مکرون در حالی که خشم خود را نسبت به اصلاحات بازنشستگی فرانسه فرو می نشاند، سرپیچی می کند

ماکرون با نادیده گرفتن درخواست‌های مخالفان گفت که هیچ تغییری در دولت، انتخابات پارلمانی جدید و رفراندوم درباره اصلاحات بحث‌برانگیز بازنشستگی او انجام نخواهد شد، حتی در مواجهه با اعتراضات گسترده‌ای که میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها آورده است.

دولت میانه‌روی مکرون روز دوشنبه از دو طرح عدم اعتماد در پارلمان جان سالم به در برد و راه را برای اجرایی شدن قانون افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 باز کرد.

کریستوس چاتز، دانش‌آموز 18 ساله دبیرستانی در شهر بندری مارسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من در اکثر ایستگاه‌ها بوده‌ام. آنها یا تعطیل هستند، یا سوخت ندارند، یا صف های هیولا وجود دارد.»

الیزابت بورن، نخست وزیر مورد انتقاد، از استعفا خودداری کرده و به خبرگزاری فرانسه گفته است که “مصمم است با وزرای خود به انجام تحولات لازم در کشورمان ادامه دهد.”

ژروم جافر، دانشمند علوم سیاسی، روز سه شنبه به رادیو فرانس اینتر گفت: «اصلاحات تصویب شده است، اما از نظر مردم فرانسه مشروع تلقی نمی شود.

لوران نونز، رئیس پلیس پاریس، این اتهامات را رد کرد و به شبکه تلویزیونی BFMTV گفت: “هیچ دستگیری غیرقابل توجیهی وجود ندارد”.

این منبع مشکلات، تلخی است و تا حل شدن فاصله زیادی دارد.»

نظرسنجی روز یکشنبه نشان داد که محبوبیت شخصی ماکرون تنها 28 درصد است که پایین‌ترین سطح از زمان اوج گیری جنبش اعتراضی ضد دولتی “جلیقه زردها” در سال 2019 است.

پس از اعتصاب دو هفته ای کارگران زباله، خیابان های پاریس نیز پر از زباله های جمع آوری نشده باقی مانده است.

دفتر مکرون اعلام کرد که رئیس جمهور روز چهارشنبه ساعت 13:00 (1200 GMT) یک مصاحبه تلویزیونی زنده خواهد داشت.

آنها به عنوان مدرک این واقعیت را ذکر کردند که اکثریت قریب به اتفاق تظاهرکنندگان بازداشت شده پس از چند ساعت بدون هیچ اتهامی آزاد شدند.

– دستگیری های خودسرانه؟ –

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه پس از اینکه دولتش با اختلاف اندکی از رای عدم اعتماد به دلیل افزایش سن بازنشستگی جان سالم به در برد، سرکشی کرد، اما با ادامه فشار معترضان خشمگین در خیابان‌ها، خواستار آرامش شد.

دور دیگری از اعتصابات و اعتراضات سازمان‌دهی شده توسط اتحادیه‌های کارگری برای روز پنجشنبه می‌تواند بار دیگر حمل‌ونقل عمومی را متوقف کند.

در همین حال اعتصابات و محاصره در پالایشگاه های نفت می تواند کمبود سوخت ایجاد کند.

حدود شش درصد از پمپ بنزین ها در سراسر فرانسه بنزین یا گازوئیل یا هر دو را تمام کرده اند.

جرالد دارونین وزیر کشور گفت که از پنجشنبه گذشته 1200 تظاهرات غیرمجاز برگزار شده است که “بعضی از آنها خشونت آمیز” بوده است.

به گفته یکی از شرکت کنندگان که با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد، مکرون در نشست روز سه شنبه با متحدان سیاسی در کاخ ریاست جمهوری، خواستار ایده های تازه در “دو تا سه هفته آینده” با هدف اتخاذ “تغییر در روش و دستور کار اصلاحات جدید” شد. به شرط ناشناس ماندن

همچنین طی شبانه روز در شهرهای شرقی دیژون و استراسبورگ درگیری‌هایی روی داد، در حالی که معترضان ترافیک را در سایر نقاط کشور مسدود کردند.

وکلا، قضات و برخی از سیاستمداران افسران پلیس را متهم به دستگیری خودسرانه در تلاش برای سرکوب اعتراضات ضد دولتی کردند.

پلیس به سمت معترضان پاریس گاز اشک آور شلیک کرد، آنها به سمت آنها پرتاب کردند و پس از دستگیری بیش از 200 نفر در دوشنبه شب، تعداد بیشتری را دستگیر کردند.

به گفته شرکت‌کنندگان، او در نشستی با متحدان سیاسی گفت: «ما با لحظه‌ای روبرو هستیم که در آن باید آرام باشیم، آرام باشیم، روی زمین برویم و به خشم مردم گوش دهیم».

– “تحولات لازم” –

لوپن در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت آگاهانه همه شرایط را برای یک انفجار اجتماعی ایجاد می کند، گویی که به دنبال آن هستند.

مارین لوپن، رهبر راست افراطی، روز سه‌شنبه به مکرون هشدار داد که کشور را به آستانه یک “انفجار اجتماعی” می‌برد.

خشم اخیر با تصمیم دولت برای استناد به قدرت بدنام قانون اساسی برای وادار کردن اصلاحات حقوق بازنشستگی از طریق مجلس ملی بدون رأی گیری در هفته گذشته، دامن زد.

علاوه بر بحران سیاسی ناشی از قانون، دولت نیز با مشکلات فزاینده نظم عمومی و خطر اختلال اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

bur-lum-fff-chl/fb/rox



منبع

با این وجود، در حالی که هزاران نفر در مرکز پاریس و دیگر شهرهای فرانسه برای تظاهرات شب دیگری تجمع کردند، مکرون گفت: «شورش بر نمایندگان مردم چیره نمی شود».

رافائل کمپف، وکیل متخصص در حقوق و آزادی‌های بشر، می‌گوید: «دولت از قوانین جزایی استفاده می‌کند تا تظاهرکنندگان را از اعمال حق خود برای تظاهرات بازدارد.

انتظار می رود او از آنچه که یک اصلاحات شاخص بود دفاع کند، در حالی که به دنبال حرکتی تازه برای چهار سال باقی مانده از دوره دوم ریاست جمهوری خود است.