نامزد حزب جمهوری خواه ایلینوی برای فرمانداری، دارن بیلی از مقایسه سقط جنین با هولوکاست دفاع می کند.


نامزد جمهوری خواه برای فرمانداری ایلینویز که با انتقاد به دلیل اظهارنظرهای گذشته در مقایسه سقط جنین با هولوکاست مواجه است، از عذرخواهی امتناع می کند – و ادعا می کند که گروهی از خاخام ها از این مقایسه حمایت کردند.

دارن بیلی، یکی از سناتورهای ایالتی حزب جمهوری خواه که تلاش می کند فرماندار ایلینویز جی بی پریتزکر را خلع کند، در مصاحبه ای رادیویی در آخر هفته گفت: «جامعه یهودی خودشان به من گفته اند که من درست می گویم». «همه مردم چاباد که با آنها ملاقات کردیم و خاخام های یهودی گفتند، نه، در واقع حق با شماست.»

بیلی در یک ویدیوی فیس بوک در سال 2017 که در اوایل این ماه دوباره منتشر شد، گفت که “تلاش برای نابودی یهودیان در جنگ جهانی دوم حتی با سایه ای از زندگی که از زمان قانونی شدن سقط جنین از دست رفته است، قابل مقایسه نیست.”

دارن بیلی

دارن بیلی، نامزد فرمانداری حزب جمهوری خواه، در حال سخنرانی در مندون، ایالت ایالت، در 25 ژوئن. (مایکل بی توماس/ گتی ایماژ)

پریتزر که یهودی است این مقایسه را محکوم کرد.

الیزا گلزر، دبیر مطبوعاتی کمپین پریتزر، در بیانیه ای گفت: «اظهار نفرت انگیز دارن بیلی مبنی بر اینکه زنی که آینده باروری خود را تعیین می کند بدتر از نسل کشی 6 میلیون یهودی نازی ها است، برای ایلینویی ها در همه جا توهین آمیز است. «با یهودستیزی خشونت‌آمیز در حال افزایش و در پی یک قتل عام در پارک هایلند عمدتاً یهودی، بیلی باید پاسخگوی اظهارات نفرت‌انگیز خود باشد.»

کمپین پریتزکر نیز یک تبلیغ تلویزیونی منتشر کرد که در آن نظرات بیلی را برجسته کرد.

بیلی گفت که این آگهی یک روز پس از ملاقات او با خاخام ها منتشر شد.

او گفت: «پریتزکر این را می دانست. “بنابراین به موقع بودن اشتباه نبود.”

مشخص نیست که منظور او کدام گروه از خاخام ها بوده است.

خاخام آبراهام کاگان، مدیر امور دولتی لوباویچ چاباد از ایلینوی، به فوروارد گفت: “ما نمی دانیم که او با چه کسی ملاقات کرده است و نظرات او منعکس کننده موضع ما نیست.”

نماینده بیلی بلافاصله درخواستی برای اظهار نظر نداد.

دارن بیلی با حامیانش

بیلی، که در اینجا در مندون به تصویر کشیده شده است، مقایسه جنجالی خود از سقط جنین و هولوکاست را دو چندان می کند. (مایکل بی توماس/گتی ایماژ)

بیلی گفت که او “طرفدار زندگی” است، اما پذیرفت که “هیچ چیز تغییر نخواهد کرد” قانون در ایلینوی، جایی که سقط جنین قانونی و محافظت می شود.

او گفت: «هدف من این است که سقط جنین را غیرضروری کنم. ما با همه همکاری می کنیم و به راه حل های واقعی می رسیم که در حال حاضر آن را نداریم.»

مقایسه سقط جنین بیلی با هولوکاست محکومیت گسترده ای را به دنبال داشته است.

بخش غرب میانه اتحادیه ضد افترا در بیانیه ای گفت: “هولوکاست و سقط جنین یکسان نیستند.” «این نوع اظهار نظرها جایی در گفتمان عمومی ندارند. آنها عمیقا توهین آمیز هستند و به میلیون ها یهودی و سایر قربانیان بی گناه که توسط نازی ها کشته شده اند، صدمه باورنکردنی انجام می دهند.

سناتور تامی داکورث، از D-Ill.، در بیانیه ای گفت: “مقایسه وحشت شدید هولوکاست و از دست دادن بی اندازه آن با حق انتخاب یک زن غیرقابل قبول است.” “ایست کامل.”

دارن بیلی

سلام بیلی به رای دهندگان احتمالی در ویتون، ایالت ایالت، در 31 ژوئیه. (برایان کاسلا/ شیکاگو تریبون/ سرویس خبری تریبون از طریق گتی ایماژ)

این اولین بار نیست که بیلی جنجال برانگیخته است. مدت کوتاهی پس از تیراندازی دسته جمعی در پارک هایلند، ایالت ایالت، در 4 ژوئیه، او در نزدیکی اسکوکی، ایالت، یکی از چندین اجتماع اطراف بود که مجبور به لغو رژه روز استقلال خود در پی این کشتار شدند.

بیلی در حالی که دعای گروهی را که به طور زنده در صفحه فیس بوک او پخش شد، گفت: “تیرانداز هنوز آزاد است، پس بیایید برای برقراری عدالت دعا کنیم.” و سپس بیایید حرکت کنیم و استقلال این ملت را جشن بگیریم.

وی افزود: ما باید فساد و شرارت را از دولت خود بیرون کنیم.

بیلی بعداً به دلیل پیشنهاد به جامعه به سرعت «پیشرفت» و «جشن گرفتن» روز استقلال عذرخواهی کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «اگر به هر طریقی از درد و رنجی که امروز در سراسر کشورمان احساس می‌شود کم کردیم، عذرخواهی می‌کنم. “امیدوارم همه ما بتوانیم در دعا و اقدام برای رسیدگی به جرایم افسارگسیخته و مسائل مربوط به سلامت روان گرد هم آییم تا مطمئن شویم که این تراژدی های وحشتناک دیگر تکرار نخواهند شد.”





منبع