایست قلبی هاملین ناشی از واکسن کووید-۱۹ است، منتشر می‌کند. تیتر ادعا شده نشان می دهد: «دکتر دامار هملین تأیید می کند که ایست قلبی به دلیل چهارمین واکسن تقویت کننده بوده است». این تصویر داستانی را نشان می دهد که در ساعت 1:37 بعد از ظهر به وقت شرقی در 11 ژانویه منتشر شده است. سایر پست های رسانه های اجتماعی بدون تصویر به طور مشابه ادعا می کنند که CNN چنین اطلاعاتی را گزارش کرده است. اما جست‌وجوی وب‌سایت CNN نشان می‌دهد که اسکرین شات برای تغییر تیتر یک داستان متفاوت دستکاری شده است. تیتر واقعی – که در آن زمان توسط همان خبرنگاران با استفاده از همان عکس هملین منتشر شد – در واقع چنین است: “دامار هملین پس از گذراندن بیش از یک هفته در بیمارستان به دلیل ایست قلبی مرخص شد.” امیلی کوهن، سخنگوی CNN نیز در ایمیلی به آسوشیتدپرس تایید کرد که اسکرین شات ساختگی است و CNN تیتر مورد بحث را منتشر نکرده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی قبلاً تصویری از یک توییت از یک حساب کاربری مشکوک به اشتراک گذاشتند که در آن شخصی ادعا می‌کرد پزشک است و ادعا می‌کرد که بازیکن Bills در ۲۶ دسامبر، چند روز قبل از اینکه در جریان بازی ۲ ژانویه از بین برود، یک تقویت کننده COVID-19 دریافت کرده است. در سینسیناتی آن حساب دیگر فعال نیست و هیچ مدرکی دال بر اینکه آن فرد پزشک هملین بوده است وجود ندارد. بیلز و یک پزشک بوفالو که تیم مراقبت هملین را رهبری می کرد، در 11 ژانویه از بیمارستان بوفالو ترخیص شد، اما نتایج آزمایشات انجام شده برای تعیین دلیل توقف قلب او را فاش نکرد. سقوط بازیکن NFL به یک روایت نادرست انرژی تازه‌ای داد که واکسن‌ها باعث افزایش چشمگیر مشکلات قلبی در بین ورزشکاران جوان می‌شوند. متخصصان قلب به AP گفته اند که مواردی از ورزشکارانی که مدت ها قبل از همه گیری کووید-19 دچار مرگ ناگهانی قلبی و ایست قلبی شده اند و افزایش چشمگیر ادعا شده در رسانه های اجتماعی را مشاهده نکرده اند.

___

___

بررسی‌های واقعیت AP را در اینجا پیدا کنید: https://apnews.com/APFactCheck

ادعا: ویدئویی سقوط یک هواپیمای مسافربری در روز یکشنبه در پوخارای نپال را نشان می دهد که همه 72 سرنشین آن کشته شدند.

___

سی ان ان داستانی را در رابطه با فروپاشی دامار هملین به واکسن منتشر نکرد

ادعا: کلاسی در دانشکده پزشکی هاروارد دانش آموزانی را برای درمان نوزادان تراجنسیتی آموزش می دهد.

___

APFactCheck@ را در توییتر دنبال کنید: https://twitter.com/APFactCheck





منبع

کلاس دانشکده پزشکی هاروارد درباره “نوزادان ترنس” نیست

— ابریل مولاتو، نویسنده آسوشیتدپرس در مکزیکوسیتی، این گزارش را با گزارش‌های اضافی از علی سوئنسون در نیویورک ارائه کرد.

ویدئویی از سقوط خبرنگار اتریشی مربوط به بیماری همه گیر است

ادعا: تصویر نشان می‌دهد که CNN در 11 ژانویه عنوانی را منتشر کرد که در آن می‌خواند: «دکتر دامار هملین تأیید می‌کند که ایست قلبی به دلیل چهارمین واکسن تقویت‌کننده بوده است».

– سوفیا تولپ، نویسنده آسوشیتدپرس در نیویورک این گزارش را ارائه کرد.

– نویسنده آسوشیتدپرس آنجلو فیچرا در فیلادلفیا این گزارش را ارائه کرد.

حقایق: بخش کوچکی از نمودار که فقط دوره 2015 و 2022 را نشان می دهد، برای ادعای نادرست از متن خارج شده است. نمودار بزرگ‌تری که از آن جدا شده است، روند دما را در بیش از 140 سال نشان می‌دهد و یک روند صعودی چشمگیر را نشان می‌دهد. کاربران رسانه‌های اجتماعی این نمودار را به اشتباه ارائه کردند تا از این ادعای اشتباه حمایت کنند که دمای جهانی به جای افزایش، کاهش می‌یابد، به این معنی که گرمایش جهانی یک «فریب» است. نموداری که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود، به نظر می رسد روند نزولی کمی را نشان می دهد، با یادداشتی که می گوید دمای کلی در طول دوره 2015-2022 0.11 درجه سانتیگراد کاهش یافته است. جفری هیک، استاد گروه علوم زمین و فضایی دانشگاه آیداهو گفت: «سری زمانی 8 ساله دمای میانگین سالانه دمای سطح جهانی را در هشت سال اخیر نشان می‌دهد. همانطور که نشان داده شده دقیق است، اما گمراه کننده است. کارشناسان توضیح می‌دهند که در حالی که هشت سال گذشته اندکی روند نزولی داشته است، این دوره زمانی کوچک به شدت تحت تأثیر چرخه‌های طبیعی ال نینو و لا نینا قرار گرفته است. بزرگنمایی فقط در این دوره، روند صعودی کلی دمای کره زمین در قرن گذشته را بی اعتبار نمی کند. نمودار کامل NOAA که روند دما را از 1880 تا 2022 نشان می دهد، افزایش چشمگیر میانگین دمای جهانی را نشان می دهد. هیک گفت که این نمودار در زمینه کامل خود “برای ارزیابی تاثیر فعالیت های انسانی بر آب و هوا بسیار مناسب تر است.” مرکز ملی اطلاعات محیطی NOAA در بیانیه ای اعلام کرد که اگرچه آب و هوا در حال گرم شدن است، اما در معرض تغییرات طبیعی نیز قرار دارد زیرا تحت تأثیر رویدادهای آب و هوایی مانند ال نیوس و لانیناس است. ال نینو دمای غیرعادی گرمی را در سراسر اقیانوس آرام استوایی مرکزی و شرقی به ارمغان می آورد، در حالی که لانینا دمای غیرمعمول سردی دارد. در طول ال نینو، دمای کره زمین نسبت به سال‌هایی که لانینیا وجود داشت، گرم‌تر است. NOAA در بیانیه خود گفت که سال های 2015-2016 یک ال نینو قوی را تجربه کرد که به افزایش دمای جهانی به بالاترین رکورد کمک کرد. اما از آن زمان تاکنون، حدود سه لانینیا به کاهش دمای زمین کمک کرده اند. آژانس گفت: «بازه زمانی انتخاب شده از 2016 تا 2022 می‌تواند ظاهر یک روند خنک‌کننده را ایجاد کند، به همین دلیل است که هنگام محاسبه روندها از مقیاس‌های زمانی حداقل 10 ساله استفاده می‌کنیم.» جان ناکس، استاد دپارتمان جغرافیای دانشگاه جورجیا که دینامیک آب و هوا و آب و هوا را مطالعه می‌کند، گفت: این ادعا در توییت «نمونه‌ای کلاسیک از انتخاب نقاط پایانی یک سری زمانی برای اثبات ظاهراً یک نکته نادرست است. ” او در ایمیلی نوشت: «این یک دوره زمانی بسیار کوتاه است که اهمیت آماری ادعاهای یک روند را کاهش می‌دهد» و افزود: «روند افزایش دما در طول دهه‌ها واضح است.»

نمودار دما برای رد تغییرات آب و هوا به اشتباه ارائه شده است

حقایق: این ویدیو در سال 2021 ضبط شده است و در روسیه فیلمبرداری شده است، نه نپال. با این حال، کاربران شبکه های اجتماعی آن را منتشر کردند و ادعا کردند که پرواز شماره 691 خطوط هوایی یتی را نشان می دهد که یکشنبه پس از یک سفر 27 دقیقه ای از کاتماندو، درست قبل از فرود در شهر توریستی پوخارا نپال سقوط کرد. ویدئویی که به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی به طور گسترده پخش شد، هواپیما را در حال پرواز بر فراز منظره‌ای جنگلی نشان می‌دهد، سپس آتش می‌گیرد و از پشت یک برج سفید می‌گذرد و سپس به درختان زیر زمین می‌ریزد. یکی از توئیت‌های همراه با این ویدئو می‌خواند: «سقوط هواپیما در نپال، دیوانه‌وار چقدر سخت است که از این حادثه جان سالم به در ببرد. با این حال، جست‌وجوی عکس معکوس این فیلم نشان می‌دهد که در سال 2021 سقوط یک هواپیمای ترابری نظامی اولیه را نشان می‌دهد که در حال انجام یک پرواز آزمایشی در خارج از مسکو بود. شرکت هواپیمایی یونایتد روسیه به خبرگزاری تاس گفت، این هواپیما در حالی که برای فرود در فرودگاه کوبینکا در 45 کیلومتری غرب مسکو در حال فرود بود، در یک منطقه جنگلی سقوط کرد و هر سه خدمه آن کشته شدند. گزارش آگوست 2021 AP در مورد این تصادف شامل اسکرین شات هایی از این ویدیو و یادداشت هایی است که توسط دیمیتری اووچینیکوف ارائه شده است. سقوط اخیر هواپیمای بسیار بزرگتر دو موتوره ATR 72 در نپال، مرگبارترین فاجعه هوایی این کشور در 30 سال گذشته بود. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث سقوط هواپیما شده است.