مکرون نشست بحرانی را در حالی برگزار می کند که اعتراضات بیشتر در فرانسه در حال نزدیک شدن است

منابع ریاست جمهوری گفتند که بورن طرح رایزنی را در جلسه روز دوشنبه به رئیس جمهور ارائه کرد و سپس انتظار می رفت که آن را به متحدان مکرون و اعضای کابینه برساند.

تقریباً دو هفته پس از آنکه ماکرون قانون جدید را با استفاده از یک ماده خاص که از هر رأیی عبور می‌کرد، در پارلمان تصویب کرد، اتحادیه‌ها قول داده‌اند از اعتراضات گسترده برای عقب‌نشینی دولت دست نکشند.

پنجشنبه گذشته، روز اعتراض بزرگ قبلی، پلیس از دستگیری 457 نفر در سراسر فرانسه و زخمی شدن 441 افسر پلیس خبر داد.

از دوشنبه، بورن مذاکراتی را برای سه هفته، از جمله با اعضای پارلمان، احزاب سیاسی، مقامات محلی و اتحادیه ها برنامه ریزی کرده است.

سفر دولتی چارلز سوم پادشاه بریتانیا به فرانسه که قرار بود روز یکشنبه آغاز شود، به دلیل ناآرامی ها به تعویق افتاد.

– “بسیار مختل” –

سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه به شرکت های هواپیمایی در فرودگاه اورلی پاریس و همچنین فرودگاه های مارسی، بوردو و تولوز گفته است که 20 درصد پروازهای سه شنبه و چهارشنبه را لغو کنند.

در همین حال پلیس فرانسه به دلیل تاکتیک های سنگین در تظاهرات اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گفته ریاست جمهوری، مکرون به جای میزبانی از پادشاه چارلز برای یک روز شکوه و تشریفات، در عوض با بورن، سایر وزرای کابینه و قانونگذاران ارشد برای گفتگوهای بحران در کاخ الیزه دیدار کرد.

موزه لوور پاریس، پربازدیدترین موزه جهان، روز دوشنبه به دلیل اعتراضات کارگران بسته شد.

اگر اتحادیه‌ها پیشنهاد او را برای گفت‌وگو بپذیرند، انتظار می‌رود که بورن تدابیر جدیدی را روی میز بگذارد که برای کاهش تأثیر قانون بازنشستگی که مشاغل سخت، شرایط کارگران مسن‌تر و بازآموزی را هدف قرار می‌دهد، طراحی کند.

جنبش اعتراضی علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی به بزرگترین بحران داخلی دوره دوم ریاست‌جمهوری مکرون تبدیل شده است و پلیس و معترضان از زمان اجرای اصلاحات به طور مرتب در پاریس و سایر شهرها درگیر شده‌اند.

در همین حال، الیزابت بورن، نخست وزیر، گفت که اگرچه برنامه ای برای کنار گذاشتن این قانون وجود ندارد، اما او برای گفتگوی تازه با اتحادیه ها آماده است.

برگر از دولت خواست که “یک حرکت بسیار بزرگ در مورد حقوق بازنشستگی” اتخاذ کند.

اما واکنش های اولیه برای نخست وزیر امیدوارکننده نبود.

اولیویه وران، سخنگوی دولت ملانشون و حزبش را “سودجویان خشم” خواند، در حالی که ساندرین روسو، قانونگذار حزب سبز، مکرون و جرالد دارونین، وزیر کشور را به دامن زدن به ناآرامی متهم کرد.

آنها خواستار برگزاری یک روز بزرگ دیگر در روز سه‌شنبه شده‌اند، دهمین بسیج از زمان آغاز اعتراضات در اواسط ژانویه علیه قانون بحث‌برانگیز، که شامل افزایش سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال است.

حدود 15 درصد از پمپ بنزین ها در فرانسه به دلیل اعتصاب پالایشگاه های ما با کمبود بنزین مواجه هستند، در حالی که کارگران یک نیروگاه هسته ای در جنوب غربی فرانسه یک رئیس را متوقف کردند و دسترسی خدمه را محدود کردند.

شورای اروپا روز جمعه اعلام کرد که معترضان و روزنامه نگاران مسالمت آمیز باید از خشونت پلیس و دستگیری خودسرانه محافظت شوند.

روز یکشنبه IGPN، واحد امور داخلی پلیس فرانسه، گفت که از زمان آغاز اعتراضات، 17 تحقیق در مورد حوادث آغاز کرده است.

لوران برگر، رئیس اتحادیه میانه‌رو CFDT، که موضعی غیرمنتظره‌ای سخت علیه اصلاحات بازنشستگی اتخاذ کرده است، گفت که پیشنهاد مذاکره را می‌پذیرد اما تنها در صورتی که اصلاحات ابتدا «به یک طرف گذاشته شود».

– “حرکت بسیار بزرگ” –

علاوه بر انسداد تصفیه زباله، کارگران یک کارخانه سوزاندن در خارج از پاریس کار خود را روز دوشنبه متوقف کردند.

انتظار می رفت حدود یک سوم معلمان مدارس ابتدایی روز سه شنبه اعتصاب کنند.

ماکرون که میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌ها در سطح پایینی است، هفته گذشته گفت که «عدم محبوبیت» ناشی از اصلاحات را پذیرفته است.

burs-jh/sjw/giv



منبع

ژان لوک ملانشون، فعال جناح چپ، روز یکشنبه گفت که “یک راه بسیار ساده” برای بازگشت به روابط مسالمت آمیز وجود دارد و آن “پس گرفتن قانون” است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، وزرای دولت را برای یک جلسه بحران در روز دوشنبه احضار کرد، زیرا تنش‌ها یک روز قبل از دور بزرگ دیگری از اعتصابات و اعتراضات علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی او بالا گرفته بود.

به گفته اپراتور حمل و نقل انبوه پاریس RATP، مترو و قطارهای حومه شهر در روز سه شنبه “به شدت مختل خواهند شد”.

او روز یکشنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: “ما باید راه درست را پیدا کنیم… ما باید آرام باشیم.”

جمع آوری کنندگان زباله در پایتخت به اعتصاب خود ادامه می دهند و نزدیک به 8000 تن زباله از روز یکشنبه در خیابان ها انباشته شده است.