نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان وارد تایوان شد. چین واردات را به حالت تعلیق درآورد و کشتی‌های جنگی را به تنگه مستقر کرد

علی‌رغم تهدیدهای شدید چین به انتقام‌جویی در ماه‌های اخیر، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (D-CA) سرانجام وارد تایوان شد و “تعهد تزلزل ناپذیر” آمریکا به دموکراسی را اعلام کرد.

رئیس مجلس نمایندگان پس از معاون رئیس جمهور سومین مقام ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده است و او را به مقام شماره 3 ایالات متحده از نظر مقام تبدیل می کند.

دولت بایدن خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور مستقیماً از پلوسی برای لغو سفرش درخواست نکرده است و دلیل آن را استقلال کنگره برای اقدام است.

او قرار است روز چهارشنبه با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان و قانون‌گذاران ملاقات کند تا درباره آنچه پلوسی تاکید کرده است تمرکز بر «تأیید مجدد حمایت از شریکمان و ارتقای منافع مشترکمان، از جمله پیشبرد یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز» است، گفتگو کند. منطقه.”

پس از فرود، رئیس مجلس نمایندگان در بیانیه ای کوتاه گفت: سفر هیئت کنگره ما به تایوان، تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا برای حمایت از دموکراسی پر جنب و جوش تایوان را گرامی می دارد.

او با اشاره به حزب کمونیست چین افزود: «همبستگی آمریکا با 23 میلیون نفر از مردم تایوان امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا جهان با انتخاب بین خودکامگی و دموکراسی مواجه است».

در حالی که سفر رئیس مجلس نمایندگان به تایوان کاملاً به جنگ جهانی سوم منجر نشده است، احتمالاً تنش ها بین ایالات متحده و چین تشدید خواهد شد.



منبع

بیشتر از NextShark: تایوان در بحبوحه تهدیدات چین علیه سفر برنامه ریزی شده نانسی پلوسی، رزمایش های دفاع هوایی برگزار می کند.

قبل از بازدید تایوان

بزرگ‌ترین و نمادین‌ترین ساختمان تایوان، تایپه 101، همچنین علائم خوش‌آمدگویی را در نزدیکی طبقات بالای خود به نمایش گذاشت، از جمله «متشکرم»، «TW» [heart] ایالات متحده، «سخنران پلوسی» و «به TW خوش آمدید».

واشنگتن اصرار دارد که از “سیاست چین واحد” حمایت کند. با این حال، سفر پلوسی به وضوح حمایت ایالات متحده از جزیره خودگردان را نشان می دهد و بایدن بارها تاکید کرده است که قدرتمندترین ارتش جهان این کار را انجام خواهد داد. دفاع از تایوان در صورت نیاز

کمتر از یک هفته پیش، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بار دیگر در یک تماس تلفنی تاریخی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، به بایدن هشدار داد و گفت: “کسانی که با آتش بازی می کنند فقط می سوزند.” حمایت بالقوه آمریکا از استقلال تایوان

جنجال “یک چین”.

تایوان در اصل بخشی از آن نبود برنامه سفر پلوسی به آسیاکه شامل سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن بود.

بیش از دوجین سناتور جمهوری خواه، از جمله سناتور میچ مک کانل (R-KY)، پلوسی را به خاطر سفر او به تایوان تحسین کردند و مشترکاً بیانیه ای از حمایت خود صادر کردند.

پس از تایید سفر پلوسی، چین بلافاصله واردات متوقف شد از 35 صادرکننده تایوانی بیسکویت و شیرینی از روز دوشنبه قبل از ورود او.

پلوسی با لباس شلوار صورتی، پاشنه سفید و مرواریدهای خاص خود، روز سه شنبه از هواپیما از مالزی خارج شد.

در مقابل، تایوان بارها خود را متمایز و مستقل از سرزمین اصلی اعلام کرده است و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که نزدیک به 80 درصد جوانان تایوانی خود را چینی نمی دانند.

واکنش چین

چین نیز خود را به نمایش گذاشته است حضور نظامیبا هواپیماهای جنگی و کشتی‌های جنگی در نزدیکی خط میانی تنگه تایوان صبح روز سه‌شنبه.

واکنش آمریکا

هفته گذشته، سخنگوی وزارت دفاع چین، سرهنگ تان کفی هشدار داده بود که ایالات متحده «نباید ترتیبی دهد که پلوسی از منطقه تایوان بازدید کند… اگر طرف آمریکایی اصرار بر انجام این کار داشته باشد، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست.[y] و قطعاً اقدامات قوی و قاطعانه ای برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروهای خارجی و تلاش های تجزیه طلبانه برای «استقلال تایوان» و دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین انجام خواهد داد.»

طبق برنامه سفر رسمی، پلوسی قرار است روز پنجشنبه وارد سئول شود تا با کیم جین پیو، رئیس مجلس ملی کره جنوبی و پس از آن با ژاپن دیدار کند.

خبرگزاری مرکزی تایوان روز سه شنبه گزارش داد که 2066 شرکت از 3200 شرکت تایوانی ثبت شده در گمرکات چین تحت عنوان مواد غذایی در لیست سیاه “تعلیق واردات” قرار گرفته اند.

جنگ داخلی چین که به سال 1949 برمی گردد، باعث شد ناسیونالیست های شکست خورده چین به تایوان فرار کنند و دولت خود را تشکیل دهند. کمونیست‌های پیروز، همزمان بر سرزمین اصلی حکومت کردند.

هفته‌های منتهی به دیدار احتمالی پر از لفاظی‌های تهاجمی از سوی چین بود که حضور نظامی این کشور را در اطراف جزیره افزایش داد.

شهروندان تایوانی با در دست داشتن تابلوها و بنرهای خوشامدگویی بیرون از هتل گراند حیات در تایپه تجمع کردند.

پکن قاطعانه یک “یک چیناصل، حفظ تایوان به عنوان بخشی «غیرقابل تفکیک» چین و اینکه هرگونه «تلاش برای تغییر وضعیت موجود» محکوم به شروع جنگ است.

دو هفته پیش، رئیس جمهور بود نقل قول کرددر رابطه با سفر احتمالی پلوسی به تایوان، “خب، من فکر می کنم که ارتش فکر می کند در حال حاضر ایده خوبی نیست.”

قبلاً مشخص نبود که آیا این سفر واقعاً انجام می شود یا خیر، با اینکه رئیس جمهور بایدن ظاهراً نسبت به این سفر هشدار داد.

بیشتر از NextShark: لایحه جمهوری خواهان به دنبال ممنوعیت کمونیست های چینی از مالکیت زمین در آریزونا است

خوش آمدی

آنها اطمینان دادند که این سفر با تعهد ایالات متحده به “سیاست چین واحد” “سازگار” است و “اکنون، بیش از هر زمان دیگری، به تمام عناصر قانون روابط تایوان متعهد هستند.”

در ژوئن، وزیر دفاع چین ژنرال وی فنگه تهدید کرد چین «مطمئناً در آغاز جنگ» بر سر جدایی تایوان تردید نخواهد کرد.

اطلاعات بیشتر از NextShark: چین جنگ احتمالی با تایوان را در میان ویدیوی ویروسی “اکنون تسلیم” کم اهمیت جلوه می دهد، تایپه به هر حال آماده می شود

ورود او به تایوان باعث می شود بالاترین مقام آمریکایی برای بازدید از این جزیره در 25 سال، آخرین آنها نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان در سال 1997 بود.

بر اساس داده های تایوانی، واردات چین از تایوان در سال 2021 به رکورد 189 میلیارد دلار رسید که بر مشارکت تجاری قوی بین این دو تاکید دارد.

در او op-ed پلوسی که تنها چند دقیقه پس از ورود او در واشنگتن پست منتشر شد، می‌نویسد: «ما نمی‌توانیم در حالی که ح‌ک‌چ به تهدید تایوان و خود دموکراسی ادامه می‌دهد، ایستادگی کنیم.

بزرگترین صادرات تایوان به چین از نظر ارزش شامل الکترونیک، ماشین آلات، پلاستیک و مواد شیمیایی است. مشخص نیست که آیا اینها به زودی به لیست واردات تعلیق شده خواهند رسید یا خیر.