ناتو ترکیه را تحت فشار قرار می دهد تا با نزدیک شدن به اجلاس سران، مخالفت خود را با عضویت سوئد کنار بگذارد

استولتنبرگ گفت: «من مطمئن هستم که مجارستان نیز پروتکل الحاق را تصویب خواهد کرد.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ، در اسلو که میزبان نشستی با همتایان خود برای آماده شدن برای نشست 11 تا 12 جولای ناتو در لیتوانی بود، به خبرنگاران گفت: «اکنون زمان پیوستن سوئد فرا رسیده است.

ممکن است زمان برای حرکت فرا رسیده باشد. عضویت سوئد درگیر تبلیغات انتخاباتی در ترکیه شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در آن پیروز شد. اردوغان همچنین به دنبال جت های جنگنده به روز رسانی شده ایالات متحده بوده است و واشنگتن این هفته سیگنال داد که ممکن است آنها تحویل داده شوند.

مجارستان نیز تصویب خود را به تعویق انداخته است، اما دلایل آن به طور علنی اعلام نشده است.

روز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که مسائل عضویت سوئد و جت‌های جنگنده مجزا هستند. با این حال، او تاکید کرد که تکمیل هر دو به طور چشمگیری امنیت اروپا را تقویت می کند.

من با اردوغان صحبت کردم و او هنوز هم می‌خواهد روی هواپیماهای اف 16 کار کند. به او گفتم که می‌خواهیم با سوئد معامله کنیم. پس بیایید این کار را انجام دهیم.» بایدن روز دوشنبه گفت.

وی خاطرنشان کرد که از روز پنجشنبه سوئد قوانین ضد تروریسم خود را تشدید کرده است. اکنون تأمین مالی، استخدام یا تشویق علنی «یک سازمان تروریستی» یا سفر به خارج از کشور به قصد پیوستن به چنین گروه‌هایی غیرقانونی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که در آینده نزدیک به آنکارا سفر خواهد کرد تا به چگونگی تضمین سریع‌ترین الحاق ممکن به سوئد ادامه دهد. او نتوانست تاریخ دقیقی برای سفر خود ارائه کند.

___

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ضروری است که در نهایت بتوانیم از سوئد به عنوان سی و دومین عضو استقبال کنیم.» او تاکید کرد که دولت سوئد از “حمایت کامل برلین” برخوردار است.

ماه‌هاست که سوئد، فنلاند و ترکیه مذاکراتی را برای رفع نگرانی‌های آنکارا انجام داده‌اند. بیلستروم گفت که انتظار دارد در نشست جدید این «مکانیسم مشترک دائمی» در هفته‌های آینده، همه چیز روشن شود.

اسلو، نروژ (AP) – ناتو روز پنجشنبه فشارها را بر عضو خود ترکیه افزایش داد تا مخالفت خود را با عضویت سوئد کنار بگذارد، زیرا این سازمان نظامی به دنبال رسیدگی به این موضوع تا زمان دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتایانش در ماه آینده است.

ناتو باید به اتفاق آرا برای عضویت کشورها موافقت کند. دولت ترکیه سوئد را متهم می‌کند که نسبت به سازمان‌های تروریستی و تهدیدات امنیتی، از جمله گروه‌های کرد شبه‌نظامی و افرادی که با کودتای سال 2016 مرتبط هستند، بسیار ملایم است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، گفت: زمان آن فرا رسیده است که ترکیه و مجارستان تصویب عضویت سوئد در ناتو را آغاز کنند. او گفت: «هر چیزی که سوئد را به ناتو منع کند، برای پوتین شراب (رئیس جمهور روسیه) تلقی خواهد شد.

کوک از بروکسل گزارش داد. دیوید کیتون در اسلو، یان ام. اولسن در کپنهاگ و گیر مولسون در برلین مشارکت داشتند.



منبع

بلینکن به خبرنگاران گفت: «به نظر ما، هر دوی اینها برای امنیت اروپا حیاتی هستند. ما معتقدیم که هر دو باید در اسرع وقت پیش بروند. یعنی الحاق سوئد و حرکت رو به جلو در بسته اف 16 به طور گسترده تر.»

سوئد و فنلاند از ترس اینکه ممکن است پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته هدف قرار گیرند، مواضع سنتی خود را در عدم تعهد نظامی رها کردند تا در زیر چتر امنیتی ناتو به دنبال حفاظت باشند. فنلاند در ماه آوریل سی و یکمین کشور عضو ناتو شد.