نه الان، اروپا جنگ دوم تهدید به انفجار می کند

گلوریون گوگا/ رویترز

بزرگترین اسکوپ ها و رسوایی های Daily Beast را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید. ثبت نام کن.

در 10 دسامبر، صرب‌های قومی در شمال 9 جاده را ایجاد کردند که اساساً منطقه‌ای را که حدود 50000 صرب قومی در آن زندگی می‌کنند تقسیم می‌کند و خشم دولت کوزوو در پریشتینا را که توسط اکثریت آلبانیایی رهبری می‌شود، برانگیخت.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، این هفته ارتش خود را در “بالاترین سطح آمادگی رزمی” برای حفاظت از مناطق صرب نشین در شمال کوزوو قرار داده است که او می گوید از سوی کوزوو تهدید می شود. ووچیچ می‌گوید ارتش او “تمام اقدامات را برای محافظت از مردم ما و حفظ صربستان انجام خواهد داد.”

کوزوو در اواخر دهه 90 در مرکز آخرین جنگ خارج از اروپا در اروپا بود و تنش ها در آنجا هرگز به طور کامل از بین نرفتند.

گلوریون گوگا/ رویترز

اتحادیه اروپا که در حال حاضر با خستگی جنگ دست و پنجه نرم می‌کند، خواستار آرامش شده و خواستار «حداکثر خویشتن‌داری و اقدام فوری» برای توقف تنش‌ها شده است و از رهبران هر دو کشور می‌خواهد به پای میز مذاکره بیایند تا «شخصا در یک راه‌حل سیاسی مشارکت کنند».

کوزوو شاهد آخرین جنگ در اروپا بود که با آغاز کارزار نظامی ناتو به دستور رئیس جمهور وقت ایالات متحده بیل کلینتون در مارس 1999 که 78 روز به طول انجامید، پایان یافت.

تنش‌های اخیر در بحبوحه هشدارهایی صورت می‌گیرد که جناح‌ها در هر کشور می‌توانند از توجه جهان که بر جنگ روسیه در اوکراین متمرکز است، استفاده کنند. دولت کوزوو گزارش هایی مبنی بر برنامه ریزی برای حمله به مناطق قومی صرب در شمال این کشور را تایید یا رد نکرده است.

در حالی که جنگ بی دلیل روسیه در اوکراین به سالگرد یک سالگی خود نزدیک می شود، نقطه اشتعال دیگری در اروپا در خطر شعله ور کردن دوباره جنگ دوم در این قاره است.

صربستان سرانجام توافقنامه صلح را امضا کرد و با خروج از کوزوو موافقت کرد، اما این دو کشور هرگز از صلح واقعی برخوردار نبودند. نیروهای حافظ صلح ناتو از سال 1999 در این کشور حضور دارند. آن جنگ بیش از 600000 پناهجوی کوزوو را به اروپا فرستاد.

کوزوو در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد که صربستان آن را به رسمیت نمی شناسد.

روز یکشنبه، گزارش‌ها مبنی بر تیراندازی در نزدیکی یک واحد گشت زنی صلح‌بانان ناتو، آخرین موج تنش‌ها را برانگیخت.

مطلع باشید و دسترسی نامحدودی به گزارش های بی بدیل Daily Beast داشته باشید. اکنون مشترک شوید.



منبع

بیشتر در The Daily Beast بخوانید.